loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Hjelp: – Her i utstillingsavdelingen har vi fått hjelp fra kjedekontoret, og det setter vi veldig stor pris på, sier Ruben Åsheim. Foto: Jørn Wad

- Vi må ikke snakke oss inn i en depresjon

/ 2015-12-10 09:27:50

– Vi er veldig sårbare i forhold til media. Ikke som bedrift kanskje, men som bransje. Når så mange sier at oljebransjen går dårlig, har det lett for å smitte over.

Ruben Åsheim, teknisk leder i Comfortrørlegger Åsheim i Alta, ser overhodet ikke mørkt på fremtiden. I alle fall ikke på kort sikt. Og for egen del, heller ikke på noe lengre sikt. Men han er likevel litt oppmerksom på hva alle negative presseoppslag kan ha av innvirkning på byggebransjen – og derigjennom også rørfaget.

Positivt i Alta

– Hvordan ser det ut rent oppdragsmessig i Alta?

– Akkurat nå har vi vel kanskje litt vel mye å gjøre, om en ser på de rørleggerne vi har til rådighet. Så det kan man vel kanskje si er noe av et luksusproblem. Men samtidig vil man jo hjelpe flest mulig, så det blir til at man står på noe skikkelig for å få jobbene unna. Når jeg likevel nevner dette med mediaoppslag og oljebransjen, så er det fordi man lett kan «snakke seg inn i» en depresjon som er langt verre enn det er grunnlag for. Om byggherrer og myndigheter skulle begynne å tro for mye på det pressen skriver, kan det lett bli slik at oppdragene svinner hen, uten at det er grunnlag for det.

– Se bare på oss her i Alta: Faktum er at vi er en av de raskest voksende kommunene i hele Nord-Norge, om man ikke skal si i hele landet. I alle fall om en ser prosentvis på det. Og vi merker godt de positive ringvirkningene dette får for nærområdet: Vi har som sagt flust opp å gjøre om dagen. Så vi vil heller fokusere på nærområdet vårt og de positive trendene vi finner her, enn å grave oss ned i hvilke ringvirkninger en eventuelt ekstra synkende oljepris vil gi. Vi ser positivt på tilværelsen, og det har vi gjort i 50 år.

Jubileum

– Et aldri så lite jubileum i år altså?

– Ja, vi synes jo det er et ganske stort ett, vi da. 50 år som bedrift, og innflytning i splitter nye og flotte lokaler synes vi det er all grunn til å ha litt oppmerksomhet om. Men så var det å få tid til det da, smiler han. Innimellom må han svare kunder som er innom for å handle litt deler, spørre om råd eller snakke om fremtidige prosjekter. Et jevnt sig av kunder fra og til den ganske så store, men temmelig velfylte parkeringsplassen man har fått plass til utenfor de nye lokalene.

– Vi merker jo veldig godt at vi har fått oss nye lokaler. Vi har fått god hjelp av kjedefolkene til å lage en skikkelig flott utstilling som vi er særdeles stolt av, og som er en glimrende inspirasjonskilde både for oss selv og for kundene våre. Nå kan vi få vist folk mye mer av mulighetene de har når de skal planlegge prosjektene sine, og det er også en viktig del av å drive en forretning som vår, synes Åsheim.

Jevn fordeling

Bedriften har en jevn fordeling av virksomheten sin, men grovt sett en tredjedel på de tre hovedområdene: Prosjekt, privat/rehabilitering og butikksalg. Ser man litt retrospektivt på de siste par årene, har den private delen vært veldig bra, mens offentlig sektor og næring har vært svakere. Dette har imidlertid begynt å jevne seg ut i det siste, så nå er det jevnt over bra, filosoferer han.

– Det er jo slik at man får litt svingninger­ i markedet innimellom, og siden vi har spredd oss såpass bredt, har de åtte utearbeidende rørleggerne alltid nok å gjøre. Vi som jobber i butikken kunne nok av og til også ønsket oss at vi var flere, men dette jevner seg ut. Nå har jo som sagt folk fått anledning til å se et langt bredere spekter av varene våre, og det blir jo også veldig positivt for arbeidsflyten i butikken, minner han om. Han opplever også at nettopp denne satsingen har hatt positive ringvirkninger på salget.

Vekstkommune

– Og det passer godt i en raskt voksende kommune?

– Ja, det gjør det sannelig, sier han med ettertrykk. Han synes det er virkelig trivelig å jobbe i en vekstkommune, og setter pris på at også det offentlige har lagt til rette for vekst. Spesielt fordi man innen offentlig sektor har hatt mindre aktivitet i en periode, hilser han velkommen de signalene som er kommet om at de kommunale prosjektene som er på beddingen, vil fortsette, lokalvalg eller ikke. Så stor er nemlig ikke forskjellen i kommunene, selv om retorikken i den lokale valgkamp har vært tøff nok.

– Vi er totalt 14 ansatte, og omsetter rundt 20 millioner kroner i året. Det regner vi også med å gjøre i år, og kanskje til og med litt mer i årene som kommer. Vi får se hva vi får til, sier en engasjert Åsheim. Han snur seg for å hjelpe enda en kunde: Det er noe med et toalett som ikke så lett lar seg reparere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse