Teknisk sjef for BD Prefab, Anders Carlsson, har vært sentral i utviklingen av de prefabrikkerte baderommene som Brødrene Dahl nå med full kraft skyver inn i det norske markedet – et marked som til nå i hovedsak har ligget hos entreprenørene. Det vil Brødrene Dahl endre på.
– Vi vil hjelpe rørleggeren inn på dette markedet for vi ønsker at rørleggerne skal levere dette. Strategien er ikke kun å gå direkte til entreprenørene, understeker salgs – og markedsdirektør Bård Hauge til Rørfag.
I 2013 bestemte Brødrene Dahl seg for å ta opp kampen om å levere prefabrikkerte bad til det norske markedet. Selve utviklingen av badene startet i mai 2014. I desember samme år ble kabinene godkjent som produkt etter omfattende tester av produktegenskaper og miljøpåvirkning hos Sintef Byggforsk på Blindern i Oslo.
12 500 Sintef-godkjente baderomsmoduler blir solgt hvert år. Markedet har en estimert verdi på 700 millioner i året. Brødrene Dahl forventer et tap på 200 millioner i året på synlige varer som følge av satsingen på prefabrikkerte baderom.
Nå i november skal Brødrene Dahl levere 32 prefabrikkerte bad til et leilighetskompleks i Stjørdal hvor Veidekke Eiendom er byggherre. Badene leveres gjennom rørselskapet Rørteknikk AS.
– Vi har reist landet rundt med kabinene og besøkt rørentreprenører og de største totalentreprenørene. Vi har vært hos alle. Signalene fra markedet er veldig gode, forteller Carlsson.