loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
BRUK SERVICESENTRENE: Herman Larssen i Brødrene Dahl oppfordrer kundene til å bruke servicesentrene, som her på Langhus, for å få tak i varer etter at et datavirus slo ut alle datasystemene.
BRUK SERVICESENTRENE: Herman Larssen i Brødrene Dahl oppfordrer kundene til å bruke servicesentrene, som her på Langhus, for å få tak i varer etter at et datavirus slo ut alle datasystemene.

Jobber på spreng mot dataangrepet

Arne Kongsnes / 2017-06-29 14:54:24

Grossisten Brødrene Dahl jobber på spreng for å løse utfordringene etter at bedriften ble rammet av et datavirus. 

– Det går sakte, men sikkert i riktig retning. Vi jobber for å få våre datasystemer opp igjen ved hjelp av vår eier Saint-Gobain og eksterne IT-konsulenter, sier marketing- og kommunikasjonsdirektør Herman Larssen i Brødrene Dahl AS (BD).

Han kan naturlig nok ikke si noe om når situasjonen vil blir normalisert, men håper det skjer i løpet av få dager.

BD har også fått telefoniske henvendelser fra utenlandske IT-konsulenter som tilbyr hjelp, men har i samråd med Saint-Gobain gitt alle ansatte beskjed om å si nei til slike henvendelser.

Krav om løsepenger

BD ble angrepet av et såkalt løsepengevirus tirsdag. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser på sine nettsider at to norske virksomheter så langt er rammet. BD er altså en av disse.

Ifølge NSM er viruset av en lignende kategori som Wannacry, angrepet som rammet bedrifter over hele verden tidligere i år.

Utfordrende varelevering

For BD betyr nedstengte datasystemer betydelige utfordringer med vareleveringer.

– Alle våre servicesentre er åpne og vi oppfordrer kundene til å ta kontakt der. Vi oppretter ordre manuelt. Vårt salgs- og markedsapparat holder også kundene løpende orientert, opplyser Herman Larssen.

Hell i uhellet

Dataangrepet kunne kommet i en atskillig mer hektisk periode, antall bestillinger og leveringer går naturlig nok ned når bransjen snart er ferieklar.

– Slik sett ville problemene blitt mye større i en mer hektisk periode på året, sier Larssen.

Arbeidet med regnskapsavslutning for 1. halvår 2017 har naturlig nok også stoppet opp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse