loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
LETTET: Anders Berge (til venstre) og Gunnar Ludvigsen er lettet over at det ikke gikk verre.
LETTET: Anders Berge (til venstre) og Gunnar Ludvigsen er lettet over at det ikke gikk verre.

Slange eksploderte på spylebil

Georg Mathisen / 2017-04-19 09:30:43

Slangen på spylebilen eksploderte i flere hundre graders varme: – Vi skal være glade for at vi kan stå her og se på det som er skjedd uten at noen ble alvorlig skadet, sier Gunnar Ludvigsen i Rørlegger Sentralen.

VARMT: – Det er tydelig at det har vært flere hundre grader der, sier Gunnar Ludvigsen.VARMT: – Det er tydelig at det har vært flere hundre grader der, sier Gunnar Ludvigsen.

Det var bare flaks som gjorde at ingen ble skadet. Slagen på spylebilen eksploderte, og vann og damp med høyt trykk sprutet ut akkurat der hvor han og kollegene har materiell og verktøy liggende i en reol.

Flere hundre grader

– Gummien på slangen har gått i oppløsning. Godset har forandret struktur og farge. Det er tydelig at det har vært flere hundre grader der, sier Gunnar Ludvigsen.

Rørleggermesteren driver Rørlegger Sentralen og Høytrykk Sentralen i Oslo. Det er ikke lenge siden han investerte i ny spylebil. To og en halv måned etter at den var tatt i bruk, skjedde nestenulykken:

Tåler 400 bar

– Vi var på vedlikeholdsspyleoppdrag, forteller Anders Berge, som arbeider i spyleavdelingen i firmaet.

– Da vi satte hotboxen på 60 grader, fikk vi ikke varme nok. Vi satte opp til 80 grader i stedet, forteller han.

– Da kom det varme i slangen, men så mistet den både varme og trykk, fortsetter Ludvigsen.

Det var da hele slangen eksploderte.

– Det skjedde der hvor vi går ut og inn av bilen hele tiden. Hadde vi vært inne for å hente slukplugger akkurat da, ville det blåst rett i fletta på oss, sier han.

Slangen tåler 150 graders vann med et trykk på 400 bar.

– Sensor hang og dinglet

– Trelleborg, som har levert slangene, konkluderte med at det måtte ha vært flere hundre grader da det røk, forteller Gunnar Ludvigsen, som bare er glad for at ingen kom til skade.

I følge ham er problemet temperatursensoren som skal passe på varmen i hotboxen.

– Den var bare festet med én strips. Stripsen hadde løsnet, og dermed hang sensoren og dinglet og registrerte ikke at vannet ble varmere.

– Det ville vært kritisk for øyne, ansikt og hud, sier Anders Berge.

Hendelsen ble rapportert omgående til Arbeidstilsynet som nestenulykke. Gunnar Ludvigsen er forberedt på at det kan ende med at alle bilene som er levert med dette utstyret, blir tilbakekalt for utbedring.

Sendt til Tyskland

Kjetil Storli driver Aquatools, som har levert bilen. Han vil vente til sjekkingen er ferdig før han uttaler seg.

– Vi tar det såpass alvorlig at vi vil ha bilen til Tyskland for å få den sjekket hos produsentene, sier han.

– Hotboksen i seg selv er et standardprodukt som blir bygd opp av mange produsenter, så blir den bygd inn i bilen hos min påbygger i Tyskland. Vi har ikke hørt om noe tilfelle som dette tidligere, sier han, og lover å gå nøye gjennom det som er skjedd.

Pålegg

Sjefingeniør Bjørn Lerstad har jobben i Arbeidstilsynet med å følge opp feil på maskiner og teknisk arbeidsutstyr. Foreløpig kan han ikke si så mye om hva som skjer i spylebilsaken.

– Vi må først diskutere med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), sier Lerstad.

Arbeidsulykker er et tema for arbeidstilsynet, mens eksplosjoner hører inn under DSB – de to må bli enige om hvem som skal håndtere saken videre.

– Men i en eller annen form kommer leverandøren til å bli bedt om å gjøre tiltak for å unngå at noe lignende hender igjen, bekrefter Bjørn Lerstad.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse