loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KLAR TALE: Ikeas Siv Elisabeth E. Westin oppfordrer kunder som får nei fra rørleggeren til å montere Ikea-utstyr om å bestille montering direkte fra Ikea. (Foto: Ikea Norge)
KLAR TALE: Ikeas Siv Elisabeth E. Westin oppfordrer kunder som får nei fra rørleggeren til å montere Ikea-utstyr om å bestille montering direkte fra Ikea. (Foto: Ikea Norge)

– Kom til oss hvis rørleggeren nekter

Arne Kongsnes / 2017-03-27 08:30:37

Noen rørleggere nekter å montere utstyr fra Ikea. Ikeas svar: – Bestill montering via oss, så er ikke dette noe problem.

Sitatet kommer fra senior kommunikasjonsrådgiver Siv Elisabeth E. Westin i Ikea Norge.

Jevnlige henvendelser

Hun har ikke konkrete tall for hvor mange henvendelser Ikea får fra kunder som opplever at rørleggeren nekter å montere utstyr til kjøkken eller bad som kunden selv har kjøpt inn.

– Vi er klar over dette problemet og får jevnlige tilbakemeldinger fra kunder om dette. Dersom man bestiller montering via oss, så vil ikke dette være noe problem, sier Westin.

Het debatt

Problemstillingen dukker opp med jevne mellomrom, senest på den lukkede Facebook-gruppa Norges Rørleggere, som har nesten 7.500 medlemmer.

Debatten startet denne gangen med denne NRK-saken fra 2014, som handler om kunder som ikke får montert utstyr fra Ikea. Saken har for øvrig over 360 kommentarer, der meningene spriker mellom forbrukere og rørleggere.

Regelverket klart nok

Fagsjef sanitærteknikk Are Skaar Nielsen i Rørentreprenørene Norge er på ingen måte ukjent med problemstillingen.

– Når dette spørsmålet dukker opp, pleier vi å henvise til forbrukerkontrakten 3501 punkt 8. Dette punktet er nylig revidert i samarbeid med forbrukermyndighetene.

Her er teksten i punkt 8:

«For materialer og utstyr som det er avtalt at forbrukeren skal levere, gjelder følgende:

a) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren monterer disse produktene.
b) Forbrukeren har risikoen for kvalitet og anvendelighet av materialer og utstyr som han leverer.
c) Tjenesteyteren skal med tilbørlig omsorg for forbrukernes interesser og veilede forbrukeren om dokumentasjonskrav.
d) Tjenesteyteren kan nekte å montere produkter som ikke er dokumentert i henhold til lover og forskrifter.

Tjenesteyteren blir ansvarlig for svikt i kvalitet og anvendelighet som han ut fra sin fagkunnskap burde ha oppdaget, men ikke har varslet om.»

Skaar Nielsen mener reglene gir et klart svar på hvordan forbruker og håndverker skal forholde seg til utstyr levert av forbruker.

– For rørleggeren er det en ekstra sikkerhet i at forbruker skal sørge for at produktet er dokumentert etter gjeldende standarder og at denne dokumentasjonen finnes tilgjengelig på et nordisk språk. Produktet skal være testet og godkjent av Sintef Byggforsk eller tilsvarende.

Gjelder store og små jobber

To typer kontrakter er særlig aktuelle mellom forbrukeren og håndverkeren, i dette tilfellet rørleggeren:

 

– Prinsippene er like for begge standardene. 3502 er vesentlig forenklet fordi den er ment for mindre arbeider, men bestemmelsene i 3501 gjelder også for 3502, forklarer Are Skaar Nielsen.

Respekterer rørleggerne

Tord Fleime eier og leder Montera AS. Selskapet med hovedsete på Askøy utenfor Bergen har en landsdekkende avtale med Ikea og samarbeider også direkte med flere anerkjente rørleggerbedrifter.

Sterk vekst: Norges største monteringsselskap takket være Ikea

– Jeg er av den oppfatning at man skal ha stor respekt for rørleggerfirmaer som ikke ønsker å montere utstyr de selv ikke leverer. De står ansvarlig for all jobb som er gjort med dette og da også materiellet som kunden har kjøpt selv. At de da ikke ønsker å montere dette skal man respektere, sier Fleime.

Handlevaner i endring

Fleime viser til økende netthandel og handel hos store leverandører som for eksempel Ikea, Megaflis og Clas Ohlson.

– Her må rørleggerbransjen tenke gjennom hvordan de vil håndtere dette.

Han mener det er kommet og vil komme mange «billige», men kvalitetsmessige gode produkter på markedet.

– Da kan det være vanskelig for rørleggerbedrifter å opprettholde sine marginer på disse produktene.

Fleime kjenner naturlig nok godt til Ikea.

– Ikea har stort fokus på kvalitet i alt de selger og tester sitt utstyr nøye. De tar reklamasjoner på sitt utstyr på alvor og rydder opp etter seg.

Fleime oppfordrer også rørleggerne til å tenke på at jo flere store aktører som selger VVS- utstyr, jo mer arbeid vil det være i markedet.

Tilspisset konkurranse: Ikea vurderer sterkere baderomssatsing

 

2 svar til “– Kom til oss hvis rørleggeren nekter”

  1. Hilde E. Jensen sier:

    Hei.
    Vi har flere ganger, når vi har vært nødt til å montere utstyr som kunden har kjøpt et annet sted, opplevd at kunden i ettertid får problemer med produktet og går dit de har kjøpt varen, bare for å få beskjed om at da har rørleggeren montert produktet feil. Så ansvaret har blitt forsøkt skjøvet tilbake på oss. Så sitter vi med de diskusjon med kunden og hvem som har skylden for at det er noe galt med produktet. Selvfølgelig har vi sjekket at det er Sintef godkjent i forkant. Ifølge Loven om Håndverkstjenester står det også et sted at vi er ansvarlig for de produktene vi monterer. Hva da med service og reservedeler i framtiden? Vi har brent oss her noen ganger og prøver å unngå å montere produkter vi ikke leverer selv. Det kan bli mye problemer av dette etter vår erfaring.

  2. Det kunden da også må forstå er at vi som rørlegger må ta oss ekstra betalt for det ansvaret vi påtar oss. Dette ansvaret ligger vanligvis inkludert i påslaget både på materiellet og timene vi selger. I og med at vi mister fortjenesten på materiell så blir vi nødt til å øke timeprisen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse