loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
PARTNERJAKT: Rørleggervakta 24VVS søker partnere – men både bransjen og Forbrukerrådet advarer mot firmaet.
PARTNERJAKT: Rørleggervakta 24VVS søker partnere – men både bransjen og Forbrukerrådet advarer mot firmaet.

3.000 kroner for å formidle et oppdrag

Georg Mathisen / 2018-03-20 08:38:27

Lureri, mener Forbrukerrådet. Villedning, mener Rørentreprenørene. Rørleggervakta 24VVS krever flere tusen kroner for å ringe en rørlegger.

De opererer med adresser der de ikke finnes og partnere som de ikke har. Spørsmål besvarer de med å legge på telefonen – men regning sender de til gagns. Både rørleggere, forbrukere og Forbrukerrådet advarer mot firmaet Rørleggervakta 24VVS.

Ringte lokale

– Vi trenger ikke dette ryktet. Det er slikt som får det til å se ut som bransjen er useriøs, sier Roar Aasen.

Han leder Rørentreprenørene i Telemark. Der har både privatkunder og rørleggere reagert på praksisen til bergensfirmaet.

Et ektepar i Porsgrunn googlet «Rørleggervakt i Porsgrunn» da de hadde vannlekkasje, og fant et lokalt telefonnummer med lokal adresse. De ringte, fikk beskjed om at de kunne få hjelp med en gang, og at utrykningen ville koste 2.990 kroner og måtte betales samme dag. Det samme opplevde en boligeier i Skien.

Det Rørleggervakta 24VVS gjorde, var rett og slett å ringe lokale rørleggerbedrifter for å sende dem ut til kunden.

– Vår rørlegger som tok telefonen, trodde oppringeren var en huseier i Bergen som leide ut boligen sin i Porsgrunn. Jeg synes det er ødeleggende at kunder tror at vi bruker slike samarbeidspartnere, sier serviceansvarlig Kim Trygve Mathisen hos Rørleggern AS i Skien til Telemarksavisa.

Fiktive adresser

I samme avis understreker daglig Carsten Skottner Engh i Porsgrunn Rørleggerforretning at Rørleggervakta 24VVS ikke har noen avtale om å formidle oppdrag.

– Jeg opplever dette som rene kjeltringstreker. Firmaet fører kundene bak lyset, sier han.

I begge de to telemarksbyene står firmaet oppført med adresser der det slett ikke har noen virksomhet. Det samme gjelder i andre byer.

Rørfag sjekket et par andre vilkårlige byer. I Kongsvinger tilhører adressen som oppgis, kjøpesenteret Kongssenteret. Der er det ingen som har hørt om Rørleggervakta.

På Gjøvik påstår Rørleggervakta 24VVS at firmaet holder til på en adresse som har huset en rekke forskjellige virksomheter i bilbransjen. Nå er det en bilglasskjede som er på plass i lokalene – men ingen rørlegger.

– Lureri

– Det blir lureri når du formidler på den måten med fiktive adresser rundt om i de forskjellige byene og gir inntrykk av at du samarbeider med bedrifter, sier Roar Aasen.

Han oppfordrer forbrukerne som har brukt firmaet, til å sende over saken til forbrukerkontoret.

– Så må vi informere hele bransjen om at dette må vi holde oss unna. Si nei til å samarbeide,  oppfordrer Aasen.

Varme & Bad reagerte på virksomheten allerede i fjor høst, før den ble registrert som aksjeselskap.

– 24VVS er markedsført som et landsdekkende rørleggerforetak. Firmaet er i realiteten et enkeltpersonforetak og har ingen ansatte, skriver VBs daværende advokat Ann Mari Risvoll Winterhus-Fjeld.

Hun peker på at firmaet opererer med adresser som blant annet tilhører Blå Kors, Sykehuset Buskerud og Laksevåg Industrihus.

Winterhus-Fjeld mener at markedsføringen er brudd på lovbestemmelser om villedende forretningsmetoder og god forretningsskikk.

– Ulovlig

Også Forbrukerrådet mener det kan være snakk om ulovlig markedsføring. Rådet har foreløpig fått flere spørsmål og to formelle klager på Rørleggervakta 24VVS.

ULOVLIG: Det er ikke lov å ta bestillingsgebyr og ekspedisjonsgebyr i tillegg til prisen på selve håndverkertjenesten, understreker Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet. (Foto: Halvor Njerve,  Forbrukerrådet) ULOVLIG: Det er ikke lov å ta bestillingsgebyr og ekspedisjonsgebyr i tillegg til prisen på selve håndverkertjenesten, understreker Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet. (Foto: Halvor Njerve,  Forbrukerrådet) 

– Du føler deg lurt når du får vite at et firma som kaller seg «rørleggervakt», har som forretningsidé å ta tre tusen kroner for å ringe et annet firma for å gjøre jobben, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

– Det kan være snakk om ulovlig markedsføring når noen gir inntrykk av å være noe annet enn de er for å tjene penger. Å bruke fiktive adresser for å virke lokal er ikke særlig tillitvekkende for et firma. Dette kan gi grunnlag for bøter etter markedsføringsloven, sier Høst.

Hun mener at selve gebyret for å ringe en annen rørlegger, er ulovlig:

– Å ta seg betalt for å gjøre en tjeneste er fullt lovlig, men etter håndverkertjenesteloven er det ikke lov til å ta bestillingsgebyr og ekspedisjonsgebyr i tillegg til prisen for tjenesten. Et gebyr for å ringe en annen håndverker kan være ulovlig. Håndverkeren har rett på å få dekket ekstrakostnader ved bruk av telefonen, men ellers så vil det være en naturlig del av arbeidet som blir dekket av prisen for tjenesten, sier Pia Cecilie Høst.

Hun oppfordrer forbrukerne til å klage på gebyrene: Å betale for selve jobben, men å holde tilbake betalingen for gebyret.

Avviser spørsmål

Øystein Helgheim i Steinsland på Sotra eier og driver Rørleggervakta 24VVS AS og er også innehaver av enkeltpersonforetaket 24 VVS. Rørfag har ringt flere ganger til både firmatelefonen og nummeret som står oppført på Helgheim i Mesterregisteret.

To av oppringningene ble besvart.

– Da tror jeg du er kommet feil. Ha en god dag, sa mannen som tok telefonen første gang.

Siden ble oppringningene avvist. Til slutt ringte vi tilbake fra et annet nummer og spurte «Det er dere som hjelper med rørlegger når det haster?».

Det svarte samme mann bekreftende på, men så fort vi presenterte oss, la han på på nytt.

Rørfag har også kontaktet Morten Grimstad i Advokatcompagniet, som noen ganger har svart på pressespørsmål på vegne av Helgheim, på både telefon og epost – uten å få svar.

2 svar til “3.000 kroner for å formidle et oppdrag”

  1. Lisbeth sier:

    Opplevde det samme i Bodø, men De tok 4175kr for formidling. Da jeg tok kontakt etter mottatt faktura, var vedkommende meget usympatisk og jeg fikk beskjed om at han faen ikke hadde tid å diskutere med meg.

  2. Merete sier:

    Hatt verdens dyreste rørbrudd via 24VVS. Total regning på over 24 000NOK
    Svindel fra ende til annen.
    Innehaver legger på røret I samtaler, er uforskammet og frekk og har ikke orden I eget regnskap

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse