loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FORNØYD: Daglig leder Bjarne Haugland i VA og VVS produsentene VVP, som satte ny omsetningsrekord i 2016.

Passerte 6 milliarder kroner i 2016

/ 2017-01-13 13:21:49

Innenlands totalomsetning for medlemmene av VA og VVS produsentene VVP økte med 9,3 prosent i 2016. Fasiten viser 6 milliarder kroner, som er ny rekord.

Nesten 80 prosent omsettes gjennom NRF-grossistene (Ahlsell, Brødrene Dahl, Heidenreich og Onninen), mens den øvrige omsetningen i stor grad utgjøres av OEM og produkter som tradisjonelt faller utenfor denne verdikjeden.

VVP grafikk

 

God drahjelp

– VA har fått god drahjelp fra et stadig større fokus på å oppgradere et særdeles gammelt og slitent kommunalt vann og avløpsnett. VA-omsetningen inn mot grossistene økte med hele 12,9 prosent. VVS-omsetningen utfordres i økende grad av EMV (grossistene og kjedene sine egne varemerker). Tross dette økte omsetningen av såkalte synlige og tekniske VVS-produkter til grossist med hele 6,6 prosent, sier daglig leder Bjarne Haugland i VA og VVS produsentene VVP .

Jevn medlemsvekst

VVP kan også vise til en jevn vekst i medlemstallet og teller i dag 34 av de ledende VA- og VVS-produsentene.

– Dette på tross av en rekke interne oppkjøp som da spiser av antallet, sier Haugland og gir to eksempler: Porsgrund Bad og IFØ Sanitær ble slått sammen og senere kjøpt opp av Geberit; Kongsberg Esco ble kjøpt av Ulefos.

Lyse utsikter i 2017

Haugland tror 2017 blant annet vil preges av sterkt fokus på kompetanse om produktene så vel som systemene hvor disse monteres.

– Forskning og utvikling hos VVP-produsentene resulterer ikke bare i utvikling av nye produkter. Vel så viktig er den unike unike kompetanse produsentene får gjennom å analysere utfordringene og utvikle nye forbedrede løsninger. Denne kompetansen ønsker produsentene å dele med verdikjeden helt frem til sluttbrukeren. I tett dialog med sluttbrukere og entreprenører oppnår produsentene en god og nødvendig forståelse om behovene for nye produkter og videreutvikling av de eksisterende. Nye produkter og løsninger skaper i sin tur verdifull oppmerksomhet for hele VA- og VVS-bransjen og derved også grunnlag for økt omsetning.

Han ser med andre ord positivt på 2017.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse