loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MARKEDSVINNEREN: Volkswagen er Norges største varebilmerke, her representert ved besteselgeren Caddy. Direktør Håkon R. Fergestad (innfelt) i Volkswagen Nyttekjøretøy beskriver 2016 som et rekordår. (Foto: Harald A. Møller AS)

Varebilvinneren: Volkswagen

Arne Kongsnes / 2017-01-31 08:00:33

Volkswagen er varebilvinneren: Merket er suverent størst og har også de to mest solgte modellene.

– Vi har hatt et rekordår for alle våre modeller og har fått en svært god start for siste nykommer Volkswagen Crafter. Med den på plass har vi en helt ny modellrekke på plass, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Konkrete tall for ulike håndverkergrupper har ikke Volkswagen, men selskapet mener varebilene dere også er populære hos for eksempel rørleggere.

Topp 10-listene

Her er oversikten over de mest solgte modellene og de største merkene i 2016:

Varebilsalget 2016 - modeller

Varebilsalget 2016 - merker

33.844 rene varebiler

Det ble registrert 36. 008 nye varebiler klasse 2 i 2016, det er 2.754 flere enn i 2015.  2.164 av de nye varebilene var campingbiler. Uten campingbilene er det registrert 33.844 varebiler, det er 2.578 flere enn i 2015.

– Tallene inneholder både vare- og kombibiler, men etter at avgiftsfordelen ved å registrere bilen som kombi forsvant, er det nesten utelukkende varebiler i statistikken vår, sier produktsjef Thorvald Gjønnæss  i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Mercedes klatrer

Der neue Mercedes-Benz Vito 4x4 ; The new Mercedes-Benz Vito 4x4;JUBELÅR: Mercedes-Benz Vito, her i 4×4-versjon, økte salget voldsomt i 2016. Pål Bergstad, (innfelt) salgsdirektør varebil i Mercedes-Benz Norge forteller at 2016 ble tidenes beste for selskapets varebiler.

Mercedes-Benz opplevde kraftig framgang i 2016, og er nå det tredje største varebilmerket i Norge.

– 2016 ble det beste året i Mercedes-Benz Varebil sin historie. Dette er vi veldig stolte av å ha oppnådd sammen med våre forhandlere. De har gjort en kjempejobb, sier Pål Bergstad, salgsdirektør varebil i Mercedes-Benz Norge.

Modellen Vito økte salget med hele 68 prosent i 2016.

– God kjørekomfort, sammen med det nye 4×4-systemet på dagens Vito, bidrar sterkt til vår økning på denne modellen. Vi opplever at håndverkere som prøvekjører en Vito faller fort for bilen og ender med å kjøpe den. Organisasjonen jobber også mye for å holde kunden på hjul gjennom vårt konsept «kvalitet i arbeid». Dette er viktig for de som bruker bilen som et verktøy, sier Bergstad.

Målet for 2017 er friskt nok:

– Vi skal opp til 12 prosent markedsandel på varebiler, forklarer Bergstad.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse