loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FOREDRAGSHOLDERE: David Zijdemans fra Zijdemans Consult AS (til venstre), Per Eivind Larsen fra Kompa AS og faglærer varme og kjøling på KEM, Eli Heyerdahl Eide fra Rørentreprenørene, Knut Olav Knudsen fra Norsk Varmeteknisk Forening og Erik Pilgaard.
FOREDRAGSHOLDERE: David Zijdemans fra Zijdemans Consult AS (til venstre), Per Eivind Larsen fra Kompa AS og faglærer varme og kjøling på KEM, Eli Heyerdahl Eide fra Rørentreprenørene, Knut Olav Knudsen fra Norsk Varmeteknisk Forening og Erik Pilgaard.

Etterlyser varmerørleggerne

Arne Kongsnes / 2018-03-07 14:08:47

Matnyttig program, men likevel ikke mer enn 20-30 rørleggere i salen da Varmepumpekonferansen satte oljefyrutskiftingen under lupen.

– Jeg skulle ønske at salen var full av rørleggere, men det er den ikke, sa Eli H. Heyerdahl Eide, fagsjef for energi og miljø i Rørentreprenørene Norge da hun onsdag 7. mars innledet til programdelen «Bolig» under andre dag av Varmepumpekonferansen 2018.

Mye kunnskap å hente

Konferansen arrangeres av Norsk Varmepumpeforening (Novap) i samarbeid med VVS-foreningen og nettopp Rørentreprenørene Norge.

– Vi synes det er synd at ikke flere rørleggere deltar for å få mer kunnskap. En ting er det faglige, men kunnskap og forståelse for alt annet som påvirker markedet trengs i ryggsekken for en rørlegger som skal selge varmesystemer, sier hun.

Kjetil Hagen fra Hagen VVS, tidligere styreleder i RørNorges Oslo-avdeling mener også flere rørleggere burde funnet veien til konferansen på Fornebu.

– Det er bare tull at rørleggerne ikke har tid. Varmepumpekonferansen er et viktig sted å være for å lære, sier han.

TA DERE TID! Kjetil Hagen fra Hagen VVS mener rørleggerne ikke kan unnskylde seg med for dårlig tid når noe så viktig som kompetanse på varmeanlegg står på agendaen.TA DERE TID! Kjetil Hagen fra Hagen VVS mener rørleggerne ikke kan unnskylde seg med for dårlig tid når noe så viktig som kompetanse på varmeanlegg står på agendaen.

Rørleggere fra andre steder enn Oslo og det nærmeste omlandet var det heller ikke enkelt å finne.

Rørleggermester Otto Hjelme fra Anders O. Grevstad i Bergen mener flere bransjekolleger burde kjent sin besøkelsestid.

– Det har skjedd en voldsom utvikling de siste to årene. Mange bedrifter har bedret kompetansen mye på varmepumper, mens andre har en lang vei å gå. De burde vært her, sier Hjelme.

ETTERLYSER FLERE: Rørleggermester Otto Hjelme fra Anders O. Grevstad i Bergen er overrasket at ikke flere rørleggere er benytter sjansen til å oppdatere varmekompetansen.ETTERLYSER FLERE: Rørleggermester Otto Hjelme fra Anders O. Grevstad i Bergen er overrasket at ikke flere rørleggere er benytter sjansen til å oppdatere varmekompetansen.

Overraskende liten pågang

Enova har doblet støtten til forbrukere som skifter ut oljefyren i løpet av 2018. Nå har RørNorge spurt medlemsbedriftene hva det har hatt å si for oppdragsmengden.

– Oppsummert kan vi si at våre virksomheter i liten grad opplever at økt støtte har hatt noen effekt på antall oppdrag, men samtidig merker de seg at det er mer bevegelse i markedet. Henvendelsene er flere, men beslutningsprosessen er fortsatt svært lang, sier Heyerdahl Eide, som understreker at resultatet er ikke en fasit, men en temperaturmåler.

Her er svarene Rørentreprenørenes medlemsbedrifter ga på spørsmålet om hva som har skjedd med antall henvendelser etter at Enova skrudde opp støtten til utskifting:

• «I liten grad flere henvendelser»: 44 prosent
• «Som tidligere»: 13 prosent
• «Noe økning»: 31 prosent
• «En del flere»: 11 prosent
• «Svært mange flere»: 2 prosent

Kundene trenger gode råd

Knut Olav Knudsen, ny leder i Norsk Varmeteknisk Forening brukte sin tredje arbeidsdag i ny jobb til å snakke om «Slik får du kunde til å ta valget».

Etter 150 befaringer, 40 temakvelder med til sammen rundt 6.000 godt voksne eiere av oljefyr, har han gode råd til rørleggerne:

– Dere må snakke enklere til kundene, det er dere som sitter med kunnskapen her. Mange kunder er veldig glad i varmen parafinen/oljen gir. Du er kundens rådgiver. Gjør du en god jobb, virker jungeltelegrafen meget effektivt, sier Knudsen.

Han mener det er viktig å informere skikkelig.

– Pass på at du ikke lover for mye: typisk ved en standard varmepumpe er halvering av effekten på radiatoren.

Han oppfordret rørleggerne til å sette seg grundig inn i Enovas støtteordninger og viste en rekke eksempler på at skifte til varmepumpe gir økonomiske innsparinger fra første måned.

– Innsparinger kunden gjør over 10 år kan finansiere gulvvarme i to etasjer eller et nytt bad.

Suksess med bergvarme

Erik Pilgaard er tidligere eier av oljefyr, nå lykkelig eier av bergvarmeanlegg. Pensjonisten har bakgrunn som elektroingeniør og forklarte tilhørerne hvordan skifte til bergvarme årlig sparer han for mer enn 32.000 kroner til varmtvann og oppvarming i tomannsboligen på Frogner.

Investeringen er spart inn på 10-12 år.

EKSPERTER: Energicos Halvor Langkaas (til venstre) Magnus Torsø og Thomas Myrdal har vokst seg store på varmeanlegg med sine 51 ansatte og gjorde blant annet bergvarmejobben for foredragsholder Erik Pilgaard.EKSPERTER: Energicos Halvor Langkaas (til venstre) Magnus Torsø og Thomas Myrdal har vokst seg store på varmeanlegg med sine 51 ansatte og gjorde blant annet bergvarmejobben for foredragsholder Erik Pilgaard.

Han roser Energico, tidligere Elektropluss, for vel utført arbeid.

– Meget proft selskap og ikke minst en superflink rørlegger, forteller Pilgaard, som selv var fysisk til stede i hele prosessen.

Han anbefaler Norsk Varmepumpeforening å lage en skikkelig sjekkliste til bruk i arbeidet ut mot kundene.

– Vis kunden en skinnende Mercedes først, ikke start med en rusten Lada, sier Pilgaard.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse