loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
– I kjedene fikk vi alt servert på et fat. Nå lager vi våre egne kampanjer, sier Jostein Øwre.

Best på egne ben

Jan Erik Røine / 2016-02-10 08:10:12

Trondheimsbedriften AS Rørlegger mener det å stå utenfor en rørleggerkjede gir dem mer frihet til å satse på egen bedriftstilpasset markedsføring.

– Alene kan vi tilpasse oss markedet mye hurtigere enn om vi var med i en kjede, der kjeden bestemmer hvilke kampanjer som skal kjøres og til hvilke tider, sier daglig leder Jostein Øwre i AS Rørlegger – en bedrift med seks rørleggere, en murer og fire personer ansatt i butikken og administrasjonen.

AS Rørlegger ble startet i 1935 av Albert E. Olsen, det ble en stor rørgrossist. Firmaet drev kun som rørlegger fram til 1980-tallet.

– Vi søkte medlemskap i Comfort-kjeden i 1987, og var med helt fram til 2009, da rørleggerbedriften K. Lund kjøpte seg inn i AS Rørlegger. Det førte til at vi gikk over til Bademiljø. Parallelt med Bademiljø, var vi med i NRA (Norsk Rørallianse) som datterselskap av K. Lund.

AS Rørlegger aldri har meldt seg ut av Bademiljø. De var ikke eier i Bademiljø-kjeden, men hadde sammen med 3-4 butikker i Norsk Rørallianse ett markedsføringssamarbeid (kryssmedlemskap) med Bademiljø.  Etter at Bademiljø og NRA besluttet å oppløse Røralliansen Synergo 1.1.2015, ble konsekvensen at dette markedsføringssamarbeidet opphørte.

– Nå er vi tre rørleggerbedrifter som samarbeider, sier han.

De tre er AS Rørlegger, RørTek i Steinkjer og Tempe VSS-senter i Trondheim. Alle er datterselskaper av K. Lund.

K. Lund i logoen

I markedsføringen bruker AS Rørlegger logoen til K. Lund under sitt eget navn. Det er nyttig.

– K. Lund er et begrep i Trondheim. Det har større og større betydning for oss å være med i K. Lund. Når vi kan kommunisere utad at vi er med dem, gir det gevinst både i butikken, servicearbeid og for prosjekter til rørleggerne våre.

Øwre understreker at han mener kjedene gjør en veldig god jobb for sine medlemmer, og at han ikke har noe imot verken Comfort eller Bademiljø.

Finnes det ulemper ved å være alene, utenfor kjedene, slik du ser det?

– Ja, vi må være mye mer aktiv i vår egen markedsføring. Prate med leverandører. Kontakte avisene. I kjedene fikk vi alt servert på et fat. Ferdige kampanjer. Veldig enkelt.

– Selv om det er mye mer krevende å gjøre jobben selv, er det desto artigere når vi lykkes med kampanjer vi selv lager.

Tilpasser markedsføringen

Øwre mener at den digitale verden ikke alltid er den beste kanalen for markedsføring.

– Alle sier det lønner seg å være i den digitale verden, og det er vi. Men i fjor forsøkte vi en spesiell annonsekampanje, litt mot trenden i tiden, da vi skulle feire 80 år som bedrift.

– Vi annonserte kun i papir, det vil si helsiders annonser i Adresseavisen i Trondheim, uten å markedsføre oss på nettet i den kampanjen. Og det ga svært gode resultater. Vi er kjempegodt fornøyde, sier Øwre.

Slik tilpasning av markedsføringen ville, etter hans mening, vært veldig vanskelig for dem, om de var med i en kjede.

– Etter mange, mange år i kjede, følte vi at vi like godt kunne styre markedsføringen vår selv, frittstående.

Markedsføring er kostbart, uansett om man er i kjede eller utenfor. I kjeden betaler man for medlemskap. Utenfor styrer man pengebruken selv på en annen måte.

– Som medlem av kjede, hadde vi brukt opp hele markedsføringsbudsjettet på ett år allerede i januar, nesten før året var begynt. Og vi fikk massiv markedsføring, ingen tvil om det. Men det ble lite økonomisk rom for å prøve andre ting.

Bedre og bedre

AS Rørlegger bruker rundt halvparten av markedsføringspengene på digitale medier, og den andre halvdelen på annonsering via papir.

– Vi har avtale med en markedsføringsbedrift som hjelper oss ut i den digitale verden. Skal noen oppdage din bedrift, må du få hjelp av Google. Vi kjører Google-annonsekampanjer, slik at folk lett kan oppdage vår hjemmeside og Facebook-side, om de tar Google-søk på for eksempel stikkordene rørlegger i Trondheim eller dusjkabinett i Trondheim, sier han.

Øwre kjenner bransjen svært godt og er proff på markedsføring. Han satt for øvrig i produkt- og markedsrådet til Comfort-kjeden i seks år, riktignok tilbake til 1990-tallet.

Ett år har gått siden AS Rørlegger tok sjansen på å stå alene utenfor Bademiljø.

– Jeg synes dette har gått veldig bra. Men det første halve året oppdaget jeg at vi hadde mye mer hjelp av kjeden som medlem enn vi trodde da vi meldte oss ut. Etter hvert som vi våknet skikkelig, gikk det bedre og bedre. Siste halvår i 2015 var veldig bra som frittstående rørleggerbedrift, utenfor kjedene, sier Jostein Øwre i AS Rørlegger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse