loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TIPS TIL RØRLEGGEREN: Knut Olav Knudsen, markedssjef for Varme og teknikk hos Brødrene Dahl oppfordrer rørleggerne til å være gode rådgivere for kunder som skal skifte ut oljekjelen. (Foto: Brødrene Dahl)
TIPS TIL RØRLEGGEREN: Knut Olav Knudsen, markedssjef for Varme og teknikk hos Brødrene Dahl oppfordrer rørleggerne til å være gode rådgivere for kunder som skal skifte ut oljekjelen. (Foto: Brødrene Dahl)

– Rørleggeren må få ut oljefyren

/ 2017-10-30 10:42:48

Brødrene Dahl oppfordrer rørleggerne til å være gode rådgivere for huseierne.

Enova dobler støtten for å grave opp gamle oljetanker. I løpet av de neste to årene må alle ha byttet ut gamle oljefyrer.

– Det er anslagsvis 40.000 oljefyrer som skal byttes ut i løpet av de neste to årene. Vi må minne om at fra 1. januar 2020 bortfaller alle støtteordninger, og bruk av fossil olje til oppvarming hjemme er forbudt, sier Knut Olav Knudsen, som nylig har tatt over som markedssjef for Varme og teknisk hos Brødrene Dahl.

Trykket stiger fra nyttår

Når Enova-støtten for fjerning av gamle oljetanker dobles fra nyttår forventer han økt trykk på utskiftingen.

– Rørleggerne må bli bedre rådgivere for huseierne. For det er ingen tvil om at vi trengs, sier Knudsen.

For å bli gode rådgivere har Knudsen tre tips til rørleggerne:

  1. Lær deg regelverket i kommunene du jobber
  2. Lær deg Enovas støtteordninger
  3. Hjelp kunden å ta gode valg

 

Krevende regelverk

Knudsen mener det er en utfordring at regelverket for sanering av oljetanken er vanskelig og forskjellig fra kommune til kommune.

– Rørleggerne må sette seg inn i hvordan reglene er i sine kommuner, og det er ikke sikkert at de er like mellom to nabokommuner, forteller han. Det gjelder for eksempel hvilke krav som stilles til fjerning av gamle oljetanker. Noen kommuner praktiserer for eksempel krav til fjerning av oljetanken, mens andre aksepterer at tanken renses og fylles med grus.

Støtteordningene hjelper

Enova har informative nettsider om støtteordningene.

– Å lære seg de viktigste delene av disse, og kunne hjelpe kundene å søke om støtte er en effektiv måte å hjelpe kundene på. De fleste bytter bare ut én oljefyr i løpet av livet, mens rørleggere hjelper mange kunder. Dermed kan vi hjelpe kundene å forstå dette bedre. Vi kan både gi råd om hva støtteordningene dekker, men ikke minst om hvordan man går fram for å søke. Det handler blant annet om å kunne dokumentere hva som er gjort, og hva det har kostet. Dette er noe vi gjør i prosjektene våre hver dag, og som vil være stor hjelp for kundene, mener Knudsen.

Trenger gode rådgivere 

Rørleggere er vant med å gi tilbud på en jobb, komme inn og fikse det som skal fikses så raskt som mulig, og deretter gå igjen. I disse mer komplekse sakene trenger huseierne noen som kan sette seg ned med dem, gå gjennom alle detaljer og være gode rådgivere.

– Veldig mange rørleggere vil få flere og bedre kunder dersom vi tør å gi de riktige rådene. Å bytte ut en gammel oljekjel er komplekst og risikofylt. Dette må rørleggerne fortelle huseierne. Lykkes du med å få tilliten, får du også jobben, mener Knudsen.

Sørg for å bli forstått

Knudsen understreker at dette ikke handler om å forklare de tekniske valgene i detalj.

– Det er for mye fokus på detaljer og tekniske ting, og for lite på det som virkelig betyr noe for huseieren. Ikke bruk kompliserte ord og faguttrykk, vær sikker på at du blir forstått. Husk at for de aller fleste er det lønnsomt fra første måned å bytte ut en oljefyr med en termisk varmepumpe. De må bare få vite det fra rørleggeren sin, sier Knut Olav Knudsen, markedssjef for Varme og teknikk hos Brødrene Dahl.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse