loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SLITER: Mike Kristiansen i Sotra Rør reagerer på at ikke kravet for å montere reduksjonsventil, er det samme fra leverandørene som i den tekniske forskriften, og han mener at firmaet straffes i konkurransen med andre som ikke følger kravet om å montere tilbakeslagsventil.
SLITER: Mike Kristiansen i Sotra Rør reagerer på at ikke kravet for å montere reduksjonsventil, er det samme fra leverandørene som i den tekniske forskriften, og han mener at firmaet straffes i konkurransen med andre som ikke følger kravet om å montere tilbakeslagsventil.

Rørleggere roter med reduksjonsventil

Georg Mathisen / 2018-01-30 09:14:53

Ekstraarbeid og gretne kunder blir resultatet av at varmtvannsberedere med ekspansjonskar trenger reduksjonsventil. Noen lar være å montere den.

– Leverandørene stiller strengere krav enn Tek, og det er vi som får utfordringen!

Mike Kristiansen er fortvilet. Sjefen hos Sotra Rør reagerer på at de nye varmtvannsberederne med ekspansjonskar ikke tolererer det samme vanntrykket som kravet i Tek10.

I tillegg er det mange som ikke monterer tilbakeslagsventil, sier han. Hele tiden er det den lovlydige rørleggeren som sitter igjen med svarteper.

Begynte med tilbakeslagsventilen

– Tek10 sier at alle som har vanntrykk inn i boligen over 6 bar, må installere reduksjonsventil. Men da de nye tankene kom med ekspansjonskar montert på toppen, viste det seg at de ikke tolererer mer enn 4,5 eller 5 bar. Leverandørene sier at det da må monteres reduksjonsventil, sier Kristiansen.

Det hele begynte med kravet om å montere tilbakeslagsventil.

– Når vi monterer det, er vi nødt til å montere ekspansjonskar. Det fører til et par tusen kroner i utgift per bolig. Samtidig krever ekspansjonskaret årlig service. Vi legger ved en serviceavtale til kundene våre. Om de ikke aksepterer den, så går det kanskje et halvt år til, og så begynner det å lekke fra sikkerhetsventilen på berederen. I tillegg til kostnaden får vi den støyen som det fører til når kunden får den lekkasjen, beskriver Mike Kristiansen.

– Mange gir blaffen

All den støyen, den slipper de rørleggerne som gir blaffen i kravet om tilbakeslagsventil. Og det er det mange som gjør, hevder han.

– Det burde vært kontroll i alle kommuner. Kommunene er redde for å få skittent vann på anlegget sitt hvis det ikke monteres tilbakeslagsventil, men per i dag er det ingen som går fysisk inn og kontrollerer.

Foreslår større kar

Når det gjelder trykket og reduksjonsventilen, lurer han på hvorfor det ikke går an å gjøre ekspansjonskarene større.

– Da kunne de hatt 6 bar. Men leverandørene gidder ikke å lage et produkt som er tilpasset vårt behov, sier han.

– Dessuten selger leverandørene fortsatt vanlige beredere som standard. Egentlig skulle de solgt flere ekspansjonsberedere enn vanlige etter at kravet kom, men det gjør det ikke.

Mike Kristiansen tror at noen rørleggerbedrifter ikke er klar over kravet, men mener at de fleste bare lar være å montere tilbakeslagsventil. Det blir billigere, og de slipper kunder som blir sure fordi de ikke er vant til at berederen trenger service hvert år.

Leverandørene: – Pest og plage

Men det er dessverre ikke så enkelt, melder leverandørene. De sliter også med kravene.

– Dette er kjempeviktig. Vi prøver daglig å informere kundene om det, sier teknisk leder Tom Røine i Oso.

– Det er dessverre de fysiske lovene som gjelder. Forskriften om tilbakeslag på vanninntak er en pest og en plage som vil påføre bransjen massevis av kostnader i årene som kommer, istemmer teknisk direktør Arne Vold-Johansen hos Høiax.

De to mener det ikke er noen løsning å lage ekspansjonskarene større og komme opp på 6 bar, som er grensen som Tek10 setter for når det må installeres reduksjonsventil. Det tar for stor plass, og dessuten vil trykket variere uansett.

Daglige telefoner

– Før i tiden var det også mange tilfeller som ble reddet av at alle toalettsisterner hadde flottørventil. Når trykket økte, økte vannstanden i sisternen. Nå får vi masse telefoner om at berederen plutselig har begynt å lekke fra sikkerhetsventilen. Når vi spør, viser det seg at de har skiftet toalett, forteller Arne Vold-Johansen.

Tom Røine forteller også om daglige telefoner som handler om at det renner fra sikkerhetsventilene.

– Det er veldig mange som ikke har montert på den reduksjonsventilen, konstaterer han.

Akkurat dét er ukjent for Direktoratet for byggkvalitet.

– Direktoratet har ingen oversikt over volum av ulike solgte varmtvannsberedere, men vi forventer at forskriftene følges. Vi har heller ikke kjennskap til at det er et utbredt problem knyttet til bruk av reduksjonsventiler, sier avdelingsdirektør Christine Molland Karlsen.

2 svar til “Rørleggere roter med reduksjonsventil”

  1. Per Sigve Håland sier:

    Hei. Dette er en sak vi har holdt på med i mange år i vår kommune. En annen ting er att dette står i sanitær-reglemanget…og skal en installasjon være riktig utført, så skal tilbakeslag med tilhørende eks.kar, og evn. red.ventil osv.være installert i boliger/bygg. Eneste som hjelper her er å drille rørleggerene på dette.
    Er litt forundret over att noen deler av landet er raskt ute å publisere slike ting i rørfag osv. for å få sympati..i plassen for å ta tak i dette selv..

  2. Mike Kristiansen sier:

    Hei Per Sigve, takk for innspillet. Jeg mener at eneste vei er at dette blir kontrollert av de forskjellige kommunene, alternativt via bildedokumentasjon fra rørlegger. Vi har jobbet med dette lenge i vår region, og vært i dialog med leverandører rundt saken. Inntrykket er likevel at flere rørleggere dropper tilbakeslagsventil, og slipper dermed hele problemet. Utgangspunktet for og gå til Rørfag, var å få dette opp i lyset, diskutert – samt for å få leverandører i tale rundt sakens kjerne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse