loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MIDTSTRIPE: På veien går det stort sett bra selv om det ikke er annet enn en midtstripe som skiller bilene. Det bør ikke være vanskeligere å holde seg på riktig side i bransjen, mener daglig leder Bjarne Haugland i VVP.
MIDTSTRIPE: På veien går det stort sett bra selv om det ikke er annet enn en midtstripe som skiller bilene. Det bør ikke være vanskeligere å holde seg på riktig side i bransjen, mener daglig leder Bjarne Haugland i VVP.

Refser bransjen for internkosing

Georg Mathisen / 2017-08-17 09:38:10

Markedskronene brukes til å kose seg sammen i stedet for å selge mer. VVP-sjef Bjarne Haugland refser en bransje som snur ryggen til markedet og bruker pengene internt.

– Bransjen må arbeide for å gjøre kaken større i stedet for bare å slåss om markedsandeler, sier Bjarne Haugland.

Den daglige lederen hos VA- og VVS-produsentene (VVP) kritiserer markedspenger som brukes til kos for bransjefolk, når de kunne vært brukt til å styrke hele bransjen.

Velger bort sosiale arrangement

I Rørfag nummer 6 kunne du lese om hvordan grossistenes krav til leverandørene om å betale for interne arrangement, er omstridt. Men leverandørene vil helst ikke stå frem med noen offentlig kritikk.

– Det er ikke så rart at de ikke vil gå i krig med egne kunder. Likevel er det mange som velger bort arrangement som åpenbart har slagside mot det sosiale, konstaterer Haugland.

– Norge er et land som skapt for grossistvirksomhet. 80 prosent av omsetningen til medlemmene være går via de fire medlemmene i Norske Rørgrossisters Forening. Vi ønsker et konstruktivt samarbeid med grossistene også på dette området, sier han.

Skal gi kompetanse

– Arrangement som produsentene betaler, skal ha tydelig fokus på kompetanse. Det er åpenbart at enkelte arrangement forsøkes legitimert og finansiert med en minimesse. Det ønsker vi rett og slett ikke.

Bjarne Haugland trekker frem åtte bud for etikk og god samhandling i VA- og VVS-bransjen.

– Hensikten med dem er et uttrykt ønske fra bransjeforeningene NRF, Rør Norge og VVP om å kanalisere mer av bransjens midler til fellestiltak for å styrke kompetanse, rekruttering og bransjens omdømme. Følgelig ønsker vi å skjerpe bruken av markedsføringsmidler. De skal gå til rent faglige arrangement, mener han.

– Hygge er misbruk

Bransjen trenger kompetanse. Vannskadene øker selv om bransjen fokuserer på å få færre av dem. – Vi må forvente at håndverkerne evner å gjøre tingene riktig, men det krever selvfølgelig opplæring. Det er der markedspengene misbrukes hvis man i stedet bruker dem til å hygge og bygge nettverk, ifølge VVP-sjefen.

– Vi ønsker at de altfor små markedsmidlene som bransjen råder over, skal rettes ut mot markedet. Ikke internt. Vi har en overdreven tro på nettverksbygging. Alt skal skje der, ett eller annet sted mellom Aker Brygge og stolheisen i Hemsedal eller Sveits, spissformulerer Bjarne Haugland.

Ryggen mot markedet

– Vi må være mer kritiske til hvordan vi bruker markedsmidler. I det øyeblikket du snur deg med ryggen mot markedet, flytter du bare på markedsandeler, sier han. Med andre ord: Det brukes altfor mye penger på å slåss om kakestykkene i stedet for å bruke dem på å gjøre hele kaken større.

Haugland er fornøyd med bransjens åtte bud. Problemet er å få dem helt ut til fotsoldatene: – Noen bruker dem godt, men det er åpenbart at mange trenger en oppfriskning i praktiseringen. Det gjelder kanskje spesielt de avdelingene som er langt unna hovedkontoret.

– Så skal det heller ikke stikkes under stol at det er noen gigantarrangementer som er mer sentralt initiert, som vi også er skeptiske til fordi de tar for mye av markedsmidlene. Hvis man mener at arrangementet er nyttig, får man heller sende regningen til deltagerne. Det er de som nyter godt av aktivitetene, som bør betale regningen, sier han.

Nytt skjema

Topplederne i bransjen er opptatt av temaet. Etter siste VA/VVS Møteplass for topplederne i bransjen er det kommet på plass et interaktivt skjema for å deklarere arrangement i henhold til de åtte budene.

– Det er ingen motstand hos grossistene mot å løfte dette temaet opp sentralt. Det handler mer om praktiseringen i hverdagen. Det er en kamp som aldri vinnes helt. Vi må kjempe den hele tiden, men så får vi jo god hjelp av samfunnet for øvrig, konstaterer Bjarne Haugland.

Han tenker blant annet på krav til etisk skikkelighet i forretningsførselen. For blant annet å kunne håndtere fradrag og moms er det krav til at alle kostnadene dokumenteres både med bilag og underbilag.

– Alt peker altså mot mer skikkelighet. Det er et stikkord som dekker veldig mye. Jo mindre ryddig vi jobber, jo større fare er det for at vi mister lojalitet ute hos kundene, sier Haugland.

4 svar til “Refser bransjen for internkosing”

  1. Jan Løkslid sier:

    Som mangeårig leverandør Porsgrund Bad, nå pensjonist, slutter jeg meg helt til Bjarne Hauglands karakteristikk av «kosebransjen», styrt av endel grossister som opptrer som konger i bransjen, spesielt Brødr.Dahl, nå må snart ledende leverandører i denne bransjen ta styringen. Altfor mange penger går til bonuser her og der, samt til internkos. Derfor er det altfor høye priser på visse produkter. Hurra for bl.a. Megaflis som presser leverandørene til å levere direkte til dem. Også initiativet fra Varme&Bad som har inngått samarbeid med Byggmakker. Håper dette er direkte leveranser utenom VVS grossistene

  2. Pensjonisten Jan Løkslid må nok lese artikkelen en gang til. Norge er et land skapt for grossistdistribusjon. Vi i VVP samarbeider godt med grossistene, men det betyr ikke at vi er 100% enige i alt de foretar seg. VVP ønsker å utfordre alle deler av verdikjeden, inklusive oss selv, til å jobbe enda mer effektivt og «ryddig» og derigjennom bidra til at bransjens produkter og tjenester blir mer attraktive og konkurransedyktige. Beste hilsen bjarne haugland/VVP

  3. Her er det mange meninger, har selv jobbet i bransjen i 48-åri.
    Diskusjonen om hva som er riktig vei å gå vil alltid være der, har jobbet hos grossist i 25 år og jobber nå i VB.
    Er enig med Jan , tror at i motsetning ril Frank i Rørkjøp at VB ivaretar bransjen, og stoooer grossistene sitt enevelde med å velge nye veier, sidrumpa har bransjen alltid hvert. På tide og tenke nytt og stoppe svart arbeid .
    VB prøvet nettopp på dette med nye allianser.

  4. Hei igjen Helge! Tror nok det blir veldig vanskelig å være VB rørlegger uten grossist så la oss fokusere på hvordan vi i verdikjeden sammen og hver for oss kan gjøre hverandre enda dyktigere og enda mer konkurransedyktig! Som bransje er vi jo avhengige av hverandre for å kunne utføre en god jobb for sluttkunden og litt sidrumpa skader vel ikke så lenge vi har fokus på kompetanse, gode produkter, godt håndverk og sist men ikke minst god etikk! Lykke til med jobben i VB.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse