loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
DYRERE: Et tilfeldig produkt som er tre kroner billigere hos Megaflis enn det Øyvind Lønnkvist Moen får det til i innkjøp.
DYRERE: Et tilfeldig produkt som er tre kroner billigere hos Megaflis enn det Øyvind Lønnkvist Moen får det til i innkjøp.

Megaflis selger under innkjøpspris

Georg Mathisen / 2018-04-16 08:33:30

Megaflis selger billigere enn innkjøpsprisen til proffene, og rørleggere fortviler. Nå åpner Megaflis for å innføre egen proffkonto og selge enda mer til rørleggere.

– Hva skal du si til kunden, spør en fortvilet Øyvind Lønnkvist Moen.

Han er daglig leder for Rørleggerfirma Kjelgaard i Ytre Enebakk. Her møter han konkurranse fra priser som er så lave at de ligger under hans egne innkjøpspriser.

– Du får et forklaringsproblem, konstaterer Moen.

Samme produkt

– Ta denne veggboksen, sier han, og holder opp en pakke.

– Den selger Megaflis tre kroner billigere enn innkjøpsprisen min. Det er akkurat samme betegnelsen på produktet, og Megaflis sier at de gir samme garantier. Privatkundene er jo veldig opptatt av pris.

Øyvind Lønnkvist Moen lurer på hvordan prisene kan bli så lave. Han skjønner at grossistleddet skal ha sitt, men ser på grossisten som et godt støtteledd for rørleggeren hvis det kommer reklamasjoner, og også som god hjelp til å gjøre logistikken bedre.

LES MER: Fortsetter kampen mot Megaflis

– Vi ser at grossisten leverer mindre og mindre av baderomsmøblene. Vi har fått flere leverandører, og til slutt ender vi kanskje med at grossistene begynner å slite litt. Samtidig blir det litt logistikk hvis du skal ha mange direkteleverandører.

– Svart arbeid

Moen er kritisk til at Megaflis selger kontant og at kjeden selger til forbrukere som ikke har lov til å montere det de kjøper.

– Kontantkjøp bidrar direkte til svart arbeid. Hadde de hatt en slags proffkonto, hadde det vært greit, men dette er direkte konkurranse mot den som prøver å drive seriøst, sier han.

Rørleggerfirma Kjelgaard ser stadig at jobber hos privatkunder ikke blir noe av likevel, og så viser det seg at badet er pusset opp likevel, men ikke helt på forskriftsmessig vis.

Han vil ikke handle skulder ved skulder med privatkundene og støtte kjedene på den måten. Men han kan vanskelig si nei til å montere det som er kjøpt der.

Dyrere å montere

– Jeg har vanskeligheter med å si at jeg ikke kan montere et armatur som er klin lik den jeg får kjøpt selv. Da må jeg bare skru på prisen, da. Materialavansen vår er litt av det vi lever av. Da må jeg bare legge på timeprisen så jeg får tatt det inn. Er det en svær jobb, så henger vi oss ikke så fælt opp i det hvis folk har kjøpt et baderomsmøbel et annet sted. Men kommer det en forespørsel om å montere tre servantarmaturer som er kjøpt på Megaflis, da prøver vi å styre unna.

Når kunden kommer med Ikea-utstyr, så blir det også dyrere.

– Ikea har godkjenninger, men varierende kvalitet på utstyret. Når vi setter inn vannstoppventiler og det som kreves for å gjøre det tryggere, så blir det til slutt vesentlig dyrere enn om de skulle ha kjøpt et ordentlig fabrikat, sier Øyvind Lønnkvist Moen.

LES MER: IKEA: Kom til oss hvis rørleggeren nekter å montere

Avviser svart

Megaflis-sjef Ståle Lindgren avviser tvert enhver kritikk av at kontantsalget bidrar til svart arbeid:

– Megaflis tar fullstendig avstand fra alt som heter svart arbeid. Det er ingen forskjell på oss og andre faghandelsbutikker. I alle butikker som jeg vet om, er det mulig å betale både med kontanter og kort, så hvorfor det er noe tema, forstår jeg ikke, sier han.

Lindgren forklarer prisingen med det som skjer i markedet – han vil ikke være med på at kjeden bruker proffprodukter som lokketilbud mot forbrukerne.

– Vi priser ut fra markedet. Vi lover kundene at de alltid skal finne de laveste prisene hos oss, derfor hender det at markedsprisen på konkurranseutsatte produkter blitt presset langt ned. Dette har ingenting med lokketilbud å gjøre. Det er markedskreftene som regulerer prisen, sier han.

Vurderer proffkonto

Nå varsler han at Megaflis kan utvide satsingen og innføre egen proffkonto for profesjonelle kunder på sikt:

– Vi registrerer at statistikken viser at proffsegmentet øker mer enn privatsegmentet. Nå er det slik at vi allerede har en stor andel av omsetningen fra proffene, men vi søker hele tiden å bli bedre og ta større markedsandeler. Derfor vil jeg ikke utelukke at vi kommer til å gjøre en større satsing mot dette segmentet på et senere tidspunkt, sier Ståle Lindgren.

 

2 svar til “Megaflis selger under innkjøpspris”

  1. Trond E sier:

    Spørsmålet er ikke hva du skal si til kunden.

    Spørsmålet er hvor hardt du skal tuppe grossisten bak.

    Det er grossisten som er problemet her, og det er det kun dere som handler hos grossisten som kan løse. Også må dere bli edru når dere kalkulerer priser.

    Dere kan ikke regne med av å leve av materiell. Dere må leve av å selge arbeid og løsninger av god kvalitet som _tjener_ kunden.

    Da må rørleggere sørge for at varerør er hele inni veggen, og slutte med å skjøte inn avkappede colaflasker i avløpsrør. Dere vet at det blir gjort slike tåpelige ting litt for ofte, så løs heller det problemet, fremfor å klage på at private kjøper materiell et annet sted.

    Nå er jeg kritisk til rørleggere her, men elektrikere er minst like ille. De kjenner jeg alt for godt i profesjonell sammenheng.

    Også må dere rørleggere få lært dere forskjellen på «faglært» og «fagkyndig». I motsetning til elektrobransjen (hvor jeg hører hjemme) som har et strengt definert regelverk for kompetanse, har ikke dere det.

    Her kan dere lese departementets tolkning av det dere driver med. Legg spesielt merke til dette avsnittet:

    «Det er i denne sammenheng viktig å skille mellom vedlikehold og søknadspliktige reparasjoner. Snakker vi om løpende vedlikehold, som ikke er søknadspliktig, er det etter departementets syn opp til anleggseier å definere hvilket personell de anser som faglig tilstrekkelig. Er det derimot snakk om reparasjoner som er søknadspliktige så vil ansvarsrettssystemet med reglene i byggesaksforskriften (SAK10) § 11-1 til 11-3 komme til anvendelse med krav til kvalifikasjoner og praksis.»

    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/departementets-tolking-av-begrepet-fagkyndig-personell-jf.-pbl.–29-6-andre-ledd/id2590362/

    Dere ønsker å fremstå som seriøse. Da må dere slutte med å fortelle kundene at de ikke har lov til å gjøre vedlikehold på eget røropplegg selv. Dere vet at det er feil, men dere fortsetter likevel med å si det dere vet er feil.

    Det dummeste en næringsdrivende kan gjøre, er å få kunden til å føle seg lurt. Det er veldig mange gode grunner til at lekmenn ikke skal jobbe med rør og vann. Få frem det på en forståelig måte, fremfor å lyve til kunden. Det straffer seg alltid.

  2. Trond E sier:

    Kanskje en ide å ordne kommetarfunksjonen så avsnitt overlever publiseringen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse