loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KAMPKLAR: Vålerengas hjemmekamper er nærmeste nabo til Bademiljø. Thorbjørn Theie tok med seg leverandørene sine på kamp etter høsttreffet.
KAMPKLAR: Vålerengas hjemmekamper er nærmeste nabo til Bademiljø. Thorbjørn Theie tok med seg leverandørene sine på kamp etter høsttreffet.

Høstjakt hos Bademiljø

Georg Mathisen / 2017-11-07 09:41:52

Bademiljø lærer av «høstjakta» i dagligvarebransjen og samler leverandørene til forhandlingsavspark. Én prosent høyere vekst enn markedet og større overskudd enn de andre kjedene er målene.

Høstjakta handler ikke bare om elg. Det er også navnet som bransjen selv bruker på de årlige forhandlingene mellom handel og leverandører i dagligvarebransjen.

Utenfor bransjen har ikke «høstjakta» noen spesielt positiv klang: Kjedene anklages for å presse leverandørene for hardt og for å ha for mye makt.

– Som dagligvare i 1997

Det går ikke an bare å blåkopiere fra mat til rør. Dagligvarebransjen har for eksempel hverken selvstendige grossister eller håndverkere som arbeider utenfor butikkene. Men tidligere dagligvaretopp Thorbjørn Theie har tatt med seg noen av høstjakt-grepene til Bademiljø. Før høstens forhandling med leverandørene inviterte han til leverandørtreff.

– Det er nytt i bransjen. I dagligvarebransjen har det vært gjort «i hundre år», sier han.

– Vi har veldig mange likheter med dagligvarebransjen slik den var i 1997. Jeg er overbevist om at det er veldig mange strukturelle grep som kommer til å bli gjort i denne bransjen.

TREFF: Fagansvarlig Olav Råken (t.v.) og produktansvarlig Bjarne Barlaug i Bademiljø møtte leverandørene.TREFF: Fagansvarlig Olav Råken (t.v.) og produktansvarlig Bjarne Barlaug i Bademiljø møtte leverandørene.

Får møte alle

– Leverandørene liker å møte hverandre, og vi synes det er hyggelig at de kommer hit. Vi slipper å fortelle den samme storyen på 40 leverandørmøter; vi gjør det én gang samlet for alle. Dessuten får jeg møte dem, sier Bademiljø-sjefen.

Siden han er ny i jobben, er det møtet ekstra viktig.

– Vi får fortalt litt om hva som er tankene våre og de strategiske planene. Jeg snakket veldig mye om hva som er vår visjon og hvilke verdier vi har for å bygge opp under denne visjonen, sier Theie.

Han fikk dele visjonen om Bademiljø som «den anbefalte» og verdiene «tydelig», «innovativ» og «lønnsomhetsfokusert».

Skal tjene mest

Kjeden har som mål å vokse én prosent mer enn totalmarkedet. Ti nye medlemmer skal bli med hvert år, og resultatgraden skal være høyere enn i de andre kjedene.

Primærmarkedet for Bademiljø er totalrehabilitering av bad i primærmarkedet, salg av inventar og VVS-produkter og service. Sekundærmarkedene er prosjekt og varierende spesialiseringer som for eksempel varme, sprinkling og andre lokale krav til spesialkompetanse, oppsummerte Thorbjørn Theie på leverandørmøtet.

Han er opptatt av at begge parter skal lykkes, av respekt for avtaler og av god, åpen dialog, bedyrer han, og ønsker samtidig færre, men bedre avtaler.

Av leverandørene sine forventer Bademiljø produkter som markedet vil ha, kvalitet og sortiment som er tilpasset kjedens ønskede profil, at de satser på kjeder som tilbyr butikk og utstillinger og at de sørger for tilgjengelighet og god logistikk.

– Det kan hende at leverandørene er bekymret for det som kommer til å skje. Men kanskje de heller skal glede seg. Den beste vinner bestandig, ifølge Bademiljø-sjef Thorbjørn Theie.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse