loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Det er fint å ha noen å sparre og krangle med, sier søstre og kollegaer Mari-Ann Amundsen (t.v.) og Line Marita Amundsen Valle. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Rørleggersøstrene

Synnøve Prytz Berset / 2016-01-28 09:14:39

Det er kaldt og surt ute, vinden uler nedover Trondheimsveien og rundt hjørnet på rørleggerbutikken med navnet Brødrene Amundsen Rørleggerbedrift AS, som nå endrer navnet til Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS.

Inne er det lunt og lyst når Rørfag kommer på besøk, utstillingen i butikken preges av delikat og moderne baderomsinnredning.

Rørleggersøstrene Mari-Ann Amundsen og Line Marita Amundsen Volle har begge en uhøytidelig og trivelig væremåte som raskt får en til å føle seg hjemme. De to har lenge vært godt kjente i bransjen.

– På folkemunne har jo folk sagt søstrene Amundsen, og lurt på når vi skulle skifte navn fra brødrene til søstrene Amundsen, sier Line Marita.

Viktig å skille seg ut

Men først nå, når «Bademiljø-kjeden» de er en del av, har bestemt at både logo, skilter og bilder skal skiftes, bestemte de seg for å endelig gjennomføre navneendringen.

– Det var nå eller aldri, sier de to søstrene, og påpeker at kundene har så mange å velge mellom i bransjen at det kan være en stor fordel å skille seg ut i mengden.

– Det var litt derfor vi ønsket å skifte navn. Det er viktig å være synlige i dag, sier Line Marita.

Få jenter i bransjen

Rørleggerbedriften Brødrene Amundsen ble startet i januar 1984. Det var faren til Mari-Ann og Line Marita og hans bror som startet bedriften.

Mari-Ann Amundsen begynte å jobbe i bedriften i 1995 og Line Marita i 1997. Og i 2009 overtok de to søstrene bedriften.

– Da vi begynte var det få jenter i bransjen, så vi var veldig synlige rundt om på arrangementer og annet som skjedde i bransjen, forteller Line Marita.

Jobber som et team

Mari-Ann er rørleggermester og jobber som faglig ansvarlig i firmaet, imens Line Marita tar seg av mest administrativt. Kanskje er det nettopp derfor samarbeidet fungerer så godt, de utfyller hverandre.

– Mange ganger har jeg tenkt at jeg er glad vi er to. Man står sterkere sammen, sier Mari-Ann.

– Vil dere anbefale til andre jenter å jobbe i denne bransjen?

– Ja, absolutt. Jenter skal ikke være så redde for å velge denne bransjen. Den har et ufortjent dårlig rykte. Det er et av de mest solide håndverksyrkene og det vil alltid være bruk for oss, slår Mari–Ann fast.

– Og som jente så er det en kjempefin bransje å komme inn i. Man blir tatt godt vare på.

Fra service til bad

Brødrene Amundsen har tidligere hovedsakelig vært en ren servicebedrift, men har gradvis gått over til mer renovering av bad. De tøffe tidene omkring finanskrisen var utslagsgivende for dette valget, ettersom renovering av bad er litt tryggere og mer forutsigbart enn service. Nå går 80 prosent av driften på dette.

I tillegg til rørleggere har de egne murere og snekkere, og sparrer for tiden også litt med elektrikere for å se hvordan de kan samarbeide med dem.

Å jobbe tverrfaglig og ha alle under samme tak forenkler driften og forbedrer kvaliteten, understreker søstrene.

Kvalitet viktigst

Bedriften er tuftet på et ønske om å utføre den beste kvaliteten fra start til slutt uansett oppdrag og de bruker mye tid på kunden.

– Vi ønsker at kunden skal føle seg viktig fra første kontakt, og bruker mye tid på kunden også før vi har fått jobben, sier Line Marita.

Siden de tok over har de renovert hele lokalet, utvidet, investert i mye digitalt utstyr og tredoblet arbeidsstokken siden 2011.

Selve butikken har gått gjennom en ansiktsløftning for å si det mildt: Tidligere var det furupaneler, rom-i-rom, rotete og lavt under taket.

– Nå har vi vektlagt å ha det åpent, delikat og moderne, og med full lagerstyring. Dette er viktig i forbindelse med profesjonalisering, påpeker Line. Å ha kontroll på varene i alle ledd, alt skal registreres inn og ut.

Holder integriteten høyt

Grunnverdiene sine har de arvet fra faren sin: Arbeidsmoral, ærlighet og at reklamasjoner skal fikses med en gang.

– Og god økonomisk styring. Bremse i dårlige tider og gi gass i gode tider, sier Line Marita.

Bedriftens renommé er det også han som har bygd opp, påpeker søstrene.

– I hans ånd innrømmer vi alltid feil og skylder kun på oss selv om det blir gjort feil fra vår side. Ærlighet varer lengst, så vi sover alltid godt om natta enda vi jobber i en tøff bransje, sier Mari-Ann, og legger til:

– Integriteten vår har vi holdt høyt og det har vi fra pappa. Det er fint å gjennom to generasjoner kunne holde hånda på hjertet og si at vi aldri har forsøkt å lure noen.

 «En av gutta»

De har også alltid vært opptatt av å ikke snakke ned andre i bransjen.

– Det gjør at vi har unngått å komme inn i konflikter i bransjen, sier Mari-Ann og legger til at de heller ikke har ønsket å fremheve seg selv som bedre enn andre.

– Vi har følt oss som «en av gutta» og har blitt tatt inn i varmen fra første dag, avslutter hun.

Les hele saken i papirutgaven av Rørfag.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse