ANNONSØRINNHOLD
Innovasjonen starter hos kundene

Innovasjonen starter hos kundene

11-10-2018 10:17:02

Ved å beholde bedriftens kjernefunksjoner internt har Høiax utviklet en firmakultur som bidrar til økt innovasjon og muligheter til å satse på nye forretningsområder.

Administrerende direktør, Thomas Buskoven forteller at å kutte grossisten som mellomledd bidrar til bedre kundekontakt som har vært en sentral faktor for utviklingen.

– Da Høiax var mye mindre hadde vi ikke ressursene til å utvikle så mange produkter og vi forstod tidlig at kontakten og servicen mot kunden var veldig viktig, og kanskje noe vi har blitt særlig kjent for, sier Buskoven.

Nytt servicesenter

Høiax har nylig investert mye i et nytt servicesenter for å kunne gi enda bedre og hurtigere svar på kundehenvendelser. Her sitter bedriftens produktansvarlige i et åpent kontorlandskap med serviceavdelingen og sentralbordet, og jobber sammen for å løse problemstillinger.

– Vi ser allerede at kommunikasjonen flyter mye lettere og vi jobber mer effektivt som igjen gir oss kortere responstid. Dette kommer kundene til gode, sier kommersiell direktør Hans Wernersen.

Servicesenteret kom på agendaen som et bidrag mot å bli bedre. Wernersen mener det neste steget for denne satsningen blir å se på muligheten for en online chat med et formål om å øke tilgjengeligheten i enda større grad.

– Vi har alltid hatt service i sentrum, men nå som vi har vokst med mange forskjellige typer mennesker og nye produkter følte vi at det var viktig å samle alle på et sted. Slik kan vi overføre kompetanse og fange opp informasjon for å hjelpe kunden på en bedre måte, forklarer Thomas Buskoven.

Utvider produktsortimentet ytterligere

Som Norges eldste produsent av varmtvannsberedere har Høiax per dags dato utviklet et bredt produktsortiment for varmesystemer med over 6000 produkter. Høiax er en komplett systemleverandør av varmtvannsberedere, varmepumper, pressystemer, og systemvarer for tappevann, avløpsrør, gulvvarme til boliger og større anlegg. Slik kan de ta ansvar for dimensjoneringer og at alle komponenter passer perfekt sammen og fungerer som tiltenkt.
– Vi har en veldig god kultur for å kunne hjelpe hverandre og de som jobber her er ikke redd for å strekke seg ut på nye områder. Dette, kombinert med at vi har fått mer ressurser gjør oss i stand til å utvikle mange forskjellige produkter på kort tid, sier Buskoven.

I høst lanserer de luft/vann-varmepumpen Høiax anima eco. Den leveres som en komplett innedel sydd sammen i en enhet og inverter-styrt utedel som regulerer varmen etter behov. Anima Eco modellen er enkel og brukervennlig med farget touch-display.

– Den komplette enheten bidrar til en penere installasjon, med vesentlig kortere monteringstid fordi løsningen forenkler jobben for både rørlegger og elektriker. Høiax anima eco har blitt godt tatt imot av markedet og var et produkt vi trengte, sier produktansvarlig for varmepumper Glenn Pettersen.

Digitale trender og smarthusløsninger

Men den virkelig store nyheten i høst er et nytt konsept for romregulering hvor Høiax beveger seg inn på et spennende forretningsområde i smarthus-industrien.

– Det som er fint med dette systemet er at det gir automatisk balansering av gulvvarmesystemene slik at man slipper innreguleringen av gulvvarmesløyfer. Systemet skal også lære seg varmebehovet til huset slik at systemet tar hensyn til inne- og utetemperatur og individuelle preferanser, forklarer produktansvarlig for gulvvarme Øyvind Johnsen.

Denne nyvinningen leveres som et stand-alone-system for romregulering med nytt styresystem i app-format. Dette gir muligheter for kunden å senere velge hvilke andre produkter de vil koble til, som en modulløsning for smarthus.

– Digitalisering er noe som mer eller mindre tvinger seg frem og vi bruker apper til nesten alt. Kundene bestemmer og vi må henge med i tiden noe vi ser gir våre eksisterende systemer nytt potensiale, fortsetter Øyvind som skal demonstrere den nye løsningen på VVS-dagene.

Klar for VVS-dagene!

Deltakelsen på VVS-dagene 2016 var en stor suksess og Høiax returnerer derfor med en av de største utstillingsplassene, også i år på over 200 m2. Her skal de presentere alle hovedgruppene i produktsortimentet gjennom hands-on demonstrasjoner.

– Dette er en stor investering for oss hvor vi har mulighet til å vise bredden i produktsortimentet og hvordan alle systemene spiller på lag. Vi er opptatt av, og vil vise at vi er en trygg og proff samarbeidspartner med mye kunnskap, avslutter markedssjef Cecilie Eriksen.