loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
AKADEMI: Thomas Buskoven leder Høiax, en bedrift med sitt eget akademi, der kunder og egne folk kan lære mer om produktene og se dem i praksis.
AKADEMI: Thomas Buskoven leder Høiax, en bedrift med sitt eget akademi, der kunder og egne folk kan lære mer om produktene og se dem i praksis.

Jevn vekst uten grossist

Georg Mathisen / 2018-08-31 11:15:59

Det skal produseres i Norge, og det skal selges direkte uten å gå gjennom grossist. Filosofien gir Høiax jevn vekst og solid overskudd.

– 90 år høres gammelt ut, innrømmer Høiax-sjef Thomas Buskoven.

Fredrikstadbedriften feiret jubileum i fjor.

– Vi har mye erfaring, men vi er unge til sinns og i kontinuerlig endring, sier han.

Buskoven er andregenerasjons Høiax-direktør. Han snakker gjerne om firmakulturen:

Insourcing

– Vi har utviklet en spesiell kultur fordi vi har sagt at vi ikke er så glade i outsourcing. Outsourcing var moderne i mange år, men vi snakker heller om insourcing. Produksjon og alle kjernefunksjoner som utvikling, kvalitetssikring, engineering og salg – alt skal være i bedriften.

Det har gitt vekst. 100 arbeidsplasser, og i fjor passerte omsetningen en kvart milliard kroner.

Når Buskoven sier at alt skal være i bedriften, snakker han også om distribusjonen.

Høiax selger ikke via grossist, og alle rørleggere i Norge er potensielle kunder. Grossistene blir direkte konkurrenter om logistikken.

Leveranser over hele landet skal stort sett kunne være på plass hos rørleggeren dagen etter bestilling, om det trengs. Noen er flinke til å bestille i god tid; andre tar kontakt og trenger varene med én gang.

Beredere og system

– Fortsatt er produksjon og salg av varmtvannsberedere en stor del av bedriften, men vi har fått inn flere tusen andre produkter. De er i stor utstrekning utviklet her i Fredrikstad. Vi prøver å tilby kundene et system, forklarer Høiax-sjefen.

– Berederen, varmepumpen, gulvvarmesystemet, tappevannsystemet, lekkasjesikringen – alt innenfor ringmuren skal vi levere som et system. Det er det veldig mange kunder som synes at er ålreit. Spesielt på varmepumper kjøper de ikke bare varmepumpen som en komponent, men hele gulvvarmesystemet som vi tegner og dimensjonerer. Det blir mer lettvint for rørleggeren og gir sluttbrukeren et helhetlig system.

Høiax forholder seg helst til rørleggeren, men i dagens verden av sosiale medier er det også behov for å svare sluttkunden på spørsmål.

Ecodesign

Målet er å vokse ti prosent hvert år og beholde lønnsomheten. Det som er bra nok i dag, blir for gammelt i fremtiden. Produktene blir smartere og skal snakke sammen.

– Det gjelder å utvikle nye produkter. Vi har mange typer utviklingsprosesser her. Alt fra å bygge maskiner og linjer selv til å utvikle nye produkter innenfor mange områder. Ecodesign-direktivet var en kjempestor omstillingsprosess. Vi er klare med alle produktene og føler oss godt forberedt, sier Thomas Buskoven.

Nibe-eid

I år er det 20 år siden familien Buskoven solgte Høiax til Metro Therm, som i sin tur er overtatt av Nibe Industrier. Det har ikke påvirket kulturen:

– Alle vi som jobber her, føler at Høiax er en lokal bedrift. Det er også filosofien til Nibe: De kjøper opp selskaper som skal klare seg selv. Det er en bra filosofi som passer for oss og som skaper entreprenørskap, sier han.

– Det er nok av eksempler på typisk amerikanske selskaper som kommer inn og skal bytte logo. Så blir folk sittende i bedriften og rapportere i stedet for å sørge for å utvikle nye produkter og gjøre kunden
fornøyd.

Filosofien betyr at Høiax må konkurrere mot sine egne eiere.

– Det fungerer bra. Konkurranse er bra. Det skaper mangfold og utvikling, sier Thomas Buskoven.

2 svar til “Jevn vekst uten grossist”

  1. Magnus sier:

    Veldig bra artikkel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse