loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FRA BRØD TIL BAD: Vidar Skoglund går fra én medlemseid kjede til en annen.
FRA BRØD TIL BAD: Vidar Skoglund går fra én medlemseid kjede til en annen.

Ikke helt andre boller i Comfort

Georg Mathisen / 2017-03-29 12:04:59

Det er ikke revolusjon som skal utvikle Comfort.  Det er forsiktige justeringer, varsler påtroppende sjef Vidar Skoglund.

Det trenger ikke å bli andre boller selv om du ansetter en bakerikjedeleder. Vidar Skoglund kommer fra Din Baker til toppjobben i Comfort, men har slett ikke planer om dramatiske omveltninger.

Skrur og justerer

– Erfaringen min fra kjedene jeg har vært innom, er at det er veldig sjelden du forbedrer deg gjennom revolusjon og dramatiske omveltninger. Normalt er det dyktige folk som har sittet i disse stillingene tidligere, dyktige medlemmer og dyktige ansatte. Det man gjør, er å skru, justere og kanskje velge bort ting som er mindre viktige å gjøre, sier Skoglund.

Hjemme hos seg selv har han nettopp fått pusset opp. Det var nyttig lærdom.

– På den elektriske siden har jeg selv oppdaget at det er kommet masse nye løsninger. Jeg opplevde at elektrikerne ikke var spesielt sterke på det, sånn at jeg selv måtte spørre, og jeg fikk ikke noen god rådgivning eller innspill, sier han.

Når ikke håndverkerne er oppdaterte og offensive, blir det heller ikke noe mersalg.

Kjede er kjede

Skoglund har hatt ansvaret for baker-, gullsmed- og sportskjeder tidligere.

– Alle bransjer har sine særegenheter, og de nyansene skal man alltid ha med seg. Men i stor grad handler kjededrift om det samme, mener han.

I bakerbransjen er det blitt store forskjeller på dem som eies av dagligvarekjedene og dem som ikke gjør det. Når tre store industribakerier leverer til hver sin kjede, må resten av bransjen finne andre kanaler.

– Det er viktig å unngå en sånn type utvikling og å ha kontroll på sitt eget forbrukermarked, sier Vidar Skoglund, som trekker parallellen til rørbransjen.

Kunder på glid

– Jeg har vel forstått det slik at bransjeglidning er noe av det man diskuterer. Både glidning til flisbutikker og byggevarebutikker og netthandel.

– Vi kan jo ikke sitte stille og se på det. Man må gjøre sine grep, samtidig som det er viktig at man ikke fjerner seg fra sin grunnplattform og blir utydelig i kommunikasjonen ut mot kundene. Men det er klart at du kan ikke sitte og se på at store deler av businessen din forsvinner over i andre kanaler uten at du tar grep, fastslår han.

Likheten mellom Din Baker og Comfort er at de er medlemseide kjeder.

– Det betyr at vi på kjedekontoret har bare én oppgave: Å sørge for at medlemmene våre utvikler seg positivt. Du slipper kampen om det er hovedkontoret eller medlemmene som skal tjene pengene.

Én kjede

Skoglund mener at Comfort står sterkt med merkenavnet sitt og er en kjede veldig mange har et forhold til.

– Dette gir en fordel når kunder skal velge hvem de skal handle med. Å velge en kjent leverandør føles ofte trygt og godt, sier han.

– Så vil det sikkert være ulikt hvordan det er lokalt, men det er normalt både mer kostbart og krevende å bygge opp og vedlikeholde merkevaren hvis man skal gjøre det alene og lokalt. Det er jo et viktig poeng i en kjede at man klarer å få tatt ut de positive synergiene ved å kunne brande seg under samme navn. Men her det sikkert mange meninger og oppfatninger internt i kjeden som vi får mulighet til å diskutere etter hvert.

Kompetanse

– Nå skal jeg lære denne bransjen å kjenne, samtidig som jeg må danne meg noen egne tanker om hva vi må gjøre for å videreutvikle oss. Inntrykket jeg har, er at Comfort-kjeden gjør det bra og at det ikke trengs umiddelbare tiltak. Det er mer snakk om at jeg kan komme inn med en annen type syn som kan kombineres med den rørfaglige kompetansen som finnes i kjeden i dag, sier Skoglund.

Og den kompetansen, den er han opptatt av:

– Andre bransjer, som dagligvare og sport, vil også hevde at kompetansen er viktig. Men det er ikke like kritisk der om kunden får feil produkt. Får du anbefalt ski med feil spenn, er det sjelden det får veldig dramatiske konsekvenser. Hvis man tilsvarende gjør feil valg innenfor rørleggerområdet, er det mer kritisk. Det er viktig at forbrukeren kan stole på at det som blir gjort, er i henhold til den standarden det skal være

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse