loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
OPTIMISTER: Økonomidirektør Hilde Gilen og administrerende direktør Rune Flengsrud i Ahlsell Norge smiler optimistisk. Veksten ser ut til å bli enda sterkere i 2017 enn i 2016.
OPTIMISTER: Økonomidirektør Hilde Gilen og administrerende direktør Rune Flengsrud i Ahlsell Norge smiler optimistisk. Veksten ser ut til å bli enda sterkere i 2017 enn i 2016.

Kraftig vekst for Ahlsell

Arne Kongsnes / 2017-08-15 08:35:19

Grossisten Ahlsell økte omsetningen med 8 prosent i 2016. I år er målet 10 prosent. Fortsatt vekst skal også være nøkkelen til bedre inntjening.

4.735 millioner kroner stoppet omsetningen på i 2016, opp 8 prosent fra 2015. Den veksten er det bare Heidenreich, som hadde et rekordår i 2016, som matcher blant de fire store grossistene.

– Vi er godt fornøyd, ingen tvil om det. Vi tok markedsandeler i 2016 og 2017 ser også bra ut. Veksten i første halvår er på 9 prosent. Jeg har lovet leverandørene våre at vi skal klare 10 prosent i år, sier administrerende direktør Rune Flengsrud (57).

Han vet at selskapet møter tallene fra en meget god høst i 2016 – inkludert tidenes beste omsetningsmåned i november.

VVS, EL og VA driver veksten

Det er divisjonene VVS, EL og VA som driver veksten. Industri og bygg har vært mer utfordrende etter nedgangen i mange oljetilknyttede næringer, men hadde likevel positiv vekst i 2016.

Ahlsell har også inngått flere store avtaler i kommunal sektor og med energiverk.

Ruller ut nye butikker

All veksten i 2016 var såkalt organisk, altså i eksisterende virksomhet.  I år er det åpnet en ny butikk og Flengsrud varsler ytterligere økning i årene som kommer.

– Samtidig er det viktig å utvikle butikkene vi allerede har. Butikkenes andel av omsetningen er stabil. Der har vi også muligheten til å vise fram hele sortimentet vårt til den enkelte håndverker, sier han.

Selskapet satser også mer i retning av å bli totalleverandør for sine kunder, i tråd med ambisjon om å være en «one-stop-shop» for håndverkere.

Oppkjøp av nye bedrifter kan være aktuelt i, men da må både selskapet og prisen være rett for Ahlsell.

Minus i regnskapet

Driftsresultatet for 2016 ble minus 28,1 millioner kroner ifølge det offisielle regnskapet for Ahlsell Norge. Det er en forbedring på 44 millioner kroner fra året før.

Det svenskeide Ahlsell-konsernet ble høsten 2016 børsnotert på Nasdaq Nordic i Stockholm. Der er det vanlig å rapportere nøkkeltallet for driftsresultatet som «EBITA», altså resultatet før avskrivninger, nedskrivninger, goodwill og konsernbidrag/-avgifter.

– Å rapportere EBITA som driftsresultat gjør det enklere å sammenligne tall mellom store selskap, sier økonomidirektør Hilde Gilen.

Målt på den måten er Ahlsell Norges (med datterselskaper) 2016-resultat +142 millioner svenske kroner, opp fra 78 millioner i 2015. Brødrene Dahls driftsresultat var til sammenligning 448 millioner kroner.

– Jeg er ikke fornøyd, men gitt den skarpe konkurransen vi er i er ikke dette så ille, kommenterer Flengsrud.

I første halvår 2017 ble EBITA 65 millioner svenske kroner, opp fra 38 millioner i samme periode i 2016. Oppdaterte tall for Ahlsell er tilgjengelig etter hvert kvartal.

Logistikken avgjørende

2016 brukte Ahlsell Norge på å få plass en ny organisasjon og en fornyelse av ledelsen. Dermed vil det i 2017 handle mer om å optimalisere driften og videreutvikle logistikken.

– Vi har en solid strategi på kort og lang sikt. Stikkordet er integrert og digital logistikk, forklarer Flengsrud.

Selskapet sier gjerne at «vi leverer på stubben», altså på et GPS-punkt. Automatiseringen er kommet langt og flere og flere produkter kan plukkes automatisk fra sentrallageret på Gardermoen.

Digitaliseringen gjør også bransjen sårbar. Dataviruset som slo ut Brødrene Dahl i sommer ble en vekker for hele bransjen.

– Vi hadde flaks, hos oss stoppet angrepet i innboksen, men det gikk ikke videre.

Optimismen rår

– Hva slags utfordringer ser du framover?

– Jeg ser så mange muligheter i markedet, jeg er optimist – så får økonomidirektør Hilde være realisten, svarer Rune Flengsrud.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse