loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Team: Prosjektleder Knut Sneisen med Andreas Lillejord (t.v.) og Bjørn Robert Øvre (t.h.). Foto: Harald Vingelsgaard.

Bygger studentby i Porsche-takt

Jan Erik Røine / 2016-02-03 10:14:05

K. Lund bygger studentby i Trondheim etter Porsche-takt prinsippet.

Rørfag møter rørleggerne i K. Lund utenfor en av de fem studentblokkene som bygges i massivtre. Her er det mange fordeler for rørleggerne, både fordi de jobber på en ny måte, og fordi blokkene er i treverk i stedet for betong. Vi går opp i åttende etasje.

K. Lunds prosjektleder Knut Sneisen viser fram etasjen hvor de ennå ikke har begynt å arbeide. Her er det massivtre konstruksjoner i vegger, tak og gulv. Og høyt oppe på veggen og i taket er det mange ferdig borede hull til røropplegget. Lettvint.

En uke

Vi går ned en etasje. Der står en rørlegger i en gardintrapp og arbeider med opplegget for kaldtvann, varmt vann, varmtvanns-sirkulasjon og sprinkleranlegget. Han er en del av et arbeidslag som må være ferdige med røropplegget i denne etasjen i løpet av en uke. Tidsfristene er strenge. De er godt i gang. Alt går etter planen.

Rørleggerne arbeider hele uka alene i denne etasjen. De blir ikke forstyrret av andre faggrupper. Neste uke skal en annen yrkesgruppe inn i denne etasjen.

Når rørleggerne begynner på arbeid igjen mandag morgen, starter de i en ny etasje som står tom og klar. Og slik går ukene. Taktfast. Når de andre fagene er bortimot ferdig innendørs, kommer rørleggerne tilbake til hver enkelt etasje for å gjøre ferdig sanitæranlegget.

Gjentagelser

Repetisjon, repetisjon, repetisjon. Det er stikkordet som ikke kan gjentas mange nok ganger når arbeidet gjøres etter Porsche-takt prinsippet. Blokkene bygges med arbeidere som flytter seg i takt, ikke minutt for minutt, time for time eller dag etter dag, men taktfast uke etter uke. Denne måten å arbeide på er inspirert av produksjonen av Porsche-bilene.

Porsche lager biler på samlebånd, der maskinene flytter på bilene under produksjonen. I Porsche-takt er det arbeiderne som flytter seg under produksjonen.

– Jeg har ikke hørt at noen av våre rørleggere har hatt problemer med å jobbe etter Porsche-takt-prinsippet, sier bas Bjørn Robert Øvre.

Rørleggerne bytter litt på arbeidsoppgaver fra etasje til etasje.

Den som jobber med røropplegget for vann den ene uka, kan legge opp sprinkleranlegget den neste uka. Rekkefølgen av montering av rør kan de også veksle på for å få litt variasjon.

– Vi har en plan

K. Lund jobber etter Porsche-takt prinsippet for første gang.

Prosjektleder Sneisen, og flere med ham i K. Lund, arbeidet mye med prosjektering av jobben.

– Planlegging, planlegging, planlegging. Vi har brukt et halvt år på å planlegge og prosjektere arbeidet med studenttårnene på Moholt. Vi har funnet gode tekniske løsninger, blant annet de ferdige hullene i elementene. Slik kan vi jobbe mer effektivt, sier Sneisen.

K. Lunds anleggsleder Andreas Lillejordet legger også vekt på at det er lettere å arbeide med et slikt prosjekt i Porsche takt enn mange andre store prosjekter.

– Det er veldig lett å planlegge varebestilling, vareflyt og bemanningen i prosjektet, sier Lillejord.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse