loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Regionsjef i Comfort Geir Jansen foran et lydhørt publikum hos Comfort Asker. (Foto: Jørn Wad)

Geir Jansen - med hjerte for rørfaget

Jan Erik Røine / 2016-01-07 08:21:14

Regionsjef Geir Jansen i Comfort reiser landet rundt for å høste erfaringer.

– Kundene søker trygghet, og det er bare faghandelen som kan gi dem det. Hvorfor? Fordi vi har rørleggere som med sin kompetanse kan foredle leveransen av utstyret vi selger. Og ikke minst fordi rørleggerne kan gi råd til hver enkelt som de vet de kan stole på, sier Geir Jansen.

Regionsjefen i Comfort er nå ute på en omfattende norgesturné med mål om å besøke samtlige av rørkjedens 89 bedrifter. Til nå har 76 bedrifter fått besøk.

– Dette gjør vi fordi vi setter pris på hver og en av rørleggerne som jobber i de kjedetilknyttede bedriftene, og fordi vi ønsker å bidra til å videreutvikle den kunnskapen alle disse besitter, forteller han.

Fokus på kompetanse

I dag er den engasjerte regionsjefen på besøk hos Comfort Asker. Hensikten med møtene er ifølge Jansen å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre til å bli enda bedre på å levere akkurat det kundene er på jakt etter.

– Men hvorfor mener du at det bare er faghandelen som kan gi forbrukerne trygghet?

– For det første vil jeg si at Erfa-møtene også representerer et viktig signal fra oss i kjedeledelsen: Vi har et genuint ønske om å fokusere mer på den kompetansen vi vet rørleggerne besitter.

Jansen er selv rørleggermester. Han har jobbet  mange år i CTC-systemet og har solid rørleggerbakgrunn etter 15 år hos den tradisjonsrike bedriften Werner & Winther i Oslo.

– Hjertet mitt er hos rørleggerne og faghandelen. Og hele kjeden ønsker som sagt et større fokus på den kompetansen rørleggerne står for i en bedrift som denne vi er i nå: Det er viktig å ha en god og innholdsrik butikk, men uten en solid stab med rørleggere som utfører et godt rørarbeide blir det ikke den samme tryggheten for kundene.

– Hva slags kompetanse har dere håp om å overføre via disse møtene?

– Det er ganske bredt anlagt og handler om å øke bevisstheten på det vi gjør i hverdagen. Det er jo også slik at vi ikke kommer fra kjedekontoret for å «lære» rørleggerne faget deres. Se heller på meg som et bindeledd enn enslags «lærer». Men når vi snakker med over 1000 rørleggere, slik vi har tatt mål av oss til å gjøre, er det klart at vi fanger opp mye kunnskap. Og den videreformidler vi så langt det lar seg gjøre.

Styrker faghandelen

– La meg ta et lite eksempel; Fokus på det vi glemmer igjen hver dag. Eller som vi tvert om husker å ta med oss. Det er nemlig slik at selv mindre forglemmelser handler om veldig mye penger, dersom vi ganger det opp med antall ansatte. Og det viser seg at vi glemmer igjen forbløffende mye i løpet av en vanlig arbeidsuke. Såpass mye at man bidrar sterkt til bedriftens bunnlinje, dersom man er påpasselig nok til at det opphører. Men disse Erfa-møtene har til hensikt å bidra til å styrke faghandelen i alle ledd. Sammen med Trond Mellem Hoel, som også besitter en solid rørbakgrunn, reiser jeg rundt for å bidra med den kunnskapen vi har selv, kombinert med det vi har lært av andre medlemsbedrifter i kjeden.

– Så det er hverdagen som er i fokus på disse møtene?

– Akkurat! Hvordan vi også internt i bedriften kan hjelpe hverandre til å bli bedre, der noen kanskje har utfordringer som man ikke søker hjelp til å løse hos andre, men i stedet forsøker å løse det selv. Og så har kanskje andre ved samme bedrift løst akkurat lignende utfordringer tidligere, og derfor lett kunne ha bidratt. Men det handler om mye annet som vi gjør hver dag: Bruker vi grossisten vår riktig, for eksempel? Er vi for ofte der? Kunne vi handlet inn annerledes? For ikke å snakke om tidstyvene!

– De er rundt oss på alle kanter, både privat og på jobben, og ofte er det ikke mye som skal til for å jage dem vekk, eller sørge for at de stjeler mindre av tiden vår. I realiteten handler derfor mye av disse møtene våre om å bli mer bevisste på det vi gjør – og det vi IKKE gjør. Det viser seg nemlig at det er ganske små endringer som skal til for å bidra til ganske så omfattende forbedringer.

Erfaringer

– Du blir ikke oppfattet som «mannen med pekefingeren», da?

– Det håper jeg virkelig ikke, for ingen ting kunne vært meg fjernere. Riktignok vet jeg at noen av rørleggerne har gru-gledet seg til møtene, og sett for seg at de skulle være noe annet enn det de møtte. Så ofte møter vi veldig positive rørleggere som er blitt bevæpnet med bredere kunnskap og skjerpet bevissthet om kundene når vi har hatt møtene våre. Og i fremtiden skal vi også legge enda sterkere vekt på tekniske sider ved yrket: Hvilke nyvinninger kommer­­­, og hvordan skal vi kunne bruke dem i hverdagen. Eller ikke bruke det, dersom de ikke holder vann, bokstavelig talt. Dersom noen møter på et nytt dusjkabinett for eksempel, og finner ut at dette er skikkelig pludrete å montere, er det viktig at folk får greie på dette så raskt som mulig, og kan ta høyde for det. Eller kanskje til og med kjeden burde kutte det ut, fordi det skaper flere problemer enn det løser?

– Vi er helt avhengig av å snakke åpent sammen, og det synes jeg virkelig vi har fått til på samlingene våre. Å dele erfaringer både om utstyr og prosedyrer blir viktig også i fremtiden, så det kommer vi til å ha økt fokus på. Rørleggerne er de viktigste medarbeiderne vi har når det gjelder å utvikle tryggheten kundene skal vite at de har når de handler i en faghandel. Da er det viktig at vi deler kompetansen vår med hverandre, mener Geir Jansen.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse