loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FACEBOOKMESTEREN: Thomas Nilsen (35) holder orden på nærmere 9.000 medlemmer i Facebook-gruppa Norges Rørleggere.
FACEBOOKMESTEREN: Thomas Nilsen (35) holder orden på nærmere 9.000 medlemmer i Facebook-gruppa Norges Rørleggere.

Rørleggernes fagforum vokser og vokser

Arne Kongsnes / 2017-09-14 15:27:09

Facebook-gruppa Norges Rørleggere er mer enn doblet på ett år og nærmer seg 9.000 medlemmer.

— Jeg syns gruppa har blitt bedre og bedre med stadig mer fagstoff rørleggerne har nytte av i hverdagen, sier Thomas Nilsen, rørleggermesteren som startet gruppa og fortsatt er eneste administrator.

Eventyrlig vekst

Rørleggere er aktive mobilbrukere og nettstedet skal først og fremst bidra til å gjøre rørleggerhverdagen enklere.

Nilsen startet forsiktig med en lokal Facebook-gruppe i Moss i 2012. To år senere utvidet gruppa til hele Østfold, men interessen ble raskt så stor at gruppa fikk navnet «Norges Rørleggere».

— Jeg er fortsatt overrasket over den voldsomme interessen, forteller han.

I juni 2016 passerte medlemstallet 4.000, nå er det ikke langt igjen til 9.000.

—  Minst 90 prosent av dem er rørleggere eller tilknyttet bransjen på annet vis, forklarer Nilsen.

Forumet er åpent, men du må godkjennes som medlem.

Ordnes på fritida

I september i år skiftet Thomas Nilsen jobb. Han er på plass som prosjektleder i Rørcompaniet AS i Sarpsborg, rett over veien for hans tidligere arbeidsgiver Assemblin Norge Divisjon Rør Service Østfold, der han var avdelingsleder. Neste år skal Nilsen etter planen også inn på eiersiden i Rørcompaniet og det er hovedgrunnen til jobbskiftet.

Administrasjonen av Norges Rørleggere ordner han på fritida.

— Det tar ikke mye tid, men det går med noen kvelder av og til.

Strammet opp medlemmene

Et typisk innlegg i gruppa er gjerne et bilde der en rørlegger lurer på hva slags produkt det er eller hvordan det skal monteres. Svarene kommer raskt.

Men av og til tar debatten av, så til de grader at Thomas Nilsen i sommer måtte legge ut innlegget «Bruk Facebook-vett».

«Som en seriøs og holdningsdannende bransje vil derfor jeg oppfordre til at innleggene holder seg til sakene, og at man ikke kommer med negative personkarakteristikker. Vi ønsker ikke å gå inn å slette innlegg, men vil altså i denne omgang be om at hver enkelt tar større ansvar for det som blir uttrykt», het det blant annet.

—  Innlegget virket, nå er det mye bedre og enda mer fag, sier Facebook-mesteren.

Neste mål er 10.000 følgere.  Da tror Nilsen at det neppe er så mange flere som er tilknyttet bransjen på Facebook.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse