loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
PAPIRARBEID: Papirarbeid: Anne-Karine Rynning har bordet fullt av papir der hun arbeider for at det skal være mulig for en håndverker å gjøre jobben sin i Oslo sentrum.
PAPIRARBEID: Papirarbeid: Anne-Karine Rynning har bordet fullt av papir der hun arbeider for at det skal være mulig for en håndverker å gjøre jobben sin i Oslo sentrum.

Kommer ikke fram til Oslo-kundene

Georg Mathisen / 2018-06-06 10:07:15

Håndverkere sliter med å gjøre jobben sin i Oslo sentrum. Kommunen begrenser trafikken og kutter parkeringen, men kan ikke si hvor mange håndverkere det blir plass til.

Anne-Karine Rynning står for regnskap og administrasjon hos Harry Martinsen AS.

Rørleggerbedriften på Majorstuen i Oslo har slitt med parkeringen i snart ti år. Og verre ser det ut til å bli, både å parkere og å komme fram til kundene.

Tjuedoblet parkeringspris

– Alt begynte med at vi fikk et brev i 2008. Det skulle gjennomføres en prøveordning med beboerparkering i bydelen vår, men næringsdrivende skulle ikke få være med. Det syntes vi var svært urimelig. Etter veldig mye om og men ble det vedtatt at næringsdrivende skulle få være med i ordningen, forteller Rynning.

Det tok nesten ti år. I fjor høst kom parkeringskortene. Da hadde prisen økt fra 300 til 6.000 kroner for én bil.

En bedrift som har flere enn fire biler, må ut med 10.000 per bil. Garantert plass er de ikke.

Henvist til P-hus

I løpet av de ti årene er Anne-Karine Rynning blitt talerør for håndverkerne i en hovedstad der det blir vanskeligere og vanskeligere å gjøre jobben sin. Nå sitter hun i parkeringsgruppen i Oslo Håndverks- og Industriforening.

– Jeg skjønte fort at vi måtte jobbe hardt for at håndverkerne skulle få steder å parkere i Oslo sentrum. Meningen var at de skulle stå i parkeringshus. Du lesser av varene, og så kjører du til parkeringshuset. Det er vanskelig for en håndverker som har med seg badekar, dusj og dyrt verktøy. Du må ha med deg noen for å passe på både varene og bilen mens du lesser av og flyr inn og ut, konstaterer Rynning.

Elbilbrukere har det litt enklere, men hun er klar på at det ikke er noe alternativ for en rørlegger.

Harry Martinsen har prøvd.

– Rekkevidden på batteriet er for dårlig, og vi får ikke inn 300 liters beredere og dusjvegger i bagasjerommet, forteller hun.

Bilen ut av sentrum

Til slutt fikk håndverkerne 43 parkeringsplasser i de parkeringsfrie pilotområdene i Oslo sentrum – men der har de bare hatt lov til å stå parkert i to timer.

Anne-Karine Rynning mener at det er for få parkeringsplasser og også for få laste- og losseplasser.

– Så, i neste omgang, kommer det som er kroken på døra. Nå utvides dette til å gjelde innenfor hele ring 1. Med det kommer fjerning av flere parkeringsplasser pluss nytt kjøremønster som skal forhindre biltrafikk i størst mulig grad, forklarer hun.

Det betyr enveiskjøringer, og det betyr at det ikke blir mulig å kjøre gjennom sentrum mellom øst og vest eller mellom nord og sør. Mange steder er det bare buss og taxi som får kjøre. Når det skal bygges nytt regjeringskvartal, blir viktige tunneler stengt, og da blir det også enda en runde med nytt kjøremønster. Dessuten kommer det opp 56 nye bomstasjoner i Oslo.

Håndverkerkort

– Kommunen sier at målet er å skape bedre bymiljø og økt byliv innenfor ring 1. Da må de tenke. Skal kontorer, restauranter, butikker og alle andre få hjelp med det de trenger, så må det inn håndverkere med bil, sier Rynning.

Hun lanserer tanken om et eget håndverkerkort. Helst vil hun at det skal gi lov til å kjøre yrkesbil der drosjene kjører, rabatterte bompasseringer og mulighet til å parkere.

Dessuten er det en anledning til å gjøre det vanskeligere for juksemakerne i byggenæringen: Håndverkerkortet bør være bare for dem som er registrert i Brønnøysund og har betalt skatter og avgifter som de skal.

Hvor mange? Vet ikke!

Nå har kommunen begynt å se på forslaget om et håndverkerkort.

– Dessuten blir totimersbegrensningen på håndverkerparkeringsplassene borte, forteller Terje Elvsaas,  senior kommunikasjonsrådgiver i programmet for bilfritt byliv i Oslo kommune.

– I tillegg til de dedikerte næringsparkeringsplassene er det cirka 9000 parkeringsplasser i parkeringshus i sentrum. Dessuten er det lov til å stoppe og losse og laste så lenge det er behov for det, og det vil man ikke bli ilagt bot for så lenge det er aktivitet i bilen, sier han.

Det Elvsaas ikke vet, er hvor mange arbeidende håndverkere med bil det faktisk blir plass til i Oslo sentrum:

– Det vil bli en økning i antall plasser, men akkurat hvor mange dedikerte parkeringsplasser er ikke helt klart ennå. For å komme fram til tallet har kommunen snakket med brukere av plassene, sett på registrering av parkeringsaktivitet, statistikk over parkeringsavgifter, tilbakemeldinger fra bransjen og gjort faglige vurderinger, sier Terje Elvsaas.

4 svar til “Kommer ikke fram til Oslo-kundene”

  1. Steinar Arstad sier:

    Helt sykt

  2. Alf Peelen sier:

    Samtlige håndtverkerbedrifter burde gå sammen om å nekte å ta oppdrag for det offentlige. Da rammes de ansvarlige for denne galskapen. Blir nok fort en annen tine når f.eks. sentralvarmen i rådhuset ikke lenger virker ved -20 grader utetemp, eller ventilasjonsanlegget streiker i sommervamen. En slik akjson må gjelde alle offentlige bygg, rådhus, storting regjeingsbygg osv. og heller ikke begrenset til hovedstaden, men gjennomføres over hele landet. Neste trinn bør vel også være samme holdning overfor disse politikerenes private behov.

  3. Robert Johannesen sier:

    Viktig å ikke stemme på disse som faktiskt gjennomfører denne galskapen, la oslo bli en spøkelsesby. Har selv prøvd den elektriske lille Nissan søppelvarebilen,,makan til skit som ikke passer for moderne effektive håndtverksbedrifter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse