loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
RENOMMÉTRØBBEL: Jan Urdal i Rørleggervakta har en solid bunke med klager på Rørleggervakta 24VVS.
RENOMMÉTRØBBEL: Jan Urdal i Rørleggervakta har en solid bunke med klager på Rørleggervakta 24VVS.

Fortviler over navnekopiering

Georg Mathisen / 2018-03-23 14:36:10

Rørleggervakta 24VVS i Bergen etterlater seg mengder av misfornøyde kunder. Det tradisjonsrike firmaet Rørleggervakta AS i Oslo får klagene.

– Snylting på vårt navn og renommé, sier Jan Urdal.

Rørleggermesteren i Oslo driver Rørleggervakta AS, som faren startet i 1977. I 2017 omsatte selskapet for nesten 20 millioner kroner.

I det siste har Urdal plutselig begynt å få den ene sinte kundetelefonen etter den andre – og til og med opplevd å bli jaget fra et oppdrag.

Men det er ikke Rørleggervakta AS kundene er misfornøyde med – det er Rørleggervakta 24VVS AS.

LES MER: Advarer mot Rørleggervakta 24VVS

5.000 kroner i gebyr

– Jeg har en hel bunke med forvekslinger. Kunden tror at han har vært i kontakt med oss, og så har han fått en faktura som han ikke skjønner så mye av, forteller Urdal.

Regningene er utstyrt med logoen til Rørleggervakta 24VVS. Her er det for eksempel tatt 4.990 kroner i utrykningsgebyr, 15.000 kroner for en spylejobb og 15 kroner kilometeren i kjøregodtgjørelse.

– Det virker som de dobler prisen, oppsummerer Urdal.

Forvirrede kunder

Rørleggervakta 24VVS rykker nemlig ikke ut selv. Som du har lest på rorfag.no, tar firmaet imot telefoner fra privatkunder i hele landet som trenger hjelp raskt, ringer så en rørlegger i nærheten av kunden, og legger så på noen tusen kroner i gebyr for formidlingen.

– Kunden aner tydeligvis ikke hvem som har vært utførende, mener Jan Urdal.

Selv driver han et firma som har spesialisert seg nettopp på å rykke ut. De ni rørleggerne rullerer og har hjemmevakt etter kontortid.

– Vakt er en stor del av driften vår, og slik har det vært i alle år, forteller han. Det mangler ikke på konkurrenter på utrykningsmarkedet i Oslo, men resten av konkurransen karakteriserer han som seriøs og renslig.

Jaget av takstmann

Nå nylig opplevde rørleggerne til Rørleggervakta til og med en takstmann som prøvde å jage dem fra oppdraget.

Det viste seg at han hadde fått instrukser fra forsikringsselskapet som han arbeidet for, om å unngå å bruke Rørleggervakta 24VVS. Da Rørleggervakta dukket opp, jaget han feil firma.

Takstmannen selv kan ikke uttale seg om saken. Overfor Rørfag viser han til taushetsplikten sin.

Jan Urdal anbefaler kundene som ringer, å klage til Forbrukerrådet hvis de er misfornøyde.

– De henvendelsene vi har fått, har vært reaksjoner på prisen. Så har det vært kunder som skal ha gjort mer arbeid, og det har vært skadesaneringsfirmaer som trenger informasjon om ting som har vært gjort, forteller han.

Dyr advokatmat

Urdal har prøvd å ta kontakt med Rørleggervakta 24VVS helt siden han oppdaget markedsføring på sensommeren i fjor og ville påpeke at ingen av firmaene kunne være tjent med å ha nesten likt navn.

– De er meget avvisende, og advokaten vår har heller ikke kommet frem til noe med deres advokat. Vi bruker mye penger på advokat, men dette er som å stange hodet i veggen, sier Jan Urdal i Rørleggervakta.

Rørfag har nok en gang prøvd å få en kommentar fra Rørleggervakta 24VVS. Svaret på telefon er det samme som i tidligere saker:

«Jeg tror du er kommet feil, du. Du får ha en god dag.»

Ett svar til “Fortviler over navnekopiering”

  1. Vegard sier:

    Vi ringte «rørleggervakta Drammen» med lokalt nummer og lokal adresse og trodde vi var i kontakt med en lokal aktør. Dette var 24vvs som tok 14156 kroner for spyling av avløp. De som utførte jobben fakturerte 24vvs 6740 kroner. De tok altså 7416 kroner for å formidle et oppdrag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse