loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FRA INNSPILLINGEN: Her fra innspillingen av filmsnuttene som skal brukes i den nye rekrutteringskampanjen. (Foto: RørNorge)
FRA INNSPILLINGEN: Her fra innspillingen av filmsnuttene som skal brukes i den nye rekrutteringskampanjen. (Foto: RørNorge)

Ny rekrutteringskampanje

/ 2018-09-13 13:01:06

1. oktober lanserer Rørentreprenørene Norge sin nye rekrutteringskampanje som skal skape oppmerksomhet på ungdommens egne premisser.

Rekruttering av ungdom har alltid vært viktig for Rørentreprenørene Norge. De siste årenes fokus på yrkesfag har ført til en stabil økning i antall søkere til VG1 Bygg og anlegg.

– Vi er mange som kjemper om de beste kandidatene. Rørentreprenørene Norge har derfor økt innsatsen denne høsten, forteller kommunikasjonssjef Tirill Ilebekk Hansen i RørNorge.

I dag får også 53 deltakere se smakebiter under RørNorges faglærer- og utdanningskonferanse på Kiel-ferga. Konferansen varer til 15. september og et av temaene er nettopp utdanningsveier.

Dette er kampanjen

  • En oppdatert rekrutteringskampanje rettet mot ungdom 14-17 år.
  • Lanseres 1. oktober 2018
  • Et lite økosystem der YouTube-filmer skal vekke oppmerksomhet og nysgjerrighet, som så skal lede interesserte videre til korrekt og ryddig informasjon på nett. Består av YouTube-filmer, samarbeid med profiler fra sosiale medier, annonser, nettside og profilmateriell.
  • Korrekt informasjon om rørleggerfaget presentert i et format ungdom kjenner seg igjen i.

 

– Dette er en kampanje som skal vise mangfoldet i rørleggeryrket og både informere og inspirere, sier Ilebekk Hansen.

Kampen om oppmerksomhet

Dagens ungdom lever i en helt annen medievirkelighet enn det som var normalen for få år siden. De pepres konstant av inntrykk og reklame, og bruker sosiale medier som nyhetskanal.

Undersøkelser viser at ungdom, som et resultat av at de forfølges av merkevarer, er mye mer kritisk til reklame enn tidligere generasjoner.

De oppsøker underholdning og foretrekker YouTube og andre sosiale medier fremfor TV, radio og aviser.

Dagens 15-åringer vet for eksempel ikke hvem Kurt Nilsen, Anders Jacobsen eller Camilla fra Farmen er.

– Med dette som bakteppe gjennomførte vi en omfattende undersøkelse hvor vi dybdeintervjuet ungdom i målgruppa, deres foreldre, forskere, rådgivere i ungdomsskolen og rørleggere både innenfor og utenfor organisasjonen. Målet var å bli kjent med hvo.rdan hverdagen ser ut for en 15-åring anno 2018. Vi ville også lære mer om deres tanker om studievalg generelt og rørfag spesielt, forklarer kommunikasjonssjefen.

Bli rørlegger 2018

Årets utgave av Bli rørlegger består derfor av en serie YouTube-filmer laget sammen med målgruppas favoritt-YouTubere (Randulle, Murdrocks og Herman Dahl) og to unge rørleggere, nemlig  Eli Vintertun og Ingar Andre Lossius.

– Filmene, med tilhørende bakomfiler, er skapt for å skape et engasjement. Humor står i høysetet, og selvom rørleggerfaget har god plass er det på ingen måte slik at vi viser et sannferdig bilde av arbeidshverdagen. Det skal vi derimot gjøre på de nye nettsidene. Blirørlegger.no relanseres nemlig i ny drakt. Men korte, informative tekster som svarer på ungdommenes innspill fra innsiktsfasen. I første omgang begrenser vi oss til ren informasjon knyttet til utdanning og arbeidshverdag. Vi gleder oss til å lansere en helt ny kommunikasjonsform og håper målgruppa vil ta godt i mot det, sier Ilebekk Hansen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse