loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VIKTIG VERKTØY: Rørleggerbilen til Ståle Langeland (38) i SLs Rørservice AS er full av det han trenger til serviceoppdragene. Her sammen med kollega Marius Holmen (23).
VIKTIG VERKTØY: Rørleggerbilen til Ståle Langeland (38) i SLs Rørservice AS er full av det han trenger til serviceoppdragene. Her sammen med kollega Marius Holmen (23).

Henter jobber via anbudstjenester

Arne Kongsnes / 2018-03-06 11:18:16

1.276 rørleggerbedrifter er nå med i Mittanbud, møteplassen der kundene legger ut jobber og leverandørene gir tilbud. SLs Rørservice i Oslo er en av dem.

Flere og flere rørleggere tar i bruk digitale anbudstjenester for å sikre seg kunder.

Mittanbud er den klart dominerende tjenesten i markedet. Her legger forbrukerne ut beskrivelser av jobbene de ønsker utført. Rørleggerne gir på sin side konkrete tilbud eller tar direkte kontakt med kunden.

Markedssjef Torstein Vinje Berget har disse tallene for 2017:

  • 25.854 rørleggerjobber, 6.952 av disse er helrenovering av bad
  • Mer enn halvparten (57,3 %) av brukerne får mer enn tre svar på jobbene de legger ut
  • Snittverdi per rørleggerjobb: 49.102 kroner

 

STORE PÅ RØR: Markedssjef Torstein Vinje Berget i Mittanbud har nå nesten 1.300 rørleggerbedrifter som kunder.STORE PÅ RØR: Markedssjef Torstein Vinje Berget i Mittanbud har nå nesten 1.300 rørleggerbedrifter som kunder.

Sentrale konkurrenter er de samarbeidende selskapene anbudstorget.no og tjenestetorget.no.

I 2017 lå antall rørleggerjobber på rundt 5.600. Tjenestetorget er i tillegg store på varmepumper, med rundt 17.000 forespørsler i året.

Satser på servicemarkedet

Rørlegger Ståle Langeland (38) eier og driver SLs Rørservice AS på Høybråten i Oslo, og er en del av Rørkjøp-kjeden.

Han startet i læra allerede i 1997, men en alvorlig bilulykke i 1997 satte han ut av spill. Etter noen år som ufaglært i diverse firmaer fikk han nok av byggebransjen og tok svennebrev som privatist i 2012. Siden har han drevet sitt eget firma.

– Vi satser på serviceoppdrag, blant annet via Mittanbud, som vi har brukt i flere år. Prosjekter holder jeg meg unna, utover å bidra for større firmaer som har altfor mye å gjøre. Den typiske jobben er skifte av toaletter, dusjer, kjøkkenkoblinger og varmtvannsberedere, forteller Langeland.

Han har også kuttet ut befaringer:

– Det gjør vi kun på større jobber, på småjobbene tar det for mye tid.

Gode evalueringer viktig 

SLs Rørservice AS har så langt fått 265 evalueringer av brukerne og snittkarakteren er 4,8 av 5 oppnåelige.

– Målet er å unngå reklamasjoner. Du har alltid tid til å gjøre en god jobb, vi kan ikke fire på den faglige standarden. Gjør du en god jobb, skriver kundene gjerne en god evaluering også, sier Ståle Langeland.

Han har så langt bare fått tre negative evalueringer. Langeland understreker at langt fra alle jobbene kommer fra Mittanbud.

PÅ VEI TIL OPPDRAG: Serviceoppdrag dominerer blant jobbene SLs Rørservice skaffer seg gjennom Mittanbud, den dominerende anbudstjenesten for rørleggere i Norge.PÅ VEI TIL OPPDRAG: Serviceoppdrag dominerer  blant jobbene SLs Rørservice skaffer seg gjennom Mittanbud, den dominerende anbudstjenesten for rørleggere i Norge.

Fortsatt er et godt rykte og munn-til-munn-metoden den viktigste markedsføringen.

Luker ut useriøse

Mittanbud er avhengig av tillit i markedet og har strenge rutiner for kvalitetssikring av leverandørene som bruker tjenesten:

–  Vi har ekskludert mange foretak som opptrer useriøst, for eksempel ved å tilby svart arbeid, skrive falske evalueringer, utføre dårlig fagmessig arbeid eller behandle kunder dårlig, forklarer markedssjef Torstein Vinje Berget i Mittanbud, som forteller at totalt for alle bransjer er det snakk om mange hundre bedrifter som er utestengt.

Her er noe av hva Mittanbud gjør i kvalitetssikringen:

  • Det er kun brukere som har lagt ut jobb på Mittanbud.no som kan evaluere bedrifter. Deretter må bedriften ha svart på oppdraget, opprettet kontakt med kunden gjennom tjenesten og det må være inngått en avtale. Alle evalueringer leser manuelt før de publiseres.
  • Bedriften må være registrert i Brønnøysund med relevant bransjetilknytning.
  • Samarbeider med alle relevante godkjenningsordninger og sørger for at bedriftene ikke kan skryte på seg godkjenninger de faktisk ikke har
  • Samarbeider med Forbrukerrådet og gir brukere tydelige råd om hva som er viktig å huske på ved kontraktsinngåelse, gjennomføring etc.
  • Skatteetaten har innsyn i hvilke bedrifter som er aktive på Mittanbud

Fornøyde forbrukere

– Vi måler også hvor fornøyde kundene er. Hele 94 av 100 kunder gir høyeste eller nest høyeste score til håndverksbedriften som utførte arbeidet. Dette er jo et helt annet bilde enn det som tegnes i mediene, der det gjerne er de useriøse som får mest oppmerksomhet, sier Vinje Berget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse