loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
NULL STRYK, TAKK: Daglig leder Jørgen Ofstad i den nye Mesterskolen – blimester.com – kan ikke gi garantier, men målet er klart: Null stryk! (Foto: Arne Kongsnes)
NULL STRYK, TAKK: Daglig leder Jørgen Ofstad i den nye Mesterskolen – blimester.com – kan ikke gi garantier, men målet er klart: Null stryk! (Foto: Arne Kongsnes)

Tror på strykefri mesterutdanning

Arne Kongsnes / 2017-08-08 09:39:03

Jørgen Ofstad har klokkertro på bransjens egen mesterutdanning. Målet er at ingen skal stryke.

– Vi skal ikke ha stryk, det er målet. Denne mesterutdanningen er lagt opp på en annen måte enn den tradisjonelle. Den er mer praktisk og prosjektbasert, bedre koblet til håndverkernes virkelighet, sier daglig Jørgen Ofstad (48) i Blimester.

Stygge tall

Statistikk fra det tradisjonelle mesterløpet – alle fag – er dyster lesning. I perioden 2011-2016 lå strykprosenten i faglig ledelse mellom 10 og 47 prosent.

Lavmålet ble nådd i januar i år, da strøk 10 av 16 kandidater på eksamen – tilsvarende 62,5 prosent.

Mer praktisk modell

Jørgen Ofstad trekker fram organiseringen av den nye mesterutdanningen som en av hovedgrunnene til at strykprosenten vil gå kraftig nedover.

Modellen er delt i tre over tre semestre:

  1. Faglig ledelse med vekt på hele byggeprosessen, hele prosjektet
  2. Faglig fordypning
  3. Bedriftsledelse – ledelse, markedsføring og økonomi – som knytter sammen læringen fra de to første

 

– Hvert semester avsluttes med eksamen i form av en prosjektoppgave, forklarer Ofstad.

Sensorene er høyst kvalifisert fagfolk som Oddgeir Tobiassen fra Rørentreprenørene Norge og Bjørn Grimsrud fra Fagrådet for våtrom.

Hvor vellykket modellen blir, vet vi først i desember i år. Da skal første kull med 38 mesterstudenter ha sin avsluttende eksamen.

Landsomfattende

Blimester.com er en flerfaglig, uavhengig, ideell non-profit utdanningsinstitusjon, med oppgave å bidra til utdanning av mestere innenfor byggenæringen.

Åtte landsomfattende bransjeforeninger i byggenæringen står bak utdanningstilbudet:

Rørentreprenørene Norge

Byggmesterforbundet

Glass og Fasadeforeningen

Takentreprenørenes forening

Norske Murmestres Landsforening

Maler- og tapetsermestrenes Landsforbund

Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund

Norske anleggsgartnere – miljø og landskapsentreprenører

Over sommeren tiltrer også Norsk Trevare ordningen.

I det første tiåret på 2000-tallet var det tverrfaglig enighet blant bransjeaktørene om at kvaliteten på den tilbudte mesterutdanningen hadde blitt veldig varierende, og avhengig av «flaks» med hensyn til lokale lærekrefter, spesielt for de «mindre» fagene.

Etter noen års diskusjon etablerte bransjeforeningene sammen Blimester.com som en felles satsning for en ny og modernisert mesterutdanning på byggenæringens egne premisser. Blimester.com fikk i oppdrag å lage en mesterutdanning som var mer i tråd med den praksis og erfaring som håndverkerne faktisk har, en mer praktisk og prosjektbasert utdanning enn det som ellers har vært tilgjengelig, innenfor rammene av mesterbrevnemndas læreplaner.

Åtte rørleggere

Går alt som det skal, består åtte rørleggere sin mestereksamen i desember. I kull 2, som startet i januar i år, er det 11 rørleggere og så langt er det rekruttert seks rørleggere til kullet som starter i september.

– Alle kvalifiserte får plass, de aller fleste tar utdanningen vår ved siden av full jobb, forteller Jørgen Ofstad.

Normalløpet er halvannet år, men noen bruker kortere tid og andre mer.

Døråpner

Den moderne mesterutdanningen er ikke lenger en videreutdanning i håndverket, men først og fremst en lederutdanning for dem som ønsker å ta ansvar for byggeprosesser, -prosjekter og håndverksbedrifter. Mesterutdanningen er unik i forhold til andre lederutdanninger, fordi den tar utgangspunkt i håndverkernes eksisterende fagkompetanser, og lærer dem hvordan de skal bruke disse på nye måter i sine bedrifter.

Ofstad er ikke i tvil om at mesterbrevet er en døråpner i forhold til prosjektplanlegging og ikke minst det å kunne ta ansvaret for papirarbeidet i forbindelse med tilsynsarbeid og det å være ansvarlig søkende.

– Hva slags tilbakemeldinger får du på utdanningsopplegget?

 – Det varierer fra «midt i blinken» til dem som – gjerne de ferske i faget – ikke kjenner seg igjen i prosessen. Det er klart det hjelper med erfaring når du skal ta mesterbrev.

Stigende respekt

Ofstad har selv bakgrunn fra befalsskole, reklame, markedsføring, IT, økonomi og ledelse.

– IT-utdanningen min og den praktiske befalsskolen gjør at jeg i dag i stadig større grad identifiserer meg med og anerkjenner skapergleden som preger håndverksyrkene. Gleden og motivasjonen som kommer av å se de konkrete resultatene av innsatsene, også i ledelsen og administrasjonen av sine bedrifter og håndverksleveranser, er noe jeg ønsker at vi som skole skal lykkes å lokke frem i den nye generasjonen av håndverksmestre.

Etter å ha bygd sin egen veranda hjemme på Stange i Hedmark har han ingen problemer med å gjenkjenne gleden håndverkerne føler ved godt utført arbeid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse