loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
I TAKT: Ingen er sterkere enn kjøpmenn som går i takt, har Thorbjørn Theie lært. Han tar med seg filosofien over til Bademiljø og medlemmene der.
I TAKT: Ingen er sterkere enn kjøpmenn som går i takt, har Thorbjørn Theie lært. Han tar med seg filosofien over til Bademiljø og medlemmene der.

Vil forbedre kjededriften

Georg Mathisen / 2017-04-28 08:24:35

Bademiljø kan lære av dagligvarehandelen. Ingen er sterkere enn medlemmer som går i takt, mener den nye sjefen, Thorbjørn Theie.

Han har ikke sittet mye i den nye kontorstolen sin. Bademiljøs ferske sjef bruker de første ukene sine helt andre steder.

Store ører, mindre kjeft

– Jeg bruker tiden først og fremst på å komme meg ut og møte rørleggere og medlemmer. Det har jeg tenkt å gjøre nå en periode for å bli litt bedre kjent. Inne på hovedkontoret på Helsfyr, der får jeg være etterpå, sier Thorbjørn Theie. – Det er om å gjøre å ha store ører og litt mindre kjeft i starten.

Han bygde opp Spar i Norge – verdens største kjede i antall butikker. Han var i god gang med å snu underskuddsforetagendet Ica da Konkurransetilsynet satte en stopper for snuoperasjonen. På det meste hadde han ansvaret for 1.590 butikker og mer enn 12.000 ansatte. Nå er han kommet til en bransje han kunne lite om. Han er bevisst på hva han kan og hva han ikke kan.

Ansatt i februar: Thorbjørn Theie ny sjef i Bademiljø

Fagfolk og kjededrift

– Bademiljø har masse fagfolk som er veldig gode på faget sitt. Så får vi se om vi kan gjøre noe på kjededriften, sier han.

Der har nemlig alle bransjer noe å lære av dagligvarebransjen, mener Theie.

– Dagligvare er de som går først på alt på kjededrift. Så kommer alle bransjer etter. Slik jeg oppfatter det, er elektrobransjen de som kanskje er kommet tettest opp mot dagligvare. Men i denne bransjen tror jeg at det er en del ting vi kan lære og dra nytte av.

Sterkt med kjøpmenn

Ikke fordi det er noen krise i Bademiljø. Det går bra, konseptet er meget godt og butikkene er på rett vei. Og ikke minst: Eierskapet er slik det bør være, mener han.

– Her er det kjøpmannseid virksomhet, og det er det jeg har jobbet med hele mitt liv. Medlemmene – jeg liker å kalle dem kjøpmenn – skjønner én ting veldig godt. Hjertet og lommeboka er tett. Når sånne frittstående kjeder går i samme retning og takt, så er de utrolig sterke, sier Thorbjørn Theie.

Han siterer gjerne den gamle kollegaen sin, tidligere Kiwi-sjef Per-Erik Burud: Får du kjøpmennene til å gå i takt, så er det mye sterkere enn om en butikksjef får tildelt en butikk og skal drive den. Egeninnsatsen – det å eie og drive noe – gir resultat.

– Jeg har knalltro på kjøpmenn, eller medlemsbasert drift. I stedet for å prøve å fjernstyre dette med egeneid virksomhet, sier han.

Rørlegger med butikk

Theie sammenligner Bademiljø med Spar, Meny og andre dagligvarekjeder med ferskvaredisk. Det er fagkompetansen som er styrken. Alle kan selge et blandebatteri, men det er Bademiljø som kan gi råd og støtte og profesjonell veiledning.

– Bademiljø er rørleggere som har en butikk – det er ikke en butikk som har rørlegger, understreker han.

Bransjeglidningen finnes i alle bransjer, mange selger baderomsinnredning, men andre har ikke fagfolkene.

Uvant grossistmodell

Grossistene, det er et uvant landskap for en dagligvareveteran. Theie var spent på hvordan de tenker og vil gjerne lære dem å kjenne. Om han ønsker en utvikling som i dagligvarebransjen, der grossisten og butikkjeden er en del av samme konsern, det vil han ikke mene noe om ennå.
– Men størrelse er uansett viktig. Men det er altfor tidlig å si så veldig mye mer enn akkurat det, sier han.

Medlemmene kan faget

Er han ikke redd for å bli møtt med skepsis og «dette er det vi som kan, ikke du» når han kommer fra en helt annen bransje?

– Jeg har ikke tenkt å bli noen rørlegger. Faget er det medlemmene som kan, og så har vi kompetanse på kjedekontoret. Det vi skal gjøre – og hele poenget med kjededrift – er å legge forholdene til rette slik at hvert enkelt medlem slipper å bruke tid og energi på de bakenforliggende tingene, sier Thorbjørn Theie.

Rørleggeren skal være rørlegger, mens kjedekontoret tar seg av kontorarbeidet. Strategi, forhandlinger, butikkdata, priser og markedsføring – det er slikt kjeden kan bidra med. Og markedsføring.

PS! Dagens Næringsliv skriver denne uka at Thorbjørn Theie sammen med Arne Hjeltnes og Jørn-Gunnar Jacobsen satser 150 millioner kroner på å bygge opp en fiskefiletfabrikk i Mehamn i Finnmark.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse