loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Vi fornyer oss stadig, og her har vi det vi håper skal bli en «høydare» på folks grillplasser: Den passer perfekt sammen med en velvoksen grill, sier Jan Gøransson i Purus Joti. (Foto: Jørn Wad)

Morgendagens sluk

/ 2016-04-19 09:23:27

– Vi ser en trend hos forbrukere og håndverkere som tenderer til å gå fra tradisjonelle til moderne løsninger, sier Jan Gøransson i Purus Joti, som satser på å være først ute med nye løsninger i markedet.

Jan Gøransson er administrerende direktør hos Purus Joti, og sammen med seg har han blant andre salgssjef Søren Knudsen. Selskapet og ikke minst markedsandelene er helt annerledes nå enn da Gøransson tok over, om lag samtidig med at finanskrisen skyllet inn over landet:

Sterk vekst

– Ja, vi har vokst sterkt. Jeg mener å huske at vi hadde om lag 42 millioner kroner i omsetning den gangen, og selskapet gikk med millionunderskudd. Nå har vi økt markedsandelen til 70 % på boligmarkedet, har en omsetning på rundt 80 millioner, og har et par millioner kroner i overskudd hvert år. Det er vi så klart fornøyde med, men det betyr overhode ikke at vi skal la oss forlede til å tro at vi kan slappe av. Vi skal fortsatt være ekspansive, og kjøper gjerne opp bedrifter, dersom vi finner at det passer inn med vår strategi og våre planer for fremtidig markedsaktiviteter. Men ikke for enhver pris, og heller ikke så mye som mulig. Tvert om er vi ganske så selektive, og ikke minst bevisste på hvilke valg vi gjør. Akkurat som når man utvikler morgendagens sluk, er det de små, men viktige detaljene som avgjør.

– Hvorfor er det så viktig med detaljer også når det gjelder sluk?

– Fordi dette er ting vi har rundt oss daglig. Som omgir oss for eksempel på badet, dette rommet hvor vi både starter og avslutter dagen vår på. Det betyr at disse små og tidligere tilsynelatende ubetydelige gjenstandene har en innvirkning på oss. Det har da også moderne sluk vist til fulle, og våre produkter har skapt trivsel i baderom og andre steder i en årrekke allerede. Mens et sluk tidligere hadde bare tekniske kvaliteter, har designet blitt en viktig egenskap for ethvert sluk, slår han fast.

Moderne sluk

Morgendagens sluk er allerede i ferd med å skapes på bedriftens designavdeling, som ligger i Ystad i Sverige. Her blir slukene først tegnet og testet grundig før de slippes ut på markedet. Alt fra hjørneløsninger til lange og slanke gulvløsninger har blitt til der – først med penn og papir, senere i avanserte tegneprogrammer. En av virkningene disse moderne slukene har skapt, er så klart at fallet er enklere å lage: Man skal bare lage fall i en retning.

– Men et sluk er mer enn det som møter forbrukernes øye?

– Det er klart. Våre modeller har en egen patentert NOOD-vannlås, som er fjæropphengt, og som aktiveres av vannets tyngde. Det gir forbrukerne et luktfritt bad, og rørleggerne færre klager, vil vi tro. Jeg kunne ha pekt på flere innovasjoner, men de fleste er jo godt kjent hos våre profesjonelle kunder. Likevel vil jeg understreke at innovasjonen hos oss på ingen måte er over. For vi vet meget godt at det er ved innovasjon, og dette at vi er først ute med nye løsninger i markedet, som skaper vekst. Denne innovasjonen skjer daglig, og i tett samarbeide med håndverkere. Oppkjøp, som vi som sagt også både har gjort og kanskje kan gjøre igjen, er bare en del av posisjoneringen i markedet. Det er nytenkingen og skapingen av nye produkter som kommer til å sørge for at vi fortsetter å være ledende. Så vi må være på allert´en som bare det, og ikke sove i timen. Historien er full av eksempler på at folk har blitt «fat and happy», understreker han.

Få gjør valg

– Hvordan skal dere nå forbrukerne enda bedre?

– Jeg tror ikke det er dette som er den største utfordringen. Tvert imot tror jeg at det er viktig at vi fortsetter å utvikle det gode samarbeidet vi har med håndverkerne landet rundt. For det er rørleggeren, eller for den saks skyld andre håndverkere folk forholder seg til. Det er nemlig slik at folk kjøper et godt fungerende våtrom som de kan ha glede og nytte av i årevis framover. Da er det funksjon og trygghet de er opptatt av, ikke det enkelte sluket. Om håndverkeren de har knyttet til seg, slår fast at de bør velge det eller det sluket, fordi det har de beste funksjonene og i tillegg tar seg godt ut på baderommet deres, er jeg ganske sikker på at folk følger de rådene håndverkerne gir. Derfor blir vårt fokus også i fremtiden på vårt forhold til den profesjonelle brukeren, selv om vi så klart også kommer til å ha slukene våre tilgjengelige for dem som ønsker å pusse opp selv, og kjøper utstyret i faghandelen. Selv om markedet har innebygget i seg mye usikkerhet, er vi et konsern i vekst, og vi planlegger altså å vokse med om lag 15 % også i inneværende år. Vi ser en trend hos forbrukere og håndverkere som tenderer til å gå fra tradisjonelle til moderne løsninger, og det passer oss bra. Vi ser også en tendens til at badene går i retning av større fliser, og det kommer vi til å forholde oss til. Så enten veksten blir organisk eller via oppkjøp, tar vi mål av oss til å vokse ytterligere, men sluke alle skal vi ikke, sier karene til slutt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse