loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VINNERNE: Thor Olsen, Kristoffer Abrahamsen og Kristoffer Laskemoen i AF Energi & Miljøteknikk, sammen med juryen: Rolf Iver Mytting Hagemoen fra Novap og Ole Aksel Sivertsen fra Enova. Foto: Lillian Hjellum.
GLADE VINNERE: Thor Olsen (fra venstre), Kristoffer Abrahamsen og Kristoffer Laskemoen i AF Energi & Miljøteknikk, sammen med juryen: Rolf Iver Mytting Hagemoen fra Novap og Ole Aksel Sivertsen fra Enova. (Foto: Lillian Hjellum).

Prisen 2017 til Moholt 50/50

Arne Kongsnes / 2017-03-30 12:21:10

Studentbyen Moholt 50/50 vinner Varmepumpeprisen 2017. AF Energi og Miljøteknikk har levert energisentralen.

– Et konseptet som gir gevinst ved å tenke områdeutvikling fremfor enkeltbygg, mener juryen om studentbyen som får Varmepumpeprisen 2017.

Prisen ble delt ut under Varmepumpekonferansen i går kveld.

Det samme bygget fikk også prisen Årets trebyggeri 2016 under Byggedagene.

Passivhusstandard

Studentbyen på Moholt i Trondheim er fortettet med fem nye blokker i massivtre. Blokkene holder passivhusstandard og har totalt 632 studentboliger. I tillegg er det bygget en barnehage på 2.300 m2.

Alle forsynes av samme energisentral. Der sørger tre varmepumper for å utnytte alle lokale varmekilder: 23 stk 250 m dype energibrønner, avløpsvann fra blokkene og solvarmeanlegg på taket av barnehagen.

FINALIST 2: Moholt Energisentral, Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT).SENTRALEN: Moholt Energisentral, Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT).

– Vinneren har implementert et konsept som gir gevinst ved å tenke områdeutvikling fremfor enkeltbygg, sier Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i Norsk Varmepumpeforening som deler ut prisen.

 Varmepumpe på utstilling

Opprinnelig planla byggherre Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) å plassere varmepumpene i kjelleren på barnehagen. AF Energi og Miljøteknikk har levert energisentralen, og foreslå å flytte den opp i dagen i stedet.

Slik endte den sentralt på torget, med glassvinduer på tre kanter og en godt synlig skjerm som viser energileveransene.

Tre i finalen: Dette var kandidatene til Varmepumpeprisen

– Vi synes det er veldig positivt at varmepumpeteknologien vises fram for studenter i teknologihovedstaden, sier Ole Aksel Sivertsen, markedssjef bygg og energisystem i Enova og medlem i juryen for årets pris.

– Energisentralen har blitt et skikkelig blikkfang, og vi setter pris på at vi for en gangs skyld får vise fram det vi holder på med, sier prosjektleder Kristoffer Laskemoen i AF Energi og Miljøteknikk.

Han tok imot prisen på vegne av SiT, sammen med kollegene Thor Olsen og Kristoffer Abrahamsen.

Høy overføringsverdi

Juryen mener også prosjektet har høy overføringsverdi.

– Det er valgt kostnadseffektive løsninger og en formålstjenlig samarbeidsmodell mellom utbygger og entreprenør, utdyper Hagemoen.

Et viktig grep i prosjektet var å skille ut energisentralen i et eget selskap.

Slik reduserte byggherren investeringene for leilighetene. Thor Olsen poengterer også at byggherren stilte krav til funksjon; både energidekning (minimum 87%) og effektfaktor (2,85 for total-systemet). På den måten stiller de krav til lønnsomhet i prosjektet.

Entreprenøren har ansvar for driften det første året. For å bedre ytelsen til varmepumpene er det installert legionellarensing på tappevannet, slik at det trygt kan varmes bare til 48 grader.

Den trønderske gründerbedriften Apurgo har levert deler av løsningen:

– I årene som kommer blir vi avhengige av mer magasinering av tappevann varmet opp ved hjelp av solfangere, varmepumper og gjenvinning av restvarme. Da blir vannrensing viktigere. Løsningen til Apurgo er med på å øke ytelsen på varmepumpene, fordi det er trygt å varme vannet til bare 48 grader, sier daglig leder i Apurgo, Lise Marie Nergaard.

 Prefabrikkert energisentral

– Selve energisentralen er prefabrikkert,  den ble levert på lastebil i to deler. Veidekke hjalp oss med bunnplaten, forteller prosjektleder Kristoffer Abrahamsen, som mener dette gir redusert produksjonstid, økt kvalitet og lavere kostnad for kunden.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse