loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
OMBYGGING: På ettårsdagen som Bademiljø-sjef gikk Thorbjørn Theie ut og bekjentgjorde full ombygging av hele kjeden. Jobben har tatt under ni måneder.
OMBYGGING: På ettårsdagen som Bademiljø-sjef gikk Thorbjørn Theie ut og bekjentgjorde full ombygging av hele kjeden. Jobben har tatt under ni måneder.

De store eier mer i Bademiljø

Georg Mathisen / 2018-03-02 10:20:09

Bademiljø har fordelt aksjene på nytt, bundet medlemmene til femårskontrakter, sikret seg forkjøpsrett til bedriftene og fordelt bonus etter lojalitet.

Bademiljø har også valgt Brødrene Dahl som hovedsamarbeidspartner.

Bademiljø er den nye Norgesgruppen. I hvert fall rent organisatorisk.

– Det er akkurat det samme som vi gjorde da vi etablerte Norgesgruppen, sier administrerende direktør Thorbjørn Theie.

Det er ikke overraskende at mannen som kom til toppjobben med erfaring fra Norges største handelskonsern, også tok med seg idéene fra dagligvaregiganten.

Mange har sagt at «dette passer andre steder, men ikke her», men nå er det altså gjennomført.

Femårskontrakter

– Vi har omstrukturert Bademiljø med nye kjedemedlemskontrakter som er mer langsiktige. Fem år. Avtaler som er som avtaler skal være – ikke bare en stemmeseddel på en generalforsamling, sier Theie.

Han snakker om større eierskap og et selskap som er verdsatt til noe helt annet. Det betyr at alle medlemmene nå er blitt helt ordinære aksjonærer, med aksjer fordelt etter omsetning.

Theie vil ikke si hvor mye Bademiljø er verdsatt til, og heller ikke hvor stor eierandel de største aksjonærene nå har.

Derimot er han opptatt av at det nå er en del av planen å gi medlemmene aksjeutbytte. De som vil, har mulighet til å kjøpe flere aksjer i selskapet nå i mars.

Kjeden har forkjøpsrett

Aksjonærene binder seg til å bli i kjeden i fem år. Langsiktigheten er viktig for å stå sterkt i forhandlinger og for å få lavest mulig innkjøpspriser.

– Vi er mye mer verdt når vi er 113 medlemmer som har femårskontrakt enn når vi er 113 medlemmer som har ettårskontrakt, som Theie uttrykker det.

Det betyr også at kjeden har sikret seg forkjøpsrett til medlemsbedriftene. Den som vil overdra til neste generasjon, gjør det som før. Men den som vil selge hele firmaet ut av familien, kan ikke gjøre det uten videre.

– Hvis det er en interessant bedrift som ligger riktig til for den markedsmessige posisjoneringen for kjeden, kan det hende at vi ønsker å få en annen Bademiljø-bedrift til å drive den videre, sier han.

Lojalitetsbonus

Lojalitetsbonusen er et annet grep som blir med over fra dagligvarebransjen. Medlemmene får lov til å kjøpe inn der de vil, men de får bonus ut fra hvor lojale de er.

– Du kan fortsatt være i Bademiljø og handle hva du vil hvor du vil, men det er ikke så lønnsomt, ifølge Theie.

Samtidig med omorganiseringen har Bademiljø valgt Brødrene Dahl som hovedgrossist.

– Det var andre aktuelle, og dette er ikke noe giftermål, men vi føler at vi har funnet den riktige matchen, sier han.

Konkurrerer mot ufaglærte

Thorbjørn Theie understreker at han ikke ser på de andre rørleggerkjedene som konkurrenter:

– Det er ikke rørleggerne som er konkurrentene våre – det er de som går inn i VVS-bransjen og ikke er rørleggere. Om de heter Jula, Rusta, Biltema, Bauhaus eller Megaflis – de bruker jo både den ene og den andre til å gjøre installasjonene. Dette er ikke et angrep mot de andre som er seriøse og ordentlige. Konkurrentbildet vår er alle de som ikke er fagfolk, men som selger mer og mer, sier Bademiljø-sjefen.

LES MER: Bademiljøs nye nettbutikk

 

Ett svar til “De store eier mer i Bademiljø”

  1. click here sier:

    great and nice play activities are given for this most. The challenges and methods to play are submitted here.Story is really nice and getting more experience to participate with taking decision. The pressure and good post play activity behavior are submitted here. The organizers and intervene to be indicate with this. Most of the peoples are not getting typical emotional and considered more emotional reactions also. custom essay writing service

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse