loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KLAR TALE: Kursinstruktør Cato Holm vet at mange håndverkere ikke har en enkel hverdag, men 62-åringen er opptatt av at jobben skal gjøres skikkelig
KLAR TALE: Kursinstruktør Cato Holm vet at mange håndverkere ikke har en enkel hverdag, men 62-åringen er opptatt av at jobben skal gjøres skikkelig

Ønsker søknadsplikt på bad

/ 2018-01-15 09:19:42

Prispress og kravstore kunder kan gjøre det vanskelig for håndverkeren, mener mangeårig kursinstruktør.

Tekst og foto: Rune Midtskogen, Fagrådet for våtrom

Cato Holm har levd av kursing i snart en mannsalder. 62-åringen med hovedfag i pedagogikk, har kurset flere tusen i Byggebransjens våtromsnorm siden de første kursene ble gjennomført for 22 år siden.

–  Jeg syns det er en sann glede å holde på med dette. Dessuten møter jeg så mange flotte og interessante mennesker. Ikke minst mange veldig flinke håndverkere som er ærekjære og har jobben som hobby; de brenner virkelig for det de gjør. Det er fantastisk, sier Holm til Fagrådet for våtrom.

Ønsker økt kompetanse

Fagrådet møter den blide og entusiastiske romerikingen på Kløfta utenfor Oslo. Holm har en lang og variert CV, blant annet har han vært leder for trenerforeningen, trent eliteserieklubb i fotball – og har UEFA A-lisenskurset.

Men nå tilbake til fall mot sluk, hjelpsluk og Byggebransjens våtromsnorm…

– Mange som går på kurs hos meg, er åpne og ærlige. Det ønsker jeg også de skal være, for vi lærer av hverandre og diskusjoner. Det er viktig at håndverkeren følger boka, og gjør ting skikkelig. Poenget med kursing i Byggebransjens våtromsnorm, er økt kompetanse og at de skal lære noe. Jeg får gode tilbakemeldinger på at de lærer en hel masse, og det er jeg selvsagt glad for, sier 62-åringen.

Kompetanse selger

Men alt er ikke bare gull og grønne skoger der ute, skal vi tro kursinstruktøren.

– Prispress og kravstore kunder gjør at mange håndverkere forteller at de tidligere har måttet finne løsninger som de nødvendigvis ikke ønsker å gjøre, men som er nødvendig for å få jobben. Det syns jeg er trist å høre. Jeg vet at rehabiliteringsmarkedet er krevende og utfordrende, men håndverkeren må bli flinkere til å fortelle kunden hva som faktisk er mulig å få til innenfor regelverket. De vet best hvilke produkter som bør brukes og hvilke tekniske løsninger som bør velges. Se på krevende kunder som en utfordring som må løses. Det hjelper å snakke sammen. Jeg er overbevist om at kompetanse selger, sier han.

– I framtiden håper jeg det kommer et lovverk som sier at alle bad er søknadspliktige. Det er noe som bør komme på plass. Tilbakemeldingene jeg får fra kursdeltakerne er at kundene er opptatt av BVN, og at mange kjenner til merkenavnet. Cato og Bjørn i Fagrådet har gjort en flott jobb, sier Cato Holm.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse