loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FARTSFYLT: Glenn Rumohr Granum er Norges raskeste rørlegger, i hvert fall med denne skyssen. (Foto: Privat)
FARTSFYLT: Glenn Rumohr Granum er Norges raskeste rørlegger, i hvert fall med denne skyssen. (Foto: Privat)

Norges raskeste rørlegger

Georg Mathisen / 2017-05-26 12:22:04

Han satser på bane og blir satset på i jobben. Glenn Rumohr Granum er norgesmester i gokart og trainee i VB.

– Her har jeg vært siden jeg var utplassert på videregående.

Glenn Rumohr Granum slår seg ned i brakka utenfor det som skal bli et kontorbygg på Åmot i Modum. Ikke mange meterne unna holder J & A Rosenlund til. Der har han arbeidet fast helt siden han begynte læretiden.

Satses på

– Det er veldig godt miljø her. Og så blir jeg satset på. Nå er jeg med i VB Trainee. Vi 12 på traineeprogrammet lærer ledelse og økonomi, forteller 23-åringen.

Målet er å bli prosjektleder etter hvert. Mesterbrev har han tenkt på, men ikke kommet dit ennå.

– Det kan hende det kommer. Men tiden strekker ikke helt til, sier Glenn Rumohr Granum.

Bilsportfamilie

I sommersesongen går det nemlig mye tid langt unna arbeidsplassen, også. Den unge rørleggeren fra Noresund er flasket opp med bilsport. Far Ole kjørte bilcross. Selv begynte han i gokart, og der har det så langt blitt to NM-gull og to norgescupseire. I vinter fikk han også Gullrattet; hedersbevisningen til Norges Bilsportforbund.

– I år er målet å forsvare NM-gullet.

Så er det å vinne en annen cup i klassen og kvalifisere meg til verdensfinale, sier han. Finalen i Rotax Max Challenge går i Portugal i november.

Hittil har han nemlig ikke kjørt internasjonalt, annet enn noen løp i Sverige. Med gode plasseringer, for øvrig.

Kostbart

– Skal du ut, begynner det å koste. Et løp ute koster 100.000 kroner, tenker jeg. Det hadde vært gøy, men det er vel ikke så realistisk å få sponsor, sier kryllingen (for den som ikke er fra Buskerud: En krylling er en person fra Krødsherad kommune).

Dermed blir det løp i Norge annenhver helg i stedet. Hjemme trener han så mye han kan, men med jobb og kjøretøy som skal vedlikeholdes, er det begrenset hvor mye han rekker.

Det er økonomien som begrenser ambisjonene videre, også.

– Jeg har alltid drømt om å kjøre rallycross. Men da må jeg ha litt mer penger. Jeg får ta en sesong til i gokart, så får vi se om det er mulig å få med sponsorer og gå over til bil. Det ligger i tankene, innrømmer han.

Likheter med yrket

Noen paralleller er det mellom gokart­banen og rørleggerjobben. Begge steder er det viktig å være nøyaktig, begge steder er det viktig å kunne prestere under press.

– Vi er kjent for det i Rosenlund: Å være nøye, sier Glenn Rumohr Granum.

Egentlig var det tømrer han skulle blitt.

– Det var dét jeg begynte på skolen for.  Så virket rørleggerfaget mer variert og spennende. Jeg gikk hele vg1 i troen på at jeg skulle bli tømrer og bestemte meg ikke før helt på slutten da jeg skulle ta valget, smiler han.

Nå har han fått ansvar, går som bas, har ansvaret for egne kunder og har ofte med seg en lærling.

– Vi arbeider ganske variert. Den ene dagen har jeg halvannen times kjøring til bygg i Asker, den andre dagen kan jeg bare gå ut av døren, så er jeg på jobb, sier Glenn Rumohr Granum.

VALGTE SENT: Egentlig hadde han tenkt å bli tømrer. Det var ikke før helt på slutten av vg1 at kryllingen fant ut at rørleggerfaget var mer variert og spennende.

VALGTE SENT: Egentlig hadde han tenkt å bli tømrer. Det var ikke før helt på slutten av vg1 at kryllingen fant ut at rørleggerfaget var mer variert og spennende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse