loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ADVARER RØRLEGGERNE: Salgssjef VVS Ove Randow i Solar Norge.
ADVARER RØRLEGGERNE: Salgssjef VVS Ove Randow i Solar Norge.

– Rørleggerne klarer ikke konkurransen

Arne Kongsnes / 2018-04-25 11:30:36

– Blir rørleggerne sittende på gjerdet og klage, kan det hende de ender opp som montører, sier Ove Randow i Solar Norge.

Randow er salgssjef VVS hos Solar Norge. Den internasjonale grossisten kom inn på det norske markedet med elektro, men gikk i gang med å tilby VVS-produkter i 2016. 

Heftig debatt

I går publiserte Rørfag saken der Grohe forsvarer sitt samarbeid med Megaflis.

Det har utløst en heftig debatt i Facebook-forumet Norges Rørleggere (krever medlemskap for å lese), der Randow også har deltatt.

– Rørleggere vil boikotte Grohe fordi de leverer til en fliskjede. Dersom man besøker hjemmesidene til byggvare, fliskjeder eller VVS netthandel, finner man alle de ledende leverandørene der. Det vil si at rørleggere må boikotte alle de kjente leverandørene. Hva sitter man da igjen med, spør Randow.

Han mener forbrukerne etterspør produkter som er synlige i butikker og på nett.

– Problemet er ikke at Grohe eller andre ledende leverandører leverer sine produkter til andre aktører enn rørleggere. Problemet er at rørleggere ikke greier å konkurrere mot disse aktørene, sier Ove Randow.

Tradisjonelt og uoversiktlig

Han mener prisbildet hos de tradisjonelle grossistene er bygd opp med bakbonuser og rabatter.

– Det hele er uoversiktlig og rørleggeren vet nesten ikke hva han selv betaler.

For snart to år siden kuttet Solar VVS all bonus, og Randow mener kundene opplever at de er konkurransedyktige mot byggevare, fliskjeder og netthandel.

Tror ikke på økt timepris

– Jeg ser at noen tror de kan sette opp timeprisen for å kompensere for at de ikke klarere å levere produktene kunden etterspør til konkurransedyktige priser. Det tror ikke jeg på. Det finnes allerede rørleggere som har endret innkjøpsmønsteret sitt for å tilpasse seg dette «nye». Det vil si at disse rørleggerne kan levere produktene og installasjonen. For å få dette til har de endret innkjøpsmønsteret sitt, og planlagt sine innkjøp i større grad enn før, sier Randow.

Må ha riktige varer

Randow er ikke den eneste som mener rørleggerne sliter med konkurransen.

Lars Erik Røe Magnussen er ansvarlig for marked, innkjøp og nett i K. Lund-eide Tempe VVS i Trondheim.

– Skal vi drive butikk i dag, så må vi tilby de riktige varene. Armatur er viktig del av omsetningen vår og i den forbindelse så har vi i år også startet å jobbe med Grohe. Grunnen til at vi har tatt tak i Grohe er selskapet representerer et viktig designmerke som kunden etterspør. At vi finner Grohe sine produkter hos Megaflis er slik situasjonen er blitt. Som faghandel har vi mulighet til å briljere med kunnskap og utvalg rundt Grohe sin kolleksjon. Vi ser også at interessen for Grohe er større enn noensinne på grunn av Megaflis sin satsing, sier Røe Rasmussen.

Sats, ikke gi opp

Han mener rørleggerbransjen er tidlig ut med å sutre når bransjen møter konkurranse.

– Her gjelder det å snu om på situasjonen. Det er et stort utvalg innen leverandører innen armatur, og noen vil man møte konkurransen på. Vi kan møte den enten med å gi opp eller med å satse, sier Røe Rasmussen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse