loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MANGE KONTROLLER: Arbeidstilsynet avdekker fortsatt store mangler i bygg- og anleggsnæringen. (Foto: Erik Jungeling, Skatteetaten)

Feil i hver tredje bedrift

Arne Kongsnes / 2016-06-17 11:12:50

Hver tredje bedrift Arbeidstilsynet har kontrollert i bygg og anlegg, mangler orden på HMS-kortene.

Anne Sørum er prosjektleder for Arbeidstilsynets nasjonale satsing på bygg- og anleggsbransjen. Bygg og anlegg er en av flere bransjer som siden 2013 er utvalgt på grunn av at «deler av næringene har alvorlige og sammensatte arbeidsmiljøutfordringer».

Målet med satsingen er at Arbeidstilsynet skal bidra til at arbeidsulykker og helseskader reduseres. Helse, miljø og sikkerhet (HMS) står helt naturlig nok helt sentralt.

Alle virksomheter som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser, både norske og utenlandske, er siden 2008 pålagt å utstyre sine arbeidstakere med HMS-kort. Hensikten er å identifisere både hvem du er og hvem du arbeider for.

 

HMS-kort

DETTE MÅ DU HA: Slik ser HMS-kortet ut.

 

Tilsyn i over 1.600 bedrifter

Hittil i år er det gjennomført 1.644 tilsyn i bransjen. I 1.559 er av dem er HMS-kort kontrollert.

– Avviksprosenten er 33 prosent, forteller Anne Sørum.

Det betyr at hver tredje virksomhet ikke har ikke HMS-kort på plass. Årsakene være flere, her er noen eksempler: En eller flere ansatte mangler kort, kort er utgått på dato eller annen arbeidsgiver.

LES MER: Fakta om HMS-kort

Tallene til tross:

– Tidligere år har vi vært oppe i 50 prosents avvik, så det går tross alt i riktig retning, sier Anne Sørum.

Tydelige konsekvenser

Bedrifter som ikke har orden på HMS-kortene blir fulgt opp i flere trinn, der konsekvensene blir mer og mer alvorlige:

  1. Varsel om pålegg
  2. Pålegg
  3. Tvangsmulkt
  4. Stans

 

Sørum forklarer:

– Tvangsmulkt varsles etter at fristen for pålegget har gått ut, og vi ikke har fått melding fra virksomheten om at pålegget er oppfylt.

Tvangsmulkten er minst 6.000 kroner per uke – 1.000 kroner for hver av ukas seks virkedager.

– Tvangsmulktens størrelse må vurderes i hvert tilfelle. Den må settes så høy at det ikke vil være lønnsomt for virksomheten å ikke oppfylle pålegget.

Et HMS-kort koster til sammenlikning i dag 130 kroner pluss frakt, og det er arbeidsgiver som er ansvarlig for innkjøp.

– Dersom tvangsmulkten ikke virker etter hensikten varsle bedriften om at virksomheten stansen. Det har også skjedd, sier Anne Sørum.

Samarbeider om forbedringer

Arbeidstilsynet utfører ikke bare tilsyn, men samarbeider også aktivt med bransjen gjennom seminarer og workshops.

– Der deltar aktører i bransjen og de deler sine erfaringer og sin kunnskap sammen med Arbeidstilsynet.

Tidligere var det kun Arbeidstilsynet som kunne sjekke status på HMS-kortene. Nå er regelverket endret slik at verneombud, virksomhet med ansvar for samordning av vernetiltak, og byggherre, byggherres representant og koordinator for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø etter byggherreforskriften adgang til sanntidskontroll.

Arbeidstilsynet761

KOM SJØVEIEN: Arbeidstilsynet var i forrige uke på tilsyn på 11 byggeplasser i skjærgården i Nøtterøy, Sandefjord og Tjøme. Her ble 58 arbeidstakere kontrollert, skriver Tønsbergs Blad. Hele 14 av dem – 24 prosent – manglet HMS-kort. (Foto: Arbeidstilsynet)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse