loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Spikerskjold er et spennende produkt, synes både importør og grossist. Så langt er ikke markedet overbegeistret, selv om enkelte store aktører har tatt det i bruk. (Foto: Jørn Wad)

Spikerskjold – døende genialitet?

/ 2016-05-31 10:50:17

– Vi hadde veldig stor tro på Spikerskjold da det ble lansert på midten av 90-tallet, og hadde da også en viss suksess med det til å begynne med. Men i det senere er dette merkelig nok blitt et produkt med dalende popularitet.

Terje Andersen, teknisk sjef ved Uponor, er mindre enn fornøyd med salget av spikeravviseren som har fått navnet Spikerskjold etter oppfinneren, Geir Magne Skjold. Uponor het Wirsbo den gangen de hadde et produkt som de selv hadde utviklet, som hadde betegnelsen NRF 511 0514. Det skulle vise seg å få en broget mottagelse i Norge.

Stor spredning

Hos Onninen, som lagerfører Spikerskjold, kan Jan Tore Engebretsen fortelle om en relativ­­­t stabil, men ikke alt for høy omsetning av produktet. Likevel er det ganske mange som har fått øynene opp for fordelene­­­­, og flere setter nå krav om bruken av det, kan han fortelle. Dette gjelder blant annet noen av forsikrings­selskapene.

– I tillegg vet vi at Østerhus er krystallklare på dette, sier Håvard Tjessem hos Sig. Halvorsen i Stavanger. Han er prosjektleder, og sier at man der til å begynne med valgte å bruke produktet fordi det var et kundekrav, men at man har sett fordelene, og nå bruker det gjennomgående.

– Hva er det som gjør produktet unikt?

– Det er jo tryggheten vi som entreprenører har for at ikke andre skal komme etter oss å ødelegge det vi har laget. Saken er at mange opplever dette problemet fra tid til annen: Vi har gjort jobben, og snekkerne som kommer etter oss, gjør en feil, eller det oppstår senere. Det får ofte enorme konsekvenser også for oss. Vi må dokumentere at det er snekkeren eller for den saks skyld kjøperen av huset som har gjort feilen. Nå bruker vi Spikerskjold overalt der det er en viss sannsynlighet for at gjennomspikring kan skje, og dermed er vi sikret mot konsekvensene, slår han fast.

Mindre salg

– Når en så stor aktør som Sig. Halvorsen AS velger produktet, burde vel suksessen være sikret, Terje Andersen i Uponor?

– Det skulle man kanskje tro, og det er klart vi har et visst salg fortsatt. Problemet er imidlertid at vi har sett en synkende tendens: Vi startet i 2009 med innføring av fem forskjellige Uponor Spikerskjold i tillegg til den omtalte 511 0514. Det var en kort, en lengre, en med plate og en stor og liten vinkelplate. Som sagt hadde vi klokkertro på produktet, og så for oss langt andre salgstall enn det det skulle vise seg at markedet etterspurte. Etter 3–4 år var etterspørselen etter de artiklene vi hadde satset på så lav at vi rett og slett fjernet ekstraproduktene, men beholdt den «gamle traveren» 511 0514. Akkurat den har vi da også opplevd et visst salg på, og har valgt å opprettholde den fortsatt. Tilbakemeldingen var at det var vanskelig for rørleggerne å få betalt for disse produktene.

Endring

– Med dette er ikke produktet som nå markedsføres?

– Nei, det er riktig. I 2014 hadde vi riktig nok et salg på ca 17 000 stk spikeravvisere av type 511 0514. Men i 2015 byttet vi ut 511 0514 med 511 0108. Det var produktet vi i 2009 lanserte som «spikeravviser, kort».

– Og hvordan slo dette an?

– Dårligere enn forventet må man kunne si, for salget sank i 2015 til cirka kroner 10.000 per stk spikeravvisere. Dette ser ut til å bli trenden også i 2016, så dersom rørleggerne ikke øker etterspørselen, kan det fort hende at det blir helt borte fra markedet. Selv tror vi at potensialet for produktet er kjempestort, men at rørleggerne må selge dette inn som en sikkerhet for snekkere og huseiere. Med dette produktet vil man sikre at man ikke skrur eller spikrer igjennom røret, enten dette skjer ved videre bygging eller at huseierne seinere skal henge opp et bilde eller andre installasjoner, sier Andersen til slutt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse