loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TRUMP-FRITT: Pissoarene på sportsbaren Belushi’s Gare du Nord i Paris har du sannsynligvis sett bilder av før. Men bildene fra samme sted som viser at Donald Trump er avbildet på veggen, med munnen strategisk plassert, de er «fake news». De er photoshoppet.
TRUMP-FRITT: Pissoarene på sportsbaren Belushi’s Gare du Nord i Paris har du sannsynligvis sett bilder av før. Men bildene fra samme sted som viser at Donald Trump er avbildet på veggen, med munnen strategisk plassert, de er «fake news». De er photoshoppet.

Urinalet som trekkplaster

Georg Mathisen / 2018-09-07 11:03:54

Pissprat? Slett ikke. Urinaler som ikke ser ut som alle andre, skaper stemning og trekker gjester til restauranter og turistattraksjoner.

De har montert halve ølfat og sinkbøtter – og et fossefall og et akvarium. Rørleggerne har gjort sitt for å skape stemningen som trekker gjester til et spisested eller et reisemål.

Et urinal kan være et trekkplaster. Urinaler som skiller seg ut, er morsomme, men såpass marginale at de neppe blir mer enn en bigeskjeft.

Opplevelse

– Det kan skape en god stemning, konstaterer Øystein Jensen.

Han er professor i turisme og markedsføring ved Norsk hotellhøgskole, som er en del av Universitetet i Stavanger.

Jensen ser på de spesielle urinalene som finnes enkelte steder, som en spennende opplevelse.

– Det å la det være en liten opplevelsesfaktor rundt helt vanlige ting, er en del av servicetilbudet. Det er vel ikke det første man bør satse på. Men det er klart at hvis du kan skape en velværefaktor, spiller det inn for følelsen av avslappethet, velvære og stemning. Det glir inn som en del av fasilitetene. Selv om det er gjesten som «utfører hovedjobben», så er det en del av servicen, smiler Jensen.

Han sammenligner det med de mer eksklusive restaurantene som lar gjestene tørke hendene på kluter som de hiver i en beholder i stedet for å bruke papir eller luft.

Atmosfære

– Fasilitetene signaliserer en standard. Toalettbesøket blir ikke bare noe ubehagelig. Det blir en slags utvidelse av den gode atmosfæren. Noen lar toalettet og interiøret der tematisk være en del av restauranten, puben eller hotellet, sier professoren.

Samtidig peker han på at det motsatte – toaletter som ikke fremstår som de mest hygieniske og best vedlikeholdte – har mye å si for hvilket inntrykk en pub, en restaurant eller en turistattraksjon gir gjestene sine. Ser det dårlig ut på do, er det lett å miste tilliten til kjøkkenet, også.

Sjenert blære

Evnen til å få gjestene til å slappe av, den er viktig ikke bare for image. Sjenert blære – paruresis – er en av verdens vanligste fobier, og millioner av menn sliter med å bruke urinalet når det er andre i nærheten.

Et vanlig råd fra psykologene er å tenke seg bort; å la tankene fly over til noe helt annet. Det kan være enklere hvis urinalet ikke ser ut som alle andre, men i noen tilfeller kan spesielt utseende også gjøre det enda vanskeligere å sette i gang.

Instagramvennlig

I en tid med sosiale medier, der alle er restaurantanmeldere og selv bilder fra toalettene finner veien ut på Instagram og Tripadvisor, er det i hvert fall lettere enn for et tiår eller to siden å forsvare å bruke litt ekstra på rørleggerarbeidet – og ikke minst på de urinalene som skal
installeres.

Her er bilder av noen av de mer spesielle urinalene fra steder over hele verden. Kanskje noen av dem kan inspirere til å gi en kunde noen gode innspill?

Om turismeprofessor Øystein Jensen selv har en spennende urinalopplevelse å fortelle om? Ja visst. Da må han til Bergen:

– På en restaurant i Bergen var urinalene utstyrt med skjerm – individuelle skjermer på hvert enkelt – slik at man kunne se på film!

Norsk attraksjon: På engelsk Wikipedia har Norge fått plass i et galleri med 18 uvanlige eller historiske urinaler. Dette goth-inspirerte urinalet er å finne på den irske puben O’Reilly’s på Grünerløkka i Oslo.NORSK ATTRAKSJON: På engelsk Wikipedia har Norge fått plass i et galleri med 18 uvanlige eller historiske urinaler. Dette goth-inspirerte urinalet er å finne på den irske puben O’Reilly’s på Grünerløkka i Oslo.

Kastrert «oppfinner»

Det er en myte, men den er velkjent nok til at den britiske urologforeningen bringer den videre i sin korte historie om urinalenes utvikling: Mannen som inspirerte til det første urinalet, ble kastrert som takk for innsatsen.

Det heter seg nemlig at opphavet var en romersk centurion på vei hjem fra tjeneste.

Han klarte ikke å holde seg helt til han kom frem til hjembyen, og måtte lette på trykket i en kulvert langs veien.

Det den trengte offiseren ikke visste, var at drikkevannet til byen gikk nettopp i denne kulverten.

Dermed ble han stilt for retten og dømt til kastrasjon. Ifølge myten ble det utviklet et sanitærsystem som følge av feiltissingen, mens centurionen tilbrakte resten av livet i tjeneste som evnukk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse