loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SVARER: Det er ofte de samme som ringer og spør – terskelen for å ta kontakt, må bli lavere, mener Per Erik Raasok. Hos Cimberio svarer han på spørsmål om både ventiler, vannbehandling og rørsystemer.
SVARER: Det er ofte de samme som ringer og spør – terskelen for å ta kontakt, må bli lavere, mener Per Erik Raasok. Hos Cimberio svarer han på spørsmål om både ventiler, vannbehandling og rørsystemer.

Som å vaske og polere en bil

Georg Mathisen / 2018-11-02 08:00:59

– Å rense og beskytte et anlegg er som å vaske og polere en bil, sier Per Erik Raasok hos Cimberio. Han skulle gjerne fått enda flere rørleggere til å ringe og spørre om hjelp.

– Terskelen for å ta kontakt må bli lavere, sier Raasok.

Det er nemlig mange av de spørsmålene som Cimberio får fra kundene sine, som det ikke går an å gi svar på én gang for alle. Trykk, temperatur og mediet som brukes, for eksempel.

I denne serien hjelper Rørfag deg å unngå pinlige bommerter. Her får leverandørene fortelle hva rørleggerne spør dem om – og hva som er viktig å huske når du monterer produktene deres.

Kombinasjon

– Det står i databladet, men kombinasjonen av trykk, temperatur og medium er forskjellig etter hva du skal bruke det til, konstaterer han.

Når det handler om vannbehandling på varme- og kjøleanlegg, går spørsmålene helt spesifikt på «Hva skal jeg gjøre?» og «Hvor begynner jeg?».

– Bruken av de forskjellige produktene, om de må rense, hvilket produkt de bruker hvor, ramser Per Erik Raasok opp.

Han og kollegene blir gjerne med ut på befaring, og de hjelper gjerne til med å ta ut riktig ventil til riktig sted.

Svart vann

– Vannbehandling burde vært mer i vinden nå som alt av oljefyrer skal ut. Mange sier at de ikke har noe problem selv om vannet er helt svart. Da vet de ikke hva de svarer på, faktisk. I dag med lav hastighet på vannet, tynne plateradiatorer, vekslere, trange passasjer og elektromagnetiske pumper, da er du helt avhengig av at vannet er rent, sier han.

Raasok oppsummerer det hele med et ganske enkelt bilde:

– Å rense og beskytte et anlegg er den samme prosessen som å vaske og polere en bil. Det er noe som enhver rørlegger klarer å få til.

Mange av spørsmålene som kommer inn, går på regelverk.

– Det forandrer seg, samtidig som de som utarbeider det, er for dårlige til å informere ut til rørleggeren. Er det noen som blir hengt ut, er det rørleggeren. Det er han som sitter med ansvaret, sier Raasok.

Her er rådene

  • Lytt på kunden. Det er han som sitter med anlegget. Er det produkter som har gått i stykker, eller er det bare at han synes noe er feil?
  • Ta vannprøve og se hvordan vannet ser ut.
  • Beskytt væsken på et nytt anlegg med protektorvæske.
  • Svart vann er fullt av magnetitt. Med elektromagnetiske pumper kan du ikke ha ting som er magnetiske, i vannet.
  • Kjemikaliene som tilsettes i vannet for å stoppe korrosjon, er miljøvennlige og kan gå rett i sluket.
  • Skal du ta ut en oljefyr, er det viktig å rense anlegget før du tar den ut, ikke etterpå.
  • Skal du skifte ut gamle sluseventiler, så er det fullt mulig å få tak i kuleventiler som er så korte at du slipper å måtte gjøre noe med anlegget.
  • Vær klar over at kommunene gjerne har vedtatt at du skal følge NS-EN 1717 om tilbakeslagssikring. Skjer det noe galt, er det rørleggeren som får ansvaret.
  • Ikke vær redd for å ringe og spørre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse