loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
GIGANTEN: Ikea er allerede store på baderom. Nå bekrefter Gudrun Lægreid i Ikea Norge at møbelgiganten vurderer å øke vareutvalget og dermed forsterke satsingen. (Foto: Ikea Norge)

Vurderer sterkere baderomssatsing

Arne Kongsnes / 2016-11-28 08:00:27

Ikea vurderer å forsterke satsingen på baderom. Dermed tilspisser konkurransen seg ytterligere.

Under VA/VVS møteplass 2016 tidligere i høst presenterte konsulentselskapet Menon Economics sin rapport på oppdrag fra arrangørene Rørentreprenørene Norge, Norske Rørgrossisters Forening (NRF) og VA og VVA Produsentene (VVP).

Presset marked

Menon Economics peker blant annet på dette:

  • Rørleggerne har mistet flere markeder: VA, kjøkken, nye tekniske løsninger
  • Utenlandsk arbeidskraft har andre tradisjoner for innkjøp av varer
  • Store aktører ser muligheter i markedet for hyllevarer
  • De nye aktørene er i sterk konkurranse med direkteimporterte varer hos grossisten og volumskapende varer hos produsentene

Megaflis, Bauhaus, JulaBiltema og Ikea er noen eksempler på store markedsaktører som skjerper konkurransen betydelig for rørleggerne.

Ikea merker interessen

Giganten Ikea har over år bygget seg en dominerende posisjon i kjøkkenmarkedet. Flere aktører i VVS-bransjen har uttrykt bekymring for om Ikea tenker tilsvarende om baderom, der de allerede har servanter, kraner og blandebatterier i vareutvalget.

Vi stilte dette spørsmålet til Ikea:

– Hvordan vurderer dere muligheten til også å selge toaletter og dusjer?

Slik svarer senior kommunikasjonsrådgiver Gudrun Lægreid på vegne av Ikea Norge:

– Vi jobber jo kontinuerlig med å utvikle vårt sortiment, og ser stadig etter nye muligheter for å tilby produkter som våre kunder etterspør, og hvor vi ser potensialer i markedet for øvrig. Når det gjelder bad er dette et relativt ungt forretningsområde for oss sammenlignet med kjøkken, som er et forretningsområde vi har jobbet med, og utviklet over lengre tid. Siden vi startet å satse på baderom har vi sett en stor interesse for dette blant våre kunder, og vi ser potensialer i å utøke vårt sortiment ytterligere.

Svaret er fag og kvalitet

 Konstituert administrerende direktør Siw Holter i Comfort-kjeden deltok selv på VA/VVS møteplass. Konfrontert med Ikeas trolig forsterkede satsing på baderom sier hun:

– Det er klart det skjerper konkurransen. Vi må fokusere på kvalitetsprodukter og fremheve at vi er en landsdekkende faghandel og den eldste rørleggerkjeden med over 1.000 dyktige rørleggere som skal gi våre kunder trygghet og tillit gjennom tung fagkompetanse.  Vi monterer alt vi selger. I tillegg har vi kjente merkevarer og lange tradisjoner for kvalitet og dermed tillit hos forbrukerne. Vi har også et apparat som håndterer eventuelle reklamasjoner.

Holter mener også behovet for rørleggertjenester vil øke fordi nye generasjoner og økt velstand i Norge bidrar til at forbrukerne fikser mindre selv.

Strengere krav hjelper

Holter mener Ikea bare kommer på toppen av en stadig synligere priskrig mellom tradisjonelle bransjeaktører på den ene siden og byggevarehus og netthandel på den andre.

– Alle merkevarer er stort sett tilgjengelig over alt. Hva synes du om grossistenes rolle i forhold til konkurransen i markedet?

– Grossistens rolle er å distribuere varer og være gode på logistikk. Vi får fokusere på det vi er gode på, og bli enda bedre ved å fokusere på kompetanseheving, stolthet for faget og å være tilgjengelige for våre kunder. Myndighetene setter stadig strengere krav til dokumentasjon og til den faglige utførelsen av arbeidet. Det er der vi har vår styrke, svarer Holter.

Siw Holter Comfort 761FAG OG KVALITET: Siw Holter i Comfort vil ikke delta i priskrigen, men heller satse på faglig kvalitet og nødvendig tillit hos forbrukerne.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse