loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SELVBYGD: Ragnhild Å. Larsen og Linn Bad er opptatt av å utvikle nye innredninger som følger trendene og kundenes ønsker.
SELVBYGD: Ragnhild Å. Larsen og Linn Bad er opptatt av å utvikle nye innredninger som følger trendene og kundenes ønsker.

Forhandlerne utvikler produktene

Georg Mathisen / 2017-09-21 09:50:12

– Forhandlerne er de viktigste produktutviklerne våre, sier Ragnhild Å. Larsen. Sjefen for Linn Bad satser på kortreiste baderomsinnredninger.

– Det gjelder å ikke tenke for komplisert, sier Larsen.

Hun leder en familiebedrift med rundt 30 ansatte som er midt i generasjonsskiftet. Veteranen Aril Grønningen er blitt 65 år og overlater bedriften i Vik i Sogn til tredje generasjon. Datteren Linn er markedssjef, sønnen André er styreformann og arbeider sammen med faren med produktutviklingen.

Messer

Men den viktigste produktutviklingen skjer utenfor bedriften:

– Forhandlerne våre er de viktigste produktutviklerne. De hører på kundene, hva de drømmer om og hva de synes er praktisk i hverdagen. Det hjelper ikke hva vi mener er den riktige trenden; det er kunden som er viktig, konstaterer Ragnhild Å. Larsen.

Selgerne samler opp innspill. Samtidig gir messer i Europa inspirasjon og viser trender som kommer.

– Det er viktig at vi følger med der og drar inn erfaringer og idéer. Når vi designer skapmodeller, så plukker vi litt inspirasjon fra ulike typer skap, og så bruker vi den til å bygge vårt eget, forklarer hun.

Norsk med nynorsk

Det ferdige produktet skal være norsk, nemlig.

– Vi bruker nynorsk som skriftspråk i brosjyremateriellet vårt, også for å befeste ytterligere det norske og den tryggheten forbruker får ved at produktet er norskprodusert. Kortreist er viktig. Kvalitet skal være merkevaren, sier hun.

Leverandørene er også viktige samarbeidspartnere. Larsen nevner skuffeskinnene fra Hettich som et eksempel på gjennomtestet kvalitet, mens leverandørene av beslag og fronter hjelper til med å utvikle nye modeller.

Mattere

Linn Bad-sjefen trekker frem at innredningene på badet går mer i retning av mattere fronter, natur og trestruktur, og at modellen som skal bli årets store serie – Mari – er et eksempel på at grepet felles inn.

– Så kommer det flere tynnere servanter. Når vi bygger, gjør vi det ut fra skinner og servant; vi begynner ofte med servanten når vi utvikler nye produkter. Vi kjøper ikke ferdige komponenter på skuffedeler; vi utvikler selv for å få utnyttet plassen maksimalt, forklarer hun.

Forhandlerne skal være fagfolk.

– Det skal være en trygghet for forbrukeren at forhandlerne kan produktene våre, ifølge Larsen.

Forhandlersamlinger

En gang i året inviterer Linn Bad noen av de viktigste kundene til besøk på fabrikken. Det gir mer resultat enn bare lojalitet. Tilbake til produktutviklingen:

– Da har vi blant annet en runde på hvilke innspill de har til produktene som de selger i dag. Ikke nødvendigvis bare design, men også tekniske løsninger. På siste kundemøte fikk vi mange gode innspill som vi har brukt videre i produktutviklingen, sier Ragnhild Å. Larsen.

Fakta om Linn Bad AS

  • Grunnlagt: Som Vik Interiør i 1975, av Hans Grønningen
  • Hovedkontor og produksjon: Vik i Sogn
  • Eiere: Bag Invest (Aril Grønningen, Linn Borlaug Grønningen og André Borlaug Grønningen)
  • Daglig leder: Ragnhild Årestrup Larsen
  • Omsetning 2016: 104,0 millioner kroner
  • Driftsresultat 2016: 8,0 millioner kroner

Ett svar til “Forhandlerne utvikler produktene”

  1. Marlow Berntz. sier:

    Et kjempe flott produkt dere har , vi har solgt noe i vår forettning i Brevik vvs as som vi har drevet i 33 år og holder på enda men nå med bare daglig leder som jobber.
    Lykke til videre med flotte produkter.
    Marlow.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse