loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KLAR TALE: rådgiver Anja Regine Schönhaug i digitalbyrået Netlife mener VVS-kjedene må skjerpe seg kraftig på nett. Her er forsiden til VVS Eksperten.
KLAR TALE: rådgiver Anja Regine Schönhaug i digitalbyrået Netlife mener VVS-kjedene må skjerpe seg kraftig på nett. Her er forsiden til VVS Eksperten.

– VVS-kjedene på nett må fornye seg

Arne Kongsnes / 2018-02-19 09:45:16

Digitalbyrået Netlife mener  rene nettbutikker og konkurrenter i byggevarebransjen er langt mer offensive enn VVS-kjedene. Det kan gi kundelekkasje.

VVS-kjedene har lenge fått på pukkelen for å være sinker på nett.

Digitalbyrået Netlife mener svaret på riktig nettstrategi ligger godt oppe i dagen.

Bademiljø lengst framme

Netlife mener nettstedene til VVS-kjedene har et veldig spenn i kvalitet, både i innhold og funksjonalitet.

Utformingen varierer i fra gammelmodig til moderne, uten at noen tar skrittet helt ut.

Bademiljø ligger lengst fremme, ifølge Netlife. Bademiljø lanserte sin nye nettbutikk i 2017.

Vil ikke selge?

– Bransjen virker samlet om at hovedoppgavene er å bestille rørlegger og vise – ikke selge – produkter. Å gi inspirasjon for nytt baderom er også viktig. Det samlede inntrykket av nettstedene er de ikke treffer innertier på brukernes behov, sier rådgiver Anja Regine Schönhaug i Netlife.

Mange kjeder inkludert VVS-kjedene er strukturelt sammensatt av heleide og selveide medlemmer. Mens slike kjeder fremstår som én på nett, har de ofte utfordringer på det IT-teknologiske for å fungere som én enhet i praksis. Medlemmenes bruk av ulike systemer for timebooking og handel kan være vanskelig å integrere.

Netlife mener også konkurransen har betydning:

  • Innbyrdes konkurranse mellom medlemmene kan også skape frykt for omsetningstap dersom netthandelen blir sluppet fri.
  • Konkurranse profesjoner imellom kan begrense tilbudet på nett.

 

Store norske byggevarekjeder har et begrenset utvalg av VVS-produkter. VVS-kjedene har på sin side lite byggevarer. Nettstedene til friere kjeder som Bauhaus, Byggmax, Megaflis, Clas Ohlson, Biltema og Jula viser at disse sammen med rene VVS-nettbutikker har et mye bredere produktutvalg på nett enn VVS-kjedene. Flere formidler også rørleggertjenester.

Timebestilling og handling

– Utfra våre erfaringer med toppoppgaveanalyse, vil brukerne ønske både å kunne se når rørleggere er ledige for oppdrag og bestille varer langt bredere enn det VVS-kjedene legger opp til i dag. Det er tid for fornyelse for kjedene på disse områdene, sier Schönhaug.

VVS-eksperten åpner nettstedet sitt med bilde av rørlegger. VB-kjeden har “Bestill rørlegger” som en hovedoppgave. På Baderingen svirrer en karusell med nye produkter fra én leverandør, blandebatterier fra en annen og tips om hvordan du sjekker at produktene du kjøper har god kvalitet.

Bademiljø har produktfokus. Kjeden er den eneste med nettbutikk, dog uten å oppgi totalprisen fordi et ukjent beløp for fraktkostnader kan komme i tillegg.

Forespørsel om neglebørste

Comfort og VVS Eksperten lar deg legge produkter i huskeliste som du så kan sende forespørsel på. Hos VB må du fylle ut skjema for hvert produkt og signalisere ønske om befaring enten du er interessert i Esbada neglebørste til kr 56 eller Pollock 21 baderomsinnredning til kr 36.990.

– Skal du først markedsføre produkter, så gjør det lett for folk å kjøpe. Lag skikkelige nettbutikker hvor folk kan handle alt de ønsker seg, få totalprisen, bestemme leveringsmåte og betale, anbefaler Schönhaug.

VVS-kjedene på nett vurderer kundenes behov veldig annerledes enn nettbutikker som billigvvs.no, vvskupp.no, vvskomplett, bad.no, 24vvs.no og badeeksperten.no.

Her er utvalget langt bredere enn hos kjedene, også av varer som krever installasjon. Stikkprøver viser imidlertid at kjedebutikker har selvplukk av installasjonsvarer i sine vanlige butikker.

NEGLEBØRSTE: Sende forespørsel på neglebørste? Neppe aktuelt. VVS-kjedene må gjøre det lettere å handle enn som så.

– VVS-kjedene risikerer kundelekkasjer til de rene nettbutikkene og byggevareaktørene på nett, særlig knyttet til mindre kompliserte prosjekter enn nytt bad. Nettbutikkene har ofte lavere priser enn det du finner på rørleggerregningen og formidler dessuten også kontakt med lokale rørleggere. Dersom strategien til kjedene er å droppe nettbutikk eller ha dårlig utvalg for å lokke kundene til fysiske butikker, tror vi at den er feilslått, sier Schönhaug.

Pris inkludert installasjon

Hun gir en fjær i hatten til Bademiljø for nettbutikkforsøket og en fresh kalkulator som gir deg anslaget for totalkostnaden for nye bad ut i fra størrelse og kvalitetsstandard.

LENGST FRAMME: Erfaringen er at folk ikke gjennomfører handelen når totalkostnadene ikke fremkommer, som her hos Bademiljø hvor fraktprisen er ukjent. Bademiljø ligger like fullt lengst fremme på netthandel av VVS-kjedene.

– Men vi må ha totalpris, gjerne inkludert installasjon – og mange flere produkter for at nettbutikken skal fungere, sier hun.

Schönhaug deler kjedenes oppfatning av at inspirasjon er viktig for større prosjekter. Baderom er en åpenbar gruppe hvor kjedene også er kjent for å ha gode utstillinger i butikk. Vaske-/våtrom er også en type kategori som fører tankene til VVS-kjeder, mens de lett kan fyke i mange retninger når det gjelder energiløsninger og kjøkken.

– Inspirasjon er viktig. Allikevel vil vi ikke uten videre anbefale kjedene å skrive mange og lange inspirasjonsartikler på nett. På inspirasjon er konkurransen enorm fra magasiner, ukeblader, fagblader, produsentenes nettsider og fysiske nettsteder. Bruk ressursene på nettbutikk og timebestilling.

Krevende tegninger

VVS Eksperten, Comfort og Baderingen lar deg tegne badet selv på nett, inkludert mulighet for å lagre tegningen. Forutsetningen er imidlertid at kunden har Flash installert, noe man ikke har på smarttelefoner eller uten videre på Mac eller PC. Utvalget av produkter som du kan plassere på tegningen virker imidlertid mangelfullt i forhold til utvalget i butikk og nett. Enkelte kjeder er mer oppdatert på dette enn andre.

– Drømmebadet blir seende nokså heslig ut, men du får et inntrykk av arealutnyttelsen. Jeg ønsker meg en tegnefunksjon hvor du plasserer reelle produkter og ender opp med både et visuelt inntrykk, priser på det du har valgt og et temmelig presist anslag for hva monteringskostnadene vil være.

Strategiforslag for nett

  • Gjennomfør brukertester av nettstedet. Start med en ektefelle eller en venn. Lytt til innspillene
  • Nettbutikk med bredt utvalg som viser totalprisen og aller helst en forpliktende pris for installasjon
  • Enkel booking av rørlegger, gjerne med tids- og prisestimat ut i fra oppgavene
  • Tegneprogram med reelle produkter og priser, også for installasjon
  • VVS er mye mer enn bad. Det må reflekteres på nettstedene

 

– Skriften på veggen er at VVS-kjedene må gjøre produktene og tjenestene sine veldig mye mer tilgjengelig på nett enn i dag, sier rådgiver Anja Regine Schönhaug i Netlife.

VB enig i kritikken

Slik kommenterer marketingleder Rita Horsdal Jønsberg i VB kritikken fra Netlife:

– Å gi de besøkende en god kundeopplevelse på nettsidene våre – der kunden befinner seg i sin kundereise – er svært viktig for oss. Derfor lanserte vi blant annet VB Bloggen i fjor, hvor vi når potensielle kunder før de er klare for kjøp, særlig på proffmarkedet. I januar hadde vi over 90.000 besøk på nettsidene og forbedringer gjøres kontinuerlig ut fra analysene vi gjør av trafikken.

VB jobber nå med bedre presentasjon av enkeltprodukter og hvordan de «pakker» produktene inn med tjenester fra rørleggeren.

–  Så analysen fra Netlife er helt i tråd med våre egne vurderinger og konklusjoner, sier Rita Horsdal Jønsberg.

Bademiljø skal være langt framme

– Bademiljø syntes det er hyggelig at vi er spesielt nevnt, og det er et resultat av at Bademiljø har jobbet langsiktig og målrettet på nett. Vi lover to ting for tiden fremover: Det ene er at vi aldri anser oss ferdig med utvikling på nett, og at vi skal gjøre alt vi kan for å være lengst fremme i vår bransje, sier Jørgen Baardson, marketingsjef i Bademiljø.

VVS Eksperten fornyer seg

Markedssjef Hilde F. Hoel i VVS Eksperten AS er enig i at nettsidene deres ikke er tilpasset tidens krav:

– Derfor er jeg veldig glad for å kunne melde at nye nettsider er underveis, og at planlagt publisering er i utgangen av mars.

VVS Eksperten og programmets leverandør (Compusoft) er nå i en prosess med å rulle ut neste generasjon av Design@Web.

– Denne har gått helt bort fra Flash, noe som gjør at den vil fungere like godt på en iPad som en PC eller Mac. Den nye Design@Web vil fortsatt bruke VVS Ekspertens utvalgte produkter, som forbrukeren selv kan se i butikkene, sier Hoel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse