loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ANSEELSE: Prispresset drar ned anseelsen til rørleggerfaget, mener Bademiljø-sjef Thorbjørn Theie.
ANSEELSE: Prispresset drar ned anseelsen til rørleggerfaget, mener Bademiljø-sjef Thorbjørn Theie.

Advarer mot fagfolk på billigsalg

Georg Mathisen / 2018-11-01 14:44:49

Kjedene er innstilt på å spille på lag for å rekruttere flere rørleggere. – Det er fagfolkene som er styrken vår, sier Thorbjørn Theie, som advarer mot å kutte timeprisene.

– Vi har hatt samtaler med flere i bransjen om hvordan de ser fremtiden, konkurransesituasjonen og bransjen. Vi er flere kjeder som bør ta et felles løft for utdanning og jobbe mye mer politisk rettet, sier Bademiljø-sjefen.

Alene om rørleggeren

Hans egen kjede, Comfort, Varme og Bad, Rørkjøp og VVS Eksperten – alle møter de den samme konkurransen fra kjeder som Biltema, Ikea og Megaflis.

Theie advarer mot å selge fagfolkene sine for billig:

– Det vi har som ikke de har, er rørleggeren. Når vi da må senke prisene på alle produktene vi har for å være konkurransedyktige mot dem, og i tillegg senker prisen på det eneste vi er alene om, blir det jo ikke så mye til smør på brødet, sier han.

Resultatene stuper

Theie har sett på driftsresultatene i bransjen og sett at de synker faretruende:

– Aktørene som parallellimporterer i containere fra Danmark, Tyskland og Frankrike, gjør at vi må senke prisene på alle synlige produkter. Nå har flere og flere av dem også begynt å gå på de produktene du ikke ser. Du skal henge med på det, og så evner du ikke å sette opp prisen på håndverket ditt! Når det ikke er nok ressurser i markedet, skulle prisen gått opp, men i dette markedet synker den så driftsresultatene blir enda dårligere.

Rekrutterer

Et av svarene er altså å prøve å bedre rekrutteringen.

– Vi sliter med å få utdannet nok rørleggere. Vi har alle det samme problemet, men vi har historisk sett ikke hatt noe sted hvor vi har snakket om disse tingene, sier han.

Det er ikke noe forsøk på å kritisere Rørentreprenørene Norge:

– Vi må jobbe sammen med dem. De har gjort bra ting, men vi som jobber i bransjen, må mer frem i piggskoene, jobbe sammen og få til noe mer trøkk mot myndighetene.

Drar ned anseelsen

Halvannet år etter at han kom til bransjen, ser Bademiljø-sjefen at han trodde at butikkene var viktigere enn de faktisk er:

– 90 prosent av omsetningen ligger i fagfolkene. Den biten må vi bare bli bedre på, og det er det ingen som er uenige i. Så lenge alle føler at skoen trykker på samme sted, er det jo lettere å få gjort noe med
det.

Thorbjørn Theie mener at prispresset drar ned anseelsen til rørleggerfaget. Det ser ikke ut som du har noen stolthet over faget når du underbyr på timepris slik som det gjøres i dag, mener han.

Formelt navneskifte

Bademiljø har byttet navn til VVS Norge. Rent formelt. Men det er snakk om selskapet; ikke om at kjeden skal markedsføres under noe annet navn.

– Vi er i rute med planene. Det er ikke annet enn at Bademiljø har byttet navn. Så eier VVS Norge et datterselskap som heter Bademiljø, der medlemmene og butikkene ligger, forklarer Thorbjørn Theie.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse