loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ROBOTISERT: Toppsjef Jack Andresen (t.v.) og salgsdirektør for VVS, VA og detaljhandel, Thomas Vethe, foran robotanlegget på Onninens sentrallager på Skedsmokorset. (Foto: Arne Kongsnes)
ROBOTISERT: Toppsjef Jack Andresen (t.v.) og salgsdirektør for VVS, VA og detaljhandel, Thomas Vethe, foran robotanlegget på Onninens sentrallager på Skedsmokorset. (Foto: Arne Kongsnes)

Onninen skal vokse lønnsomt

Arne Kongsnes / 2017-09-12 14:17:43

Grossisten  Onninen er opptatt av å vokse lønnsomt. Målet er fortsatt å kapre nye markedsandeler.

– Vårt fokus er å øke lønnsomheten. Veksten skal være lønnsom, ikke bare stor, sier direktør Jack Andresen (58) i Onninen.

Omsetningen ned, resultat opp

Regnskapet for 2016 viser en omsetning på 2.354 millioner kroner, ned 20 millioner kroner fra 2015. De andre grossistene hadde alle vekst, størst hos Heidenreich og Ahlsell med hele 8 prosent.

På den annen side gikk lønnsomheten i været, opp 20 millioner til 60 millioner kroner til 2016. Med en driftsmargin på 2,5 prosent er det bare Brødrene Dahl som er bedre.

Farvel til familieeierskap

Sterkere oppmerksomhet på økt lønnsomhet kom med den nye eieren, finske Kesko. Konsernet er Skandinavias tredje største handelsselskap, bare Ikea og Hennes & Mauritz er større.

– Kesko har spenstige visjoner og stiller krav. For Onninen-konsernet er den nye eieren en perfekt match. Mens Kesko er sterke på byggevarer, er Onninen sterke innen elektro og VVS, forklarer Andresen.

Lørenskogingen og trebarnsfaren er utdannet elektroingeniør. Han er den nyeste toppsjefen blant de fire store grossistene. Likevel: Han har jobbet i Onninen siden 1994.

– Med unntak av finans og HR, har jeg vært innom det meste her i huset, sier Andresen, som først ble konstituert som toppsjef i 2016 og deretter fikk jobben på permanent basis i mars i år.

Styrker salgsledelsen

I 2016 fikk altså Onninen både nye eiere og ny sjef. I tillegg sluttet salgs- og markedsdirektør Anne Dahl Øiseth. Da bestemte selskapet seg for å utvide salgsledelsen fra to til tre direktører.

Thomas Vethe rykket opp internt og fikk ansvaret for VVS, VA og detaljhandel. Sist uke startet de to andre, Tom Erik Eie (42) Contractors/El-installasjon og Jørn-Are Bergh (50) Industri og Infra.

–  Vår bransje er konservativ. Vi ønsker nye impulser og disse to er først og fremst valgt med tanke på å bidra med nye tanker og ideer, og ved hjelp at dette bringe selskapet videre.

Nye innenfor VVS

Onninen har røtter tilbake til 1913. VVS ble først en del av det Norske sortimentet nesten 100 år senere, 2012.

– Konkurransen er tøff også her, det er en kamp om de samme kronene. Vi har ambisjoner om å ta nye markedsandeler. Så langt i 2017 har vi en god og riktig vekst, sier salgsdirektør Thomas Vethe.

I 2017 er det også et klart mål å forbedre de 25 ekspressbutikkene Onninen driver.

Velferdsteknologi er også et vekstområde, der grossisten skal gjøre sine kunder enda bedre ved å tilby komplette velferdspakker som kan selges både i privatmarkedet og til offentlig sektor gjennom selskapets kunder.

Krav til økt komfort og stadige flere smarthus driver utviklingen.

Bransje i endring

Selskapet startet sitt digitale liv så tidlig som i 1986, da gjorde strekkodene sitt inntog. I dag er 45 prosent av omsetningen i Onninen digital.

– Andelen er høy, men enda høyere hos noen av konkurrentene våre. Vi har mer å hente på å utvikle våre digitale flater, sier Jack Andresen.

Han er opptatt av hvordan bransjen vil endre seg framover, ikke minst  hva slags miljøavtrykk bransjen setter.

– Miljø og økonomi henger tett sammen. Jeg tror det vil skje mye på transportsiden, sier han.

Også involvert i Byggmakker

Kesko eier også Byggmakker, og der er Andresen ansvarlig for B2B-markedet (business-to-business). Dermed er han også vel kjent med det  omdiskuterte samarbeidet mellom Byggmakker og VB.

– Vi tror at denne samarbeidsavtalen er starten på en utvikling hvor vi vil se mange nye konstellasjoner i tiden som kommer. Samarbeid på tvers av etablerte fagområder kan neppe bli galt, om vi ser det med sluttkundens øyne, sier Andresen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse