loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
RASKT: Det tar et par minutter å opprette en ny sak og et par minutter å legge inn bilder og notere, og alt kan gjøres ute hos kunden, sier Kjetil Sørensen-Ødegård om Rørapp. (Foto: Georg Mathisen)

Enklere med Rørapp

Georg Mathisen / 2017-01-25 09:00:58

Fra papir til telefon. Solutec satset tidlig på Rørapp. – Enkelt og besparende, sier prosjektleder Dag Holtermann.

Appen fra Rørentreprenørene kom på riktig tidspunkt for Bærums-bedriften.

– Vi var to bedrifter som ble slått sammen, med hvert vårt kvalitetssikringssystem. Så kom de og viste oss appen som skulle komme. Vi besluttet ganske raskt at dette ville vi være med på, og alle omfavnet det egentlig med én gang, sier Holtermann.

KS og salg

Han er prosjektleder hos Solutec VVS, med 15 ansatte og tre innleide rørleggere.

– Før gikk det veldig mye på papir, med skjemaer som måtte skrives ut. Det fungerte ok, men ikke godt nok. Med Rørapp var vi oppe og gikk raskt. Vi oppdaget veldig fort at det var et godt verktøy på KS-en, men også nærmest som et salgsverktøy, forteller han.

Viser kunden jobben

Solutec har først og fremst bedriftskunder. Eiendomsbesittere og andre som bruker firmaet jevnlig, men som ofte ikke er til stede og ser arbeidet som er gjort.

– Nå praktiserer vi at vi sender ut KS-en til kunden hver gang vi utfører et stykke arbeid. Da ser de hva som er gjort. Det blir veldig godt mottatt blant kundene. Tidigere kunne de se fakturaen og tenke at «det var dyrt, men hva fikk vi for pengene?». Det får vi vist nå.

Dag Holtermann, Solutec, Rørapp

PÅ SKJERM: Dag Holtermann er prosjektleder hos Solutec VVS. Han får alt inn på skjermen, rett fra rørleggerens telefon.

– Enkelt

Kjetil Sørensen-Ødegård er en av rørleggerne som bruker Rørapp på telefonen ute på jobb.

– Det er det første systemet vi har fått til å funke, og det sier vel sitt. Jeg har bare positive ting å si. Det er lett å opprette egne ordre, skjemaer og kunder er på plass, og det er lett å lære og fort gjort, sier han.

Sørensen-Ødegård trekker spesielt frem at det er mulig å notere så mye både på bildene og i skjemaene.

Dokumenterer

– Samtidig er systemet veldig lett å distribuere, peker Dag Holtermann.

– Når rørleggeren fyller det ut, går det epost til prosjektleder med skjema og bilder. Så kan han legge det i KS-mappen sin eller videreformidle til kunde umiddelbart.

Solutec har også en vaktordning. Når rørleggeren rykker ut, er det ekstra greit å kunne dokumentere hva som har vært problemet og hvordan det er løst.

– Vi har eksempler på jobber der vi har hatt vaktutrykning, hvor kunden har tenkt at det har vært en reklamasjon på tidligere utført arbeid. Nå kan vi dokumentere tydelig at det er en plutselig skade, og ikke noen reklamasjon, sier han, og forteller for eksempel om flaskekorker og kluter som har dukket opp i en avløpspumpe.

– Når vi kan dokumentere med bilder, forstår kunden at det brukes feil. Vi kan unngå konflikter, og for oss ser vi helt klart at det er besparende, sier Dag Holtermann, som ønsker seg enda flere skjemaer inn i systemet. •

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse