loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ÅPEN DØR: Vi ønsker nye folk velkommen til GK Rør, sier (fra nederst til venstre og oppover trappen): Per Øyvind Hammari, avdelingslederservice, Marius Ruud, prosjektleder entreprise. Hans Magnus Grepperud, prosjektutvikler, Ole G. Rontén, markedssjef og John Stensby, avdelingsleder Drammen.Til høyre fra nederst i trapp: Henrik Viksveen, prosjektingeniør og Olav Martin Sørumgård, prosjektutvikler.
ÅPEN DØR: Vi ønsker nye folk velkommen til GK Rør, sier (fra nederst til venstre og oppover trappen): Per Øyvind Hammari, avdelingslederservice, Marius Ruud, prosjektleder entreprise. Hans Magnus Grepperud, prosjektutvikler, Ole G. Rontén, markedssjef og John Stensby, avdelingsleder Drammen.Til høyre fra nederst i trapp: Henrik Viksveen, prosjektingeniør og Olav Martin Sørumgård, prosjektutvikler.

Kraftig vekst for GK Rør

Jørn Wad / 2017-06-08 11:07:38

Raskt voksende GK Rør er stadig på utkikk etter flinke rørleggere.

– Vi er blitt raskt store – og vokser stadig. Delvis har konsernet kjøpt opp noen bedrifter, men den største veksten er kommet ved generisk vekst. Slik regner vi med det vil komme til å være i fremtiden også. Nå åpner vi imidlertid dørene for enda mer kompetanse, sier markedssjef i GK Rør, Ole Gustav Rontén til Rørfag.

Ole Gustav Rontén og hans team av medarbeidere fra de ulike fagfelt i GK, er tydelige på at dørene er åpne på vidt gap for dem som måtte ønske å «skifte beite».

Likevel er det GK Rør som står mest i fokus for selskapet ved denne korsveien: Fra en sped begynnelse med en rørlegger ansatt i Drammen første juni i fjor, har de allerede passert 20 rørleggere. Veksten ble  gjort med et plussresultat i 2016. Dette føyer seg bra inn i den utviklingen GK Rør har generelt: I løpet av snaue seks år har bedriften vokst til å bli en av de største rørleggerbedriftene i Norge, og er nå representert på hele 17 forskjellige steder.

Suksessformelen 0-5-10-15-30-65

GK har målene klare, og i interne strategidokumenter har de formulert seg slik: Suksessen skal bygge på 0-5-10-15-30-65.

– Hva skjuler seg så bak disse tallene?

–Dette er en strategi som er lagt for hele konsernet, ikke bare for GK Rør. La oss ta nullen først: Det betyr at vi skal ha en nullfeilvisjon, som også innebærer null skader, og ingen brudd på lover, forskrifter og våre etiske retningslinjer.

– Det høres ambisiøst ut?

– Ja, og det er det også. Men vi har blitt så store nå at vi er nødt til å lede an også når det gjelder disse viktige områdene. Vi tror dette også kan være blant konkurransegrunnlaget i fremtiden. 5-tallet viser til EBT-krav på regions- og selskapsnivå, men vi har også benchmarktall for forskjellige avdelinger, som jeg ikke skal gå inn på nå. Men de ligger høyere, så mye kan jeg si, understreker Rontén.

Han går raskt videre til 10-tallet, som er kjapt forklart: Et uttalt mål om en omsetning på formidable 10 milliarder kroner innen 2022. Dette betyr en vekst på minimum 15 prosent årlig i kontraktsfestede serviceavtaler, blant annet. Og 30-tallet er det bunnsolide kravet om 30 prosent egenkapital på konsernnivå. Hva så med 65? Det er det som kalles lojalitetsindeks, eller kundetilfredshet.

Stor gruppe

– Hvor store er dere nå?

– Vi var totalt 3.000 medarbeidere i konsernet i 2016. Jeg sier var, fordi vi øker stadig, så det vil nesten bli et forskjellig svar om du spør meg om noen uker. Men jeg kan si at vi omsatte for 612.000 kroner i timen døgnet rundt i hele 2016.

– Og dere tjener penger også?

– Ja, det gjorde vi – og det gjør vi. For 2016 var det faktisk et resultat på 13.500,- kroner i timen døgnet rundt året igjennom, og det synes vi er ganske så pent, sier Rontén, og det nikkes fornøyd rundt bordet.

Selskapet steg 10 plasser på listen over store norske selskaper, og befinner seg nå på 130. plass. Han legger ikke skjul på at de tar sikte på å karre seg videre oppover på den listen, men ikke for enhver pris:

– Vi har 51 år bak oss med overskudd, og det er en rekke vi ikke har tenkt å bryte. Men vi har kjøpt opp rundt 70 selskaper siden 1990, og dette er en policy vi ikke akter å forlate. Men samtidig satser vi altså på å øke vår samlede produksjon ved å skaffe oss flere og varierte oppdrag, og da er det viktig at veksten skjer kontrollert, og på en måte som gjør at kundene gjenkjenner den solide kvaliteten vi er kjent for. Det er nok ikke uten grunn at vi opplever en viss pågang fra nye medarbeidere om dagen, slår han fast.

Åpen dør

– Dere har ansatt en del nye folk i det siste, men ser fortsatt etter flere?

– Hos oss er dørene åpne for flinke folk som ønsker å bidra. Vi er kontinuerlig på jakt etter å styrke kompetansen vår, enten det gjelder elektro, rør eller inneklima. Innenfor disse kategoriene er det jo også en rekke forskjellige faggrupper vi vil kunne rekruttere til. Og vi er nå skikkelig landsdekkende: Vi er representert på rundt 40 forskjellige plasser i Norge, og har faktisk også passert en milliard kroner i årlig produksjon ved avdelingen vår i Sverige, så vi begynner å synes godt i markedet også der, smiler han.

Men han understreker at det er store utviklingsmuligheter både for selskapet og for dem som satser på en fremtid i GK. Selskapet ser for seg en fortsatt vekst framover, og han ser på samlokaliseringen i Drammen de nå planlegger for ledelsen av de forskjellige grenene av selskapet, som et svært positivt tiltak i den vekststrategien selskapet har lagt seg på.

– Så den som ønsker seg en lysende fremtid, har bare en ting å gjøre, og det er å komme seg til GK snarest mulig?

– Haha, nei jeg vil ikke uttrykke meg akkurat på den måten. Selv har jeg mange år i andre selskaper, og de fleste andre som jobber hos oss i dag, kan vel fortelle en lignende historie vil jeg tro. Så det er masse trivelige og utviklende jobber i andre selskaper også. Men vi er et selskap som har vokst oss store, og som har mye spennende på gang. Nær sagt uansett hvilke interessefelt man har innen bransjen, kan vi tilby spennende jobber, lover han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse