loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VANT IGJEN: Berøringsfritt fra Oras Armatur ble valgt da Oslo lufthavn ble bygget ut for 20 år siden, og gjenvalgt for Terminal 2. Her er Norges-sjef Lars Erik Fossum hos Oras Armatur.
VANT IGJEN: Berøringsfritt fra Oras Armatur ble valgt da Oslo lufthavn ble bygget ut for 20 år siden, og gjenvalgt for Terminal 2. Her er Norges-sjef Lars Erik Fossum hos Oras Armatur.

Oras Armatur gjenvalgt på Gardermoen

/ 2017-09-11 09:25:30

Oras Armatur ble valgt som leverandør av berøringsfrie armaturer da Oslo lufthavn åpnet i 1998. Nå er det både bygget nytt og rehabilitert. Igjen falt valget på kraner signert Oras Armatur.

— Vi er naturlig nok svært stolte og fornøyde med at vi fikk fornyet tillit, sier Lars Erik Fossum, country manager i Oras Armatur.

Kvalitet og driftssikkerhet

Det sier mye om kvalitet og driftssikkerhet når Oras fikk fornyet tillit etter 20 års krevende drift på Nordens nest største flyplass.

—  Vi har enormt mye trafikk, og det var fremsynt å velge berøringsfritt allerede i 1998. Hvis vi hadde valgt kun ettgrepsarmaturer ville vi hatt økte driftskostnader, muligens opp mot et årsverk for å drifte armaturene, forteller driftsingeniør VVS Jon Henning Kristoffersen, som har anleggsansvar for sanitær.

Rundt 500 kraner, de aller fleste berøringsfrie Electra-modeller, er på plass på ulike sanitærrom både når det gjelder Terminal 2 og det opprinnelige terminalbygget.

Et godt valg

Gjennom årene siden flyplassen åpnet i 1998 har Oras levert både god håndhygiene og spart store mengder vann. En av de store fordelene med berøringsfritt er nettopp hygieneaspektet og muligheten for å redusere vannforbruket. Ved å utnytte fordelene i Electra-serien til Oras optimalt har Avinor, som eier og driver flyplassen, spart både tid og penger.

— Vi regner med å spare et årsverk og berøringsfritt i lengden er overlegen de konvensjonelle modellene når det gjelder slitestyrke, forteller Kristoffersen.

—  Vi kjører ferdigblandet vann ut til kranene. Det ville blitt alt for stor slitasje om brukerne selv skulle justere temperaturen, understreker Kristoffersen.

Norsk pionérbedrift

Oslo lufthavn på Gardermoen var en av de første virkelig store prosjektet med berøringsfrie armaturer i Norge. Stikkordet da som nå er at armaturene rett og slett bare skal virke. I en flyplassterminal er det ikke tid til plunder og heft.

—  Vi var svært stolte over å bli valgt som leverandør til flyplassutbyggingen for 20 år siden, forteller Fossum.

— Berøringsfritt var ganske ukjent for meningmann da flyplassen åpnet i 1998. Vi var tidlig ute med berøringsfritt, og vi så at det var mye fomling blant brukerne i starten. Nå tror jeg ingen ønsker seg tilbake til hendlenes tid, smiler Kristoffersen.

1.200 dobesøk i timen

Det er gjort tellinger når det gjelder bruksfrekvens på toalettene. I den gamle avgangshallen er det 12 dametoaletter, her ble det registrert 600 besøk i timen, med topper opp til 1.200 besøk/time. Det regnes med 24 millioner besøkende i året til flyplassen, så kvalitet må til i alle ledd for å holde flyten.

— Det er helt klart at dette er krevende, vi har også lært med tiden hva som fungerer hvor. Størstedelen av blandebatteriene er Oras, men andre fabrikater finnes. Electra 6100 utgjør 75 prosent av totalen, opplyser Kristoffersen.

Oras Armatur omsatte for 141 millioner kroner i 2016 og fikk et driftsresultat på 5,9 millioner kroner.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse