loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
LOKAL SUKSESS: Rørlegger Bjørn-Ivar Haug (37) og prosjektleder og deleier Paal Bergsodden i Asbjørn Nordsveen AS.
LOKAL SUKSESS: Rørlegger Bjørn-Ivar Haug (37) og prosjektleder og deleier Paal Bergsodden i Asbjørn Nordsveen AS.

Overskudd 53 år på rad

Arne Kongsnes / 2018-05-28 10:37:03

– Konkurransen er tøff, men bra. Den bare skjerper oss, sier Paal Bergsodden i Asbjørn Nordsveen AS, rørleggerfirmaet som alltid leverer overskudd.

Asbjørn Nordsveen AS ble stiftet av mannen med samme navn i 1964. Hvert eneste år siden har rørleggerbedriften med avdelinger i Brumunddal og Moelv i Ringsaker kommune i Hedmark levert overskudd.

Ansetter nummer 33

Vi treffer rørlegger og deleier Paal Bergsodden (34) i Bademiljø-butikken i Moelv. Den vaskekte modølen er prosjektleder for servicemarkedet i hele bedriften, som i dag har 32 ansatte, fem i Moelv og resten i Brumunddal. 17 rørleggere, 5 lærlinger, resten i butikk og lager.

MOELV: Asbjørn Nordsveen AS har avdelinger i Brumunddal og Moelv. Her er modølen Paul Bergsodden foran butikken i Moelv.MOELV: Asbjørn Nordsveen AS har avdelinger i Brumunddal og Moelv. Her er modølen Paul Bergsodden foran butikken i Moelv.

– 1. juni kommer ansatt nummer 33. 2018 har startet enda bedre enn forventet, vi ligger foran prognosene våre. Vi har flinke ansatte som sammen tar ansvar for å utvikle oss, holde oss framme i skoa. Her sier selv lærlingene fra om det de mener er forbedringsmuligheter. Den toveiskommunikasjonen er en fantastisk styrke for oss, forklarer Bergsodden.

Ordrereserven er god og det er allerede planlagt vinterjobber i 2019.

Årets Bademiljø-bedrift

Tidligere i år ble selskapet kåret til Årets bedrift i Bademiljø-kjeden.

Bademiljøs toppsjef Thorbjørn Theie, som selv sitter i juryen, har sendt oss denne begrunnelsen:

«Asbjørn Nordsveen AS deltar på alle samlinger og andre viktige møter i regi av Bademiljø. De følger kjedens konsept 100 prosent og er lojal mot alle kampanjer. Selskapet har en god økonomi, og har hatt spesielt sterk vekst de siste årene. Bedriften er fremoverlent og offensive og tenker alltid vekst. De satser hardt på Bademiljøs 10 års garanti. Det fremheves også at man alltid er villige til å dele sine erfaringer med andre medlemsbedrifter. Bedriftens eier sitter også i driftsrådet i Bademilljø. I tillegg kan vi fortelle at de aldri har levert et regnskap med røde tall.»

– Det finnes alternativer til Bademiljø, men ikke for vårt selskap. Fordelene er mange flere enn ulempene, sier Bergsodden.

Rekord i omstillingsår

Omsetningen stoppet på rekordhøye 61,5 millioner kroner i 2017, driftsresultatet ble 5,6 millioner – og det i et omstillingsår.

– Vi er særdeles godt fornøyd med både topp- og bunnlinje i 2017, som var et utfordrende år der det skjedde mye: Vi satte organisasjonen på nytt med ny daglig leder i Lars Arne Kvarberg og flere andre utskiftinger i staben.

Omsetningen fordeler seg rundt 50/50 på prosjektarbeid og serviceoppdrag. Geografisk avgrenses markedsområdet av Jessheim i sør, Dombås i nord, Geilo i vest og Trysil i øst. Sjusjøen er et av Norges største hytteområder og betyr dermed mange oppdrag.

– Vi jobber i et offensivt område med sterkt vekst og mange muligheter, forteller Bergsodden.

Krevende rekruttering

Han tror ikke forskjellene på Innlandet og rørleggerbedriftene i storbyene er så stor:

– Men vi slipper jo å stå i kø og bruke tid på å lete etter parkeringsplasser. Logistikken er nok enklere her.

En utfordring er den derimot den samme:

– Det er særdeles vanskelig å få tak i flinke fagfolk. Rørleggere er trofaste, det skal mye til å flytte på dem, sier Bergsodden.

Derfor blir også lærlingene ekstra viktige.

– Vi skal ha fem-seks inne til enhver tid. Lærlingene er framtida, det er et satsingsområde for oss. Vi skal ha to nye årlig, men dukker det opp tre, så tar vi inn den tredje også.

Lokalt ansvar

Både Bergsodden og bedriften er opptatt av lokalmiljøet.

– Penger er ikke alt. Vi bor i et lite samfunn og er opptatt av samfunnsansvaret vårt og bruker penger på å støtte lokalidrett som fotball, håndball og ski.

Det drypper også på andre typer organisasjoner. Boligmessa på i Vikingskipet på Hamar i april ble besøkt av 8.000. Asbjørn Nordsveen AS stilte med egen stand og overskuddet fra messa går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid i hjemkommunen Ringsaker.

Slikt er med på å skape et godt omdømme.

FAGHANDEL: Paal Bergodden og Bjørn-Ivar Haug bak kassa i Årets Bademiljø-bedrift.FAGHANDEL: Paal Bergodden og Bjørn-Ivar Haug bak kassa i Årets Bademiljø-bedrift.

– Munn-til-munn-metoden er fortsatt viktigst i markedsføringen. Folk snakker sammen og gir oss gode tilbakemeldinger, sier Bergsodden, som ikke er i tvil om at faghandelen har en lys framtid – til tross for debatten om Megaflis og andre aktører som selger sanitærutstyr direkte til forbruker:

– Megaflis er bare ute etter å tjene penger, de har ingen fagkunnskap. Så lenge vi rørleggere står sammen og backer hverandre opp, er det ingen som tar oss!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse