loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Markedsrådet felte Rørleggervakta 24VVS

Georg Mathisen / 2019-02-26 22:12:32

De brukte fiktive adresser over hele landet og påsto at de var landsdekkende. Nå fastslår også Markedsrådet at Rørleggervakta 24VVS lurte forbrukerne.

«Tett opptil gjerningsbeskrivelsen for bedrageri i straffeloven», skriver Forbrukertilsynet. «Basert på (…) utsagn fra personer som driver et uærlig spill med omgåelse av sannheten», protesterer Rørleggervakta 24VVS.

Markedsrådet gir Forbrukertilsynet fullt medhold: Nå må firmaet ut med 150 000 og daglig leder med 60 000 kroner i gebyr for villedende markedsføring.

Fiktive adresser

Du har tidligere kunnet lese om hvordan hordalandsfirmaet Rørleggervakta 24VVS har operert med adresser over hele landet der de slett ikke finnes, partnere som firmaet ikke har og markedsføring av seg selv som landsdekkende. Når en forbruker ringte og trengte hjelp raskt, tok firmaet kontakt med en lokal rørlegger. For formidlingen la Rørleggervakta 24VVS på flere tusen kroner på regningen fra rørleggeren.

LES OGSÅ: 

3.000 kroner for å formidle et oppdrag

Fortviler over navnekopiering

Lavere gebyr til Rørleggervakta 24VVS

Forbrukertilsynet ga både firmaet og daglig leder gebyr for ulovlig markedsføring. De anket vedtaket, og nå har Markedsrådet behandlet saken og opprettholdt gebyrene.

– Lurt

– Forbrukerne ble lurt til å bruke en tjeneste de neppe ville brukt hvis de visste hva den gikk ut på, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

– Rørleggervakta 24VVS handlet i strid med en rekke bestemmelser i markedsføringsloven og angrerettsloven som har skapt villfarelse hos forbrukere. Forbrukertilsynet ser alvorlig på slike lovbrudd, sier Haugseth.

Skrekk og advarsel

Saken har tatt nesten et år å få gjennom systemet. Rørentreprenørene Norge klaget på markedsføringen 16. mars i fjor. Nå er administrerende direktør Marianne Røiseland fornøyd:

– Jeg er veldig glad for at de opprettholder vedtaket. Rørleggervakta 24VVS har villedet forbrukerne, og det når de står i en sårbar situasjon der det lekker fra en kran eller noe er ødelagt og de trenger hjelp akutt. Så er det et firma som ikke kan hjelpe dem i det hele tatt, sier hun.

Røiseland håper at behandlingen kan være til skrekk og advarsel. – Det er ikke der du skal tjene pengene dine. Det er ikke noen ålreit yrkeskarriere å lure andre mennesker. For bransjen handler det også om at vi må fighte litt for å få lov til å oppleves som seriøs og skikkelig, sier hun.

37 byer

Forbrukertilsynet peker på at Rørleggervakta 24VVS har markedsført seg med adresser og telefonnumre i 37 norske byer og gitt forbrukerne en forventning om at de kommer i kontakt med et lokalt selskap.

I løpet av året som er gått, er oppføringene hos 1881, Google og Gule Sider endret, men fremdeles villeder de forbrukerne, mener tilsynet. Også kravene om prismerking, opplysningsplikt før avtaleinngåelse og krav til skriftlig bekreftelse på avtale er brutt.

– Saksbehandlingsfeil

Rørleggervakta 24VVS protesterer og mener at firmaet har klare samarbeidspartnere i distriktene som det markedsfører seg i. Alt selskapet markedsfører, er at kunden kan ringe en vakttjeneste som sørger for at en lokal rørlegger vi rykke ut og løse problemet i løpet av kort tid, skriver firmaet.

Firmaet klager også på saksbehandlingsfeil: Saksbehandleren i Forbrukertilsynet har gått ut i mediene og kritisert selskapet, og er dermed inhabil, hevdes det. Dessuten har mediene hengt ut daglig leder i firmaet med bilde og antydninger om svindel, skriver selskapet.

– Akkurat som kjedene

Og dessuten: Dette er ikke annet enn det VB, Recover, Comfort og andre i bransjen gjør:

– De opplyser ikke at de ikke selv har kontor på de ulike adressene. Disse kjedene opplyser heller ikke at det ikke er egne ansatte som utfører oppdragene, men at det er selvstendige selskaper som opptrer på deres vegne. På hjemmesidene fremkommer det ingen prisopplysninger om rørleggertjenester eller informasjon om angrerett, skriver Rørleggervakta 24VVS.

Markedsrådet er ikke i tvil om at markedsføringen har vært villedende og at det har vært gjort helt bevisst. Med en omsetning på 4,5 millioner kroner og et overskudd på 677 000 i det siste regnskapet – fra 2017 – er heller ikke gebyrene for høye, konkluderer rådet.

Ingen kommentar

Advokat Morten Grimstad, som har representert Rørleggervakta 24VVS, kan ikke gi noen kommentarer i ettertid. Grimstad forteller at daglig leder er på sykehus og at han ikke har fått ham i tale.

Vi har kontaktet både daglig leder og firmaet på telefon, telefonsvarer og SMS for å få en kommentar, men har ikke fått det.

Ett svar til “Markedsrådet felte Rørleggervakta 24VVS”

  1. Mikael Pettersen sier:

    Man kan no lure på hvordan en videreformidler har brukt 2mill på varekostnader.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse